سلامت بدن

اپی لیدی و کارایی آن + آیا اپیلیدی ضرر دارد؟+ معرفی بهترین برند ها

اپی لیدی و کارایی آن + آیا اپیلیدی ضرر دارد؟+ معرفی بهترین برند ها

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که خانم ها دارند حذف موهای زائد بدن می باشد. موهای بدن را می توان با دو روش دائمی و غیردائمی انجام داد. روش های غیر دائمی شامل بند، شیو، اپی لیدی و اپیلاسیون می باشد زیرا فولیکول مو دوباره به رشد خود ادامه می دهد و بعد از مدتی دوباره باید به از بین بردن مو اقدام نمود. در این مطلب به اپی لیدی که یکی از روش های از بین برن نیمه دائمی مو است، می پردازیم.

اپی لیدی یا اپیلاتور چیست؟

 

اپی لیدی یا اپیلاتور چیست؟

اپیلاتور که در لاتین Epilator نامیده می شود یکی از راه هایی است که برای از بین بردن موهای زائد به کار برده می شود. اپیلاتور دستگاهی است که برای از بین بردن موی زائد نیاز به تخصص خاصی ندارد و به همین دلیل تمامی افراد می توانند از آن استفاده نمایند. اپیلاتور یا اپی لیدی دارای یک سری غلتک مانند است که پر از موچین های ریز می باشد. اپیلاتور دستگاهی است که دارای عملکردی مانند موچین می باشد به این صورت که موها را از ریشه و از فولیکول مو بیرون می کشد. تعداد موچین هایی که روی سری اپیلاتور قرار دارد متفاوت می باشد و از 20 تا 30 عدد متغییر است. این روش اپیلاسیون دائمی نیست بلکه یک روش موقت است اما برخی تارهای مو ممکن است ضعیف شوند اما برخی دیگر مجددا رشد می کنند.

همانطور که گفته شد این دستگاه موهای زائد را از ریشه بیرون می کشد و چون در سطح وسیعی اتفاق می افتد ممکن است در برخی افراد باعث التهاب، کبودی پوست، قرمزی و رویش موها به صورت زیرپوستی شود. بنابراین افرادی که این علائم را دارند بهتر است از این وسیله استفاده نکنند.

انواع اپی لیدی

دستگاه های اپیلاتور از نظر تامین انرژی و کارکردشان دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

 

انواع اپی لیدی

موچینی

اپیلاتور موچینی دارای صفحات چرخشی و ثابتی در کنار یکدیگر می باشد که موها در بین این صفحات گیر می کنند و به دلیل حالت چرخشی که دارد باعث می شود که موها کنده شوند. اپیلاتور موچینی بهترین مدل دستگاه اپیلاتور می باشد. تنها مشکلی که این دستگاه ها دارند این است که چون برخی از موهای بدن ضخیم و دارای شکنندگی هستند در فرآیند کشیده شدن ممکن است دچار شکنندگی شوند و از ریشه خارج نشوند، در نتیجه این موها در سطح بدن باقی می مانند اما بسیار کم هستند.

فنری

اپیلاتور فنری ساده ترین و قدیمی ترین نوع اپیلاتورها است که در دهه 80 میلادی تولید شده است. این دستگاه ها در آن زمان اپی لیدی نام داشتند که همین موضوع باعث شده است که امروزه نیز از این نام استفاده شود. این نوع اپیلاتورها که بیشتر برای حذف موهای زائد صورت کاربرد دارند امروزه کمتر در بازار یافت می شوند. کارکرد اپیلاتور فنری به این شکل است که یک فنر چرخشی که به طور پیوسته در حال چرخش است درون نازل آن قرار داشت. وقتی این دستگاه به پوست نزدیک می شد موها بین درزهای این فنر گیر می کردند و حالت چرخشی یا لرزش آن باعث می شد که موی زائد به حالت موچین کنده شود. مشکلی که این نوع دستگاه ها داشتند این بود که حالت ارتعاشی خود را از دست می دادند و مجبور به تعویض آن می شدند.

چرخشی

اپیلاتور چرخشی نیز مانند اپیلاتور فنری است اما تفاوت این دو در این است که به جای فنر از یک دیسک چرخشی استفاده می شود. سرعت چرخش این دیسک ها زیاد می باشد و نوکشان از دستگاه بیرون است و باعث می شود که موها بین این دیسک ها قرار بگیرند و سپس کشیده شده و از ریشه خارج شوند. به دلیل اینکه در این نوع دستگاه حرکت چرخشی وجود دارد، نیروی گریز از مرکز باعث می شود که موها  به خارج از دیسک پرتاب شوند.

مزایا دستگاه اپیلیدی

 

مزایا دستگاه اپیلیدی

  • موهایی که جدید روییده می شوند نرم تر و نازک تر از قبل هستند.
  • دستگاه اپیلاتور یک بار تهیه می شود و می توان برای مدت ها از آن استفاده نمود اما اصلاحی که در آن از موم یا وکس استفاده می شود علاوه بر اینکه به تنهایی سخت می باشد و اگر به مراکز اپیلاسیون هم مراجعه شود باید با پرداخت هزینه این اصلاح انجام شود؛ همیشه نیز در دسترس نیست.
  • رشد موها کم و بین 2 تا 4 هفته کند تر می گردد.
  • درد اپیلاتور در مقایسه با اپیلاسیون که با موم یا وکس انجام می شود کمتر می باشد.

معایب اپی لیدی

  • این دستگاه بهتر است در نواحی حساسی مانند زیربغل مورد استفاده قرار نگیرد.
  • استفاده از این دستگاه برای موهایی که ضخیم هستند دردناک می باشد.
  • موها باید به حدی بلند باشند که دستگاه بتواند آن ها را بگیرد در غیر اینصورت استفاده از این دستگاه بی فایده است.
  • در استفاده از این دستگاه برخی از موها ممکن است به صورت زیر پوستی روییده شوند.
  • بخش هایی از پاها مانند پشت پاها یا ران را به سختی می توان با اپیلاتور اصلاح کرد.

چرا بعد استفاده اپیلاتور موی زیر پوستی ایجاد می‌شود؟

چرا بعد استفاده اپیلاتور موی زیر پوستی ایجاد می‌شود؟

 

  • همانطور که می دانید بسیاری از روش های اپیلاسیون برای حذف موهای زائد باعث ایجاد موهای زیر پوستی می شود اما این مشکل در اپیلاتورها بیشتر رخ می دهد. اما به راحتی می توان با استفاده از روش های ایمن و درست از رخ دادن این مشکل جلوگیری نمود. یکی از دلایل ایجاد موی زیر پوستی این می باشد که اپیلاتور به روش نادرست حرکت داده می شود که فولیکول مو را بر هم زده و از بین می برد که همین دلیل غیر طبیعی شدن رشد مو می باشد. برای جلوگیری از رشد غیر طبیعی مو باید آموزش استفاده از دستگاه اپیلاتور فرا گرفته شود.
  • در هنگام استفاده از اپیلاتور باید حرکات آن را به طور ملایم، یکدست، ثابت و منظم انجام دهید تا موهای زیرپوستی شکسته شوند و از ایجاد موی زیر پوستی جدید نیز جلوگیری شود.
  • یکی دیگر از نکات مهم در هنگام اصلاح مو با اپیلاتور این است که به هیدراته بودن و نرم بودن پوست توجه نمایید.
  • همچنین برای اینکه از ایجاد موی زیر پوستی جلوگیری نمایید بهتر است از کرم لایه بردار استفاده نمایید. این امر باعث می شود که لایه سطحی پوست برداشته شود و از مسدود شدن منافذ پوست که باعث خم شدن مو در زیر پوست می شود و ایجاد موی زیر پوستی جلوگیری به عمل آید.
  • بنابراین باید بدانیم که همانطور که بیشترین احتمال ایجاد موی زیرپوستی در استفاده از اپیلاتور می باشد اما رعایت نکات کلیدی در جلوگیری از این مشکل کمک می نماید.

منابع مورد استفاده

 

https://tetismarket.com/blog/%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF/

 

https://toptarin.net/best-epilator/

 

 

https://naw-mall.com/18922/

 

https://www.totikala.ir/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

 

https://rojelab.com/items/view/6135/28514/%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D9%86/%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *