سلامت بدن

ریزش مو سکه ایی چیست و آیا این ریزش مو واگیردار است؟

ریزش مو سکه ایی چیست و آیا این ریزش مو واگیردار است؟

ریزش مو سکه ای یک نوع رایج از ریزش مو می باشد که غیرقابل پیش بینی بوده و در افراد پایین تر از 30 سال رخ می دهد. این نوع ریزش مو به صورت ناگهانی و ظرف چند روز اتفاق می افتد و برخلاف آنچه که تصور می شود، شواهد کمی وجود دارد که استرس باعث این نوع ریزش می گردد. در ریزش مو سکه ای یا آلوپسی موها به شکل تکه تکه های کوچک به اندازه یک سکه می ریزند و در برخی موارد نیز به صورت یکدست از فرق سر دچار ریزش می شوند.

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی چیست؟

 

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی چیست؟

طاسی سکه ای یک نوع بیماری پوستی می باشد که در آن معمولا موهای فرد مبتلا به صورت لکه ای می ریزد. در ریزش موی سکه ای یا منطقه ای، ریزش موها به طور ناگهانی در یک منطقه و با حاشیه ای مشخص بروز پیدا می کند. موها معمولا بعد از 12 ماه یا کمتر رشد پیدا می کنند اما ممکن است برای بسیاری از افراد طولانی تر و شدت بیشتری داشته باشد. ریزش موی سکه ای در برخی افراد باعث کچلی کل سر که آلوپسی توتالیس نامیده می شود و از بین رفتن موهای کل بدن که آلوپسی یونیورسالیس نام دارد، می شود.

این بیماری یک بیماری خود ایمنی است و هنگای رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های خود بدن حمله می کند. در تاسی سکه ای سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو که وظیفه اش ایجاد و رشد مو است، به خصوص فولیکول های داخل پوست سر حمله می کند.

علایم کچلی سکه ای یا آلوپسی چیست؟

  • اولین علامت آلوپسی، ظاهر شدن نواحی طاس دایره ای یا بیضی شکل روی سر می باشد. این نواحی معمولا از یک سکه بزرگتر نیستند اما ممکن است به شکل هایی غیر از دایره یا بزرگتر از سکه باشند. این علامت عمده ترین نشانه ریزش مو سکه ای است و در بیشتر افراد نشانه دیگری ندارد.
  • ریزش موی سکه ای اغلب در موهای سر دیده می شود اما در ریش مردان نیز مشاهده می شود. هر نقطه ای از بدن که به این بیماری دچار شود دیگر، آثاری مانند قرمزی، بثورات پوستی، زخم یا اسکار را نخواهد داشت.
  • اگر در لابه لای موها و یا ریش خود بخش های کوچک فاقد مو مشاهده کردید فورا باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • شایع ترین علائمی که روی ناخن به وجود می آید شامل: قرمزی ناخن، وجود چاله های کوچک یا ایجاد خطوط کم عمق به موازات خط طولی رشد ناخن می باشد. گاهی نیز سطح ناخن ها به اندازه کاغذ سمباده زبر می شود. در مواردی نادر نیز ناخن افراد دچار سستی و شکنندگی می شود که در این حالت ناخن به راحتی شکسته و جدا می شود.
  • عدم ریختن موهای سفید یا خاکستری در نواحی ریزش مو
  • رشد موها در ناحیه دچار طاسی و ریزش موها در ناحیه دیگر به طور همزمان
  • رشد خود به خود موها بعد از ریزش
  • ریزش مویی که در ماه های سرد سال به وقوع می پیوندد.

 

علایم کچلی سکه ای یا آلوپسی چیست؟

دلایل کچلی سکه ای چیست؟

هنگامی افراد به کچلی سکه ای مبتلا می شوند که سیستم ایمنی بدن خود فرد به فولیکول های سالم مو حمله می کند و باعث کوچکتر شدن آن ها و در نهایت از بین رفتن فولیکول مو می گردد. بسته به نوع و شدت بیماری، مناطق ریزش مو متفاوت، غیر قابل پیش بینی و دوره ای می باشد. در برخی افراد موها بعد از چند ماه دوباره به رشد خود ادامه می دهند. در بروز بیماری های خود ایمنی که بدن با سلول های خود مبارزه می کنند عوامل مختلفی نقش دارند اما علت اصلی آن هنوز کشف نشده است. زیرا عوامل بیرونی و درونی وجود دارد که در تشدید این بیماری موثرند. به همین دلیل برای درمان این بیماری باید از داروهای موضعی و خوراکی استفاده نمود.

کچلی سکه ای می تواند گاهی با اختلالات دیگر ایمنی مانند بیماری تیروئید، لولپوسو کولیت اولسراتیو، ویتیلیگو و روماتیسم مفصلی همراه باشد. کچلی سکه ای تمایل شدیدی به رخ دادن در اعضای خانواده ای که نتیجه عامل ژنتیکی قوی دارد.

عوامل دیگری نیز در وقوع این بیماری موثر می باشند:

  • آلرژی به غذا یا رایحه های خاص
  • داروها مانند داروهای شیمی درمانی
  • شرایط پزشکی مانند زیاد بودن ویتامین A، نقص در غده تیروئید، کمبود آهن، بارداری و عدم تعادل هورمونی
  • محیط
  • سن
  • استرس
  • ژنتیک
  • سیگار کشیدن زیاد
  • عوارض جانبی برخی داروها

الگوهای کچلی سکه ای

ساده ترین الگو حضور یک یا چند موی ریخته می باشد. الگوی دیگر ریزش موی پراکنده می باشد که در آن موی زیادی در سرتاسر پوست سر ریخته می شود.

 

الگوهای کچلی سکه ای

تشخیص و درمان ها برای کچلی سکه ای یا آلوپسی

درمان هر بیماری تنها زمانی امکان پذیر است که از بیمار یک نمونه برداری کامل صورت گیرد. بعد از پاسخ به سوالات پزشکی می تواند یکی از درمان های زیر انجام پذیرد:

پیوند مو: این نوع درمان یک روش ثابت برای درمان مو های آسیب دیده و  کچلی است.

استرویید: تزریق استروئید باعث افزایش رشد مو و متوقف کردن کچلی می شود. استروئید به شکل های مختلفی مانند کپسول، عطر و شامپو وجود دارد.

مکمل های گیاهی: محصولات طبیعی ضرر کمتری دارند و باعث ایجاد نتایج منظم و مداوم در رشد مو می گردند.

شیمی درمانی: شیمی درمانی در برخی موارد برای درمان استفاده می گردد. این درمان نوعی درمان تشعشعی می باشد که با ترکیبی از داروهای خوراکی و اشعه ماورابنفش صورت می گیرد.

اگر والدین به این عارضه مبتلا باشند، کودکشان هم دچارش می‌شود؟

سابقه ریزش مو سکه ای در خانواده باعث افزایش خطر مبتلا شدن به این بیماری می شود اما اینگونه نیست که فرزندان حتما به آن دچار شوند. حتی در دوقلوهای یکسان که ساختار ژنتیکی کاملا یکسان دارند، اگر یکی از آن ها به کچلی سکه ای دچار شود، احتمال مبتلا شدن به این بیماری در قل دیگر 50 درصد می باشد. پس عوامل وراثتی و ژنتیکی موثر می باشند اما اینگونه نیست که حتما باعث ایجاد بیماری شود.

 

اگر والدین به این عارضه مبتلا باشند، کودکشان هم دچارش می‌شود؟

آیا ریزش مو سکه ای می تواند واگیر دار باشد؟

این مشکل درواقع، وضعیتی نیست که بتواند باعث احساس ناراحتی مضاعف شود و یا مشکلی که بتواند به دیگران سرایت کند و یا باعث دوری فرد از اجتماع و جامعه شود. اما اگر احساس ناخوشایندی نسبت به این وضعیت داشته باشید بهتر است با پزشک مشورت نمایید و یا حتی با افرادی که با این مساله درگیر هستند آشنا شوید و در نهایت به دنبال یک راه حل مناسب باشید.

منابع مورد استفاده

https://www.suthair.com/

https://roz-clinic.com/

https://namnak.com/

https://atrisaclinic.com/

https://whcl.ir/

https://lafarrerr.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *