سلامت بدن

 نکاتی در ارتباط با قرص جوشان ویتامین C ؟

همانطور که احتمالاً از منابع مختلف شنیده‌اید مکمل‌ها و ویتامین‌های موجود در حوزه دارو و درمان به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر بهره‌مندی از فواید و مزایای این مکمل‌ها زندگی سالم‌تری داشته باشید و اگر احیاناً درگیر بیماری هستید سرعت دوره نقاهت و بهبود بیماری شما افزایش پیدا کند به ویژه ویتامین C جوشان. مکمل‌ها در فرم‌ها و شکل‌های گوناگونی  ارائه می‌شوند که یکی از محبوب‌ترین فرم‌ها و شکل‌های مکمل‌ها به نام قرص جوشان شناخته می‌شود. بسیاری از مردم حتی در زمانی که دچار بیماری خاصی نیستند و در سلامت کامل به سر می‌برند نیز مصرف قرص جوشان را در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند.  معمولا همه ما در طول عمر خود حداقل چندین بار محلول‌های تولید شده از قرص‌های جوشان را نوشیده‌ایم.  در این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با قرص‌های جوشان و بالاخص قرص جوشان ویتامین سی صحبت کنیم.  اگر به مصرف قرص‌های جوشان علاقه دارید و یا یکی از مصرف کنندگان مکمل‌ها در فرم قرص جوشان هستید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا از مزایا و بایدها و نبایدهای مصرف قرص‌های جوشان اندکی با هم سخن بگوییم.

ویتامین C جوشان

آیا مصرف قرص جوشان برای ما در طول مدت زندگیمان ضروری به نظر می‌رسد؟

عموم مردم زمانی که سخن از قرص جوشان را می‌شنوند به یاد قرص‌های جوشان ویتامین C می‌افتند. این یادآوری خاطرات به خصوص در زمانی که شما احیاناً دچار بیماری سرماخوردگی بوده‌اید تشدید می‌شود. لازم به ذکر است که در اینجا اشاره کنیم قرص‌های جوشان تنها محدود به ویتامین سی نمی‌شوند و شما امروزه انواع و اقسام مولتی ویتامین‌ها و مولتی مینرال‌ها و مواد مغذی دیگر را در بازار مکمل و دارویی پیدا خواهید کرد که به فرم قرص جوشان در اختیار مصرف کنندگان نهایی قرار گرفته باشد.

مطابق دستورالعمل مصرف قرص جوشان و یا هر مکمل دارویی و درمانی دیگری شما می‌بایست علاوه بر مطالعه دستورالعمل راهنمای آن محصول با پزشک خود نیز قبل از مصرف آن مشورت کرده باشید.

آیا این تصور صحیح است که بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین سی قبل از  خوابیدن می‌باشد؟

اگر بدن شما به میزان کافی از منابع ویتامین سی را در اختیار داشته باشد قطعاً شما در طول شبانه روز کیفیت خواب بهتری نسبت به زمانی که منابع کافی از منابع ویتامین سی در بدن شما موجود نباشد خواهید داشت.  نتایج تحقیقات مختلف و متعدد پزشکی نشان می‌دهد افرادی که  بدن آنها به میزان کافی ویتامین سی در اختیار دارد خواب و استراحت آنها  لذت بخش‌تر  بوده و کمتر دچار  استرس در خواب می‌شود.

یک توصیه تجربی به ما اعلام می‌کند که سعی کنید ویتامین سی را قبل از ساعات خوابیدن خود مصرف کنید و دقت کنید که در این حالت معده نیز نباید کاملاً پر باشد.  عده دیگری از کارشناسان و متخصصان اعتقاد دارند که در طول ساعات شبانه هضم شدن مواد غذایی ریز مغذی‌ها در بدن دچار  کاهش سرعت و کندی می‌شود لذا توصیه می‌کنند که مصرف ویتامین C را پس از برخاستن از خواب شبانه انجام دهید. نکته دیگری که در اینجا قابل ذکر است این می‌باشد که تداخل دارویی و مکملی با ویتامین سی را حتماً قبل از مصرف این نوع مکمل‌ها جدی بگیرید.

 ویتامین c همانطور که در مقالات مرتبط نیز به آن اشاره کردیم سبب افزایش تولید کلاژن در بدن می‌شود که کمبود و کاهش کلاژن خود سبب آسیب‌های عضلانی در بدن شما خواهد شد و می دانیم که کلاژن خود یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده و نگهدارنده استخوان‌ها و عضلات در  کنار یکدیگر و داخل بدن شما می‌باشد.   از سوی دیگر اگر به مکمل‌های آهن دقت کرده باشید معمولاً مکمل‌های آهن حاوی ویتامین سی نیز می‌باشند چرا که دلیل این امر این است که ویتامین سی سبب می‌شود که آهن بهتر در درون بدن جذب گردد.  اگر جلوتر برویم  قطعاً اکسیژن رسانی نیز به آهن نیاز دارد و آهن نیز با ویتامین c بهتر جذب بدن می‌گردد. جالب اینجاست که اگر از آن دسته بانوانی هستید که نیاز دارید در طول سیکل چرخه قاعدگی خود سطح و میزان هورمون استروژن را ثابت نگه دارید و آن را متعادل کنید حتماً در طول این مدت مصرف مکمل ویتامین سی را فراموش نکنید.

چرا ورزشکاران مصرف  ویتامین‌ها را در حین ورزش فراموش نمی‌کنند؟

قرص‌های جوشان عموماً ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه حل برای ورزشکاران هستند تا نیاز بدن خود را پس از انجام فعالیت‌ های ورزشی سنگین و تحرکات فراوان  به مواد مغذی و مولتی ویتامین‌ ها مرتفع نمایند. اگر ورزشکار هستید و نیاز به تقویت مفاصل خود دارید د کلاژن را در ذهن خود داشته باشید و اگر می‌خواهید تامین کلاژن در بدن شما افزایش یابد نباید مصرف مکمل‌ های ویتامین C را فراموش کنید.  بنابراین همانطور که گفته شد قرص‌های جوشان ویتامین سی یک انتخاب مناسب در این حالت می‌ باشد چرا که مصرف ویتامین سی احساس درد و کوفتگی عضلات را پس از انجام فعالیت‌ های ورزشی  کاهش داده و برای شما حس بهتری را فراهم می‌ کند.

اگر بخواهیم چندین مورد دیگر از فواید قرص جوشان ویتامین سی برای بدن شما را ارائه کنیم باید بگوییم که فواید بسیار زیادی از مصرف مکمل‌ های ویتامین سی در تحقیقات معتبر پزشکی منتشر شده است. مصرف بیشتر مکمل ویتامین سی قطعاً به تولید سطح بیشتری از آنتی اکسیدان در بدن شما منجر خواهد شد و همانطور که گفتیم این مساوی با تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌های خارجی و یا التهابات است.  مصرف ویتامین سی همچنین می‌تواند ریسک بیماری‌ های قلبی را به میزان مناسبی  کاهش  داده و  نشان می‌ دهد که حداقل برای کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی می‌بایست حداقل ۵۰۰ میلی‌ گرم از مکمل ویتامین c را به صورت روزانه مورد استفاده قرار دهید. اگر با یک بیماری که دچار نقرس می باشد که یک بیماری فوق العاده دردناک بوده و در آن بیماری التهابات مفاصل را تجربه می‌کند  آنگاه   می‌توانید به وی توصیه کنید تا از مکمل‌ ها و ویتامین‌ های حاوی ویتامین سی بهره ببرد.

ویتامین C جوشان

در ادامه این مقاله می‌خواهیم یکی از محصولات موجود در بازار مکمل و دارویی کشور را که حاوی میزان مناسبی از ویتامین سی می‌باشد به شما معرفی کنیم.

قرص جوشان ویتامین C شرکت یوروویتال یکی از قرص‌های جوشان موجود در بازار بوده که با طعم پرتقالی در دسترس است.  این مکمل تغذیه‌ای ویتامین سی که در شکل جوشان ساخته و روانه بازار شده است با دوز ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در دسترس است. کمک به افزایش جذب آهن در بدن و کمک به تولید ساخت کلاژن از مزایایی است که شرکت سازنده برای این قرص جوشان ارائه کرده است.   لازم به ذکر است که بسته‌بندی قرص جوشان ویتامین سی شرکت یوروویتال با دوز ۱۰۰۰ میلی‌گرم برای استفاده شما به میزان ۲۰ روز  قابل استفاده است  و تحت لیسانس شرکت آلمان ساخته می‌شود. طبق هشدارهایی که شرکت سازنده برای این محصول ارائه کرده است این محصول را صرفاً یک مکمل غذایی نامگذاری کرده است و شما نباید برای پیشگیری و یا درمان بیماری خود به صورت سرخود از این محصول استفاده کنید. میزان مصرف روزانه این محصول نکته دیگری است که در اینجا به آن باید اشاره کنیم طبق ادعای شرکت سازنده در حالت کلی روزانه می‌توانید یک قرص جوشان را در یک لیوان آب حل کرده و مورد استفاده قرار دهید. 

نکته پایانی اینکه عموماً ‌های جوشان دارای اختلالات سیستم گوارشی بسیار کمتری نسبت به قرص‌های معمول هستند اما اگر در مصرف آنها زیاده روی صورت گیرد ممکن است اشکالات گوارشی متعددی برای شما به وجود بیاید و تعادل الکترولیتی بدن نیز از بین برود  که مخاطرات مخصوص به خود را در پی خواهد داشت.   افزایش سرعت اثر گذاری   و اثربخشی قرص‌ های جوشان ویتامین سی نیز نسبت به قرص‌  های معمولی بیشتر بوده و با توجه به اینکه عدم نیاز به بلعیدن دارند با اقبال عمومی بیشتری مواجه هستند  ولی باید توجه داشت که مصرف خود سرانه و عدم رعایت  و دستورالعمل های لازم سبب می‌شود که شما دچار مشکلات جدی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *