سلامت بدن

جوراب واریس چیست و نحوه عملکرد آن در بهبود بیماری واریس چگونه است؟

جوراب واریس چیست و نحوه عملکرد آن در بهبود بیماری واریس چگونه است؟

شاید بیشترین سوال مبتلایان به واریس این باشد که باید از جوراب های واریس استفاده کنیم؟ پاسخ این است که شاید تعجب کنید اگر بدانید جواب واریس چقدر به آن کمک می نماید. اگر ورم پا داشته باشید معمولا مایعات با فشار در رگ ها تجمع پیدا می کنند که در اثر نارسایی وریدی و واریس ایجاد می شود. بنابراین می توان از جوراب های واریس برای درمان یا پیشگیری  استفاده نمود.

واریس چیست؟

 

واریس چیست؟

رگ ها با توجه به مکان و عملکرد خود دارای اندازه های مختلف هستند. بزرگترین رگ ها در مرکز بدن می باشند که خون را از همه عروق کوچک بدن می گیرند و به قلب می رسانند. رگ های بزرگ تر دارای دریچه های یک طرفه ای هستند که مانع از برگشت خون و تجمع آن در جهت نیروی جاذبه زمین می شوند. اگر این دریچه ها در عملکرد خود ضعیف شوند خون در رگ تجمع پیدا می کند که در اصطلاح واریس رخ می دهد. این رگ های قابل مشاهده که وریدهای واریسی نام دارند بیشتر در پاها و ران ها وجود دارند اما در قسمت های دیگر بدن نیز ممکن است وجود داشته باشند. رگ های واریسی که بزرگ هستند، قابل رویت، قابل لمس، انحنایی و طولانی هستند. این رگ ها هنگامی که دریچه های معیوب به خون اجازه عبور به سمت بالا را نمی دهند با خون پر شده و بزرگ و منبسط می شوند. این رگ ها به رگ بنفش تیره، آبی، قرمز یا حتی بی رنگ دیده می شوند. این رگ ها معمولا دردناک و ناراحت کننده هستند. رگ های عنکبوتی کوچکی نیز بر روی سطح پوست ظاهر می شوند که مانند خطوط کوتاه، پر پیچ و خم و خوشه ای می باشند اما معمولا قبل لمس نیستند.

علائم واريس چیست؟

علائم واریس عبارتند از:

  • رگ های بیرون زده و متورم
  • رگ های به رنگ بنفش یا آبی
  • گرفتگی عضلات ران یا ساق پا که اغلب در شب ها اتفاق می افتد
  • تورم خفیف پاها یا مچ پا
  • درد، سنگینی و فشار واریس
  • خارش
  • رگ های کوچکی به نام رگ های عنکبوتی که در سطح پوست قابل مشاهده اند
  • رگ هایی که به صورت پیچ خورده و برآمده ظاهر شده و اغلب مانند ریسمان هایی روی پا می باشند

 

علائم واريس چیست؟

اگر جریان خون در رگ ها بدتر شود علائم آن عبارتند از:

  • تغییرات رنگ پوست در پا یا مچ پا
  • ورم پا
  • زخم های واریس بر روی پوست که به آسانی قابل بهبود نیستند
  • درد پا یا ساق پا بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • زخم شدن پوست و سخت شدن پوست و مچ پا که ممکن است به مرور زمان رخ دهد
  • درد پا یا سا ق پا بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • ترومبوز وریدی عمقی یا واریس حاد
  • پوست قرمز، خشک و پوسته پوسته شده که به آسانی ترک می خورد

جوراب واریـس چیست؟

جوراب واریس پا یک راه حل برای درمان علائم بیماری واریس و رگ های عنکبوتی است که با بالا بردن گردش خون در رگ های پا به حل مشکل واریس می پردازند. جوراب های واریس باعث تسهیل جریان بازگشت خون به قلب می گردند. اکثر جوراب های واریسی به شکل پله پله ای هستند تا نیروی فشرده کنندگی آن ها به سمت بالا کاهش یابد. با مکانیسم این جوراب ها که در قسمت قوزک پا تنگ تر هستند و کاهش تنگی آن ها به سمت بالا، جریان خون از پایین پا به سمت بالا هدایت می شود. این جوراب ها باعث می شوند که بر روی رگ ها فشار وارد شود و در جریان خون آن ها تسهیل ایجاد می شود که سرعت جریان خون را بالا می برد. این دو اثر در کل باعث می شوند که جریان خون از پاها به سمت قلب تسهیل شود که باعث روان شدن خون تازه دارای اکسیژن از قلب در سرخرگ ها شده و جایگزین خون های قدیمی می گردد.

جوراب های واریس باعث می شوند که خون در خلاف جهت نیروی جاذبه زمین به سمت بالا و قلب حرکت کند تا بازگشت خون به سمت پایین در رگ ها مشکل شود واین کار امکان ایجاد رگ های واریسی را کاهش می دهد. این جوراب ها نه تنها از واریس و رگ های واریسی جلوگیری می کنند بلکه باعث کاهش رگ های واریسی موجود نیز می شوند.

 

جوراب واریـس چیست؟

کاربرد جوراب واریس

جوراب های واریس با توجه به میزان فشار و ارتفاع خود باعث کاربردهای مختلفی می شوند که در زیر آورده شده اند:

بیماری واریس: مهم ترین کاربرد جوراب واریس در مراحل مختلف بیماری مانند پیشگیری یا درمان یا مراقبت بعد از جراحی یا لیزر درمانی واریس می باشد.

بارداری: واریس در بارداری با توجه به تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می گردد. این جوراب ها برای کاهش درد پا، احساس سنگینی و پیشگیری از افزایش ورم پاها به خانم های باردار توصیه می گردد.

ضد آمبولی بعد از جراحی: پزشکان در جراحی های سنگینی مانند تعویض مفصل، جراحی قلب، هیسترکتومی جوراب های ضد آمبولی را برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا توصیه می کند. جوراب طبی مناسب برای بعد از جراحی در ناحیه مچ پا فشاری به اندازه 18 میلی متر جیوه را به وجود می آورد. جوراب ضد آمبولی در نقاهت بعد از عمل به صورت تمام وقت پوشیده می شود.

مناسب برای بیماران مبتلا به لخته خون در پا: اگر بیمار دچار dvt ورم پا باشد پوشیدن جوراب  واریس باعث می شود که فشار مناسب به وجود آید که باعث بهبود جریان خون و کاهش ورم پا می گردد.

پافیلی یا لنف ادم: برای افرادی که دچار بیماری لنف ادم در اندام تحتانی هستند، پوشیدن جوراب های بلند واریس که فشار دو یا سه هستند ضروری می باشد.

انواع جوراب واریس

چندین نوع مختلف از جوراب واریس وجود دارد که با توجه به قدرت فشرده سازی و اندازه با هم متفاوت هستند و در اینجا به انواع جوراب واریس اشاره می کنیم:

 

انواع جوراب واریس

قدرت فشرده سازی: قدرت فشرده سازی جوراب های واریس با واحد میلی متر اندازه گیری می شود. هر چه میلی متر جیوه پایین تر باشد جوراب دارای فشار کمتر و میلی متر جیوه بالاتر نشان دهنده جواراب با فشار بیشتر می باشد. انواع جوراب واریس از نظر فشار به صورت زیر می باشند:

  • فشار کم (8 تا 15 میلی متر جیوه)
  • فشار متوسط ( 15 تا 20 میلی متر جیوه)
  • فشار زیاد ( 20 تا 30 میلی متر جیوه)
  • فشار بسیار زیاد ( 30 تا 40 میلی متر جیوه)

اندازه جوراب ها: اندازه و طول جوراب های واریس با هم متفاوت می باشد اما متداول ترین آن ها اندازه های تا زانو و تا ران می باشد. جوراب هایی نیز وجود دارند که تا قوزک پا می باشند اما برای رگ های واریسی مناسب نیستند. جوراب واریسی با اندازه کامل یعنی جوراب شلواری نیز موجود می باشد. انواع اندازه های جوراب های واریس به صورت زیر می باشد:

  • جوراب های واریس با اندازه بالا زانو
  • جوراب های واریس با اندازه بالای ران
  • جوراب های واریس شلواری

منابع

https://naghashikodakan.com/

https://varice.ir/

https://www.iranvein.com/

https://varicose.ir/

https://varicose.ir/

www.varicetherapy.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *