سلامت بدن

تشک مواج (تشک بیمارستانی) + انواع تشک مواج

تشک مواج چیست + معرفی انواع تشک مواج

امروزه تشک های مواج به عنوان وسایل کمک درمانی برای پیشگیری  از بیماری زخم بستر استفاده می گردد. این تشک ها انواع گوناگونی دارند و در مکان هایی مانند بیمارستان، درمانگاه، مراکز بهداشتی و درمان خانگی به کار می روند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد “تشک مواج دارید این مطلب را مطالعه نمایید.

تشک مواج چیست؟

 

تشک مواج چیست؟

شکل 1. تشک مواج چیست؟

تشک مواج که تشک بیمارستانی هم نامیده می شود برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر مناسب است که معمولا از جنس پی وی سی می باشد. تشک مواج از یک عدد موتور کمپرس هوا و یک تشک موجدار باد شونده تشکیل می شود. این تشک برای بیمارانی که بستری هستند و تحرک کمی دارند بسیار مفید می باشد. تشک مواج دارای دو کانال مجزا می باشد که فشار وزن بیمار روی بستر را در نقاط مختلف بدن جا به جا می کند و از همین طریق از ثابت ماندن تمام فشار وزن در یک نقطه خاص جلوگیری می کند. این تشک ها با نام تشک ضد زخم بستر هم شناخته می شوند.

انواع تشک­‌های مواج

  • تشک مواج تخم مرغی

این نوع تشک با نام های تشک مواج ساده یا تشک مواج زنبوری نیز شناخته می شود. تشک مواج تخم مرغی دارای تحمل وزن کمتری است مثلا برای تحمل وزن تا حدود 100 کیلوگرم مناسب می باشند و برای افرادی که کمتر از یک سال مجبور به خوابیدن در تخت هستند مناسب است. این تشک ها دارای حدودا 130 حباب و یک کمپرسور هوا هستند که هوا را وارد حباب ها می کنند و بدین وسیله فشار وزن بیمار را در نقاط مختلف بدن جابه جا می کند. برخی از این تشک ها دارای سوراخ های ریزی هستند که از تعریق بدن جلوگیری می نماید. تشک مواج تخم مرغی مناسب بیمارانی است که به زخم بستر درجه یک و دو مبتلا هستند و بیشتر برای پیشگیری به کار می رود.

  • تشک مواج سلولی

تشک مواج سلولی از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و برای بیمارانی که نیاز به طول درمان بیشتری دارند مناسب می باشد. این تشک ها دارای ساختاری هستند که سلول های جداگانه هوا در کنار هم قرار می گیرند. این سلول ها قابلیت جدایی از تشک را دارند و در صورت خرابی قابل تعویض و تعمیر هستند. این نوع تشک دارای قدرت تحمل بالاتر نسبت به مدل ساده می باشد و دارای طول عمر بیشتری نیز می باشد.

تشک مواج سلولی

شکل 2. تشک مواج سلولی

  • تشک­‌‌های مواج بیمارستانی ( تشک مواج لیزری یا فوق تخصصی)

تشک بیمارستانی دارای جریان هوای نا محسوس روی تشک هستند که از تعریق که مهم ترین عامل بروز و حادتر شدن زخم بستر است جلوگیری می کند. بر روی این تشک ها منافذ لیزری ریزی وجود دارد که باعث خارج شدن مقداری از هوای درون تشک به بیرون می شوند و باعث ایجاد جریان هوای نامحسوس در زیر بیمار می گردد. به همین دلیل تشک مواج لیزری نام دارند. از ویژگی های این تشک تحمل وزن بالا می باشد که مناسب افرادی که ممکن است تا آخر عمر در بستر باشند یا زخم بستر خیلی شدید دارند می باشد.

برخی از این تشک های حرفه ای دارای سیستم هشدار صوتی یا دیداری هستند که خبر خرابی یا سوراخ شدن یک سلول را می دهد تا مراقب بیمار را آگاه کند به همین دلیل تشک مواج سنسوری نیز نامیده می شوند. همچنین برخی از این تشک ها دارای سیستم هوشمند تنظیم فشار بر اساس وزن بیمار هستند.

زخم بستر چیست ؟

به قسمتی از بدن که دچار آسیب پوست و بافت شده است، زخم بستر می گویند که به دلیل نشستن یا دراز کشیدن در یک حالت برای مدت طولانی روی بدن  ایجاد می شود. به قسمت هایی که فشار وارد می شود باعث نرسیدن خون به آن بافت می شود. هنگامی که بدن در یک حالت باشد و به اندازه کافی تغییر حالت ندهد، ذخیره خون در آن قسمت افت پیدا می کند و یک زخم شروع به شکل گیری می کند. زخم بستر بنا به شدتی که دارد به 4 دسته تقسیم می شود که دسته اول خفیف است و به ترتیب شدت به درجه حاد می رسد.  

زخم بستر چیست ؟

شکل 3. زخم بستر چیست ؟

انواع زخم بستر بسته به درجه شدت

  1. زخم بستر درجه یک: در این حالت شخص تنها احساس فشار بیشتر در ناحیه زخم دارد و فقط دچار مقداری التهاب شده است. این مرحله شروع زخم بستر می باشد.
  2. زخم بستر درجه دو: این نوع زخم تنها یک زخم کوچک است که با مقد ار کمی التهاب و قرمزی همراه می باشد.
  3. زخم بستر درجه سه: این نوع زخم بستر به سطح عضلات می رسد و سلول های مرده به همراه عفونت ایحاد می کند.
  4. زخم بستر درجه چهار: این نوع زخم بستر بسیار عمیق است و علاوه بر نفوذ به عضلات، در استخوان نیز نفوذ پیدا می کند.

چه کسانی ممکن است به زخم بستر مبتلا شوند؟

هر فردی که به مدت طولانی در حالت نشسته یا خوابیده قرار بگیرد در خطر مبتلا شدن به این بیماری قرار می گیرد. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند و یا اکثر زمان در تخت بستری می باشند احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به زخم بستر دارند حتی افراد عادی که بیمار هستند به دلیل ماندن در تخت ممکن است در معرض ابتلا به زخم بستر باشند. برخی از بیماری ها مانند دیابت و تنگی سرخرگ به دلیل ضعف گردش خون، پروسه درمان زخم بستر را با مشکل روبرو می کنند.

بیماری زخم بستر معمولا در قسمت هایی از بدن که چربی زیادی ندارند راحت تر ایجاد می شود و بیشترین مورد گزارش آن روی قسمت پاشنه و قوزک پا می باشد. دیگر قسمت های بدن که مستعد این بیماری هستند شامل استخوان دم، تیغه های شانه، پشت و دو طرف زانو و پشت سر می باشد. افرادی که فکر می کنند در خطر ابتلا به این بیماری هستند به جای استفاده از تخت بیمارستان باید از تشک های مخصوص پیشگیری و درمان استفاده نمایند.

برای کنترل زخم بستر چه کاری می توانیم بکنیم؟

 

کنترل زخم بستر با تشک مواج

شکل 4. کنترل زخم بستر با تشک مواج

بر روی زخم بستر نخوابید و با استفاده از یک بالش یا پدهای فوم دار فشار را از قسمت مربوطه بردارید. تشک مواج به انگلیسی anti-bedsore mattress می باشد که روی تخت یا صندلی چرخ دار نیز استفاده می شود تا فشار بر روی یک نقطه را کم یا آزاد نماید. هنگامی که به پهلو خوابیده اید سعی کنید به طور مستقیم بر روی استخوان لگن فشار وارد نکنید و با استفاده از بالش فشار را به طرف دیگر منتقل کنید. هنگامی که روی تخت در حال استراحت هستید هر 2 ساعت یک بار حالت خود را عوض کنید. با تشک مواج می توان این کار را به صورت اتوماتیک انجام داد و با خیال راحت به استراحت پرداخت. زمانی که زخم کوچکتر شود و ترشحات مایع از آن بیرون نزند و بافت و پوست صورتی رنگ تشکیل شود، روند بهبود و درمان زخم بستر جواب داده است.

با سپاس از همراهی شما عزیزان تا انتهای این مقاله. برای خرید تشک مواج کلیک کنید. ? تشک مواج (تشک بیمارستانی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *