سلامت بدن

آویز دست یا اسلینگ چیست؟ + انواع آویز دست و اسلینگ

آویز دست یا اسلینگ چیست؟ + انواع آویز دست و اسلینگ

افرادی که دچار صدمه در شانه، آرنج یا مچ دست خود شده اند می توانند از آویز دست یا اسلینگ استفاده نمایند تا به بهبود شرایط و محافظت ازقسمت آسیب دیده خود بپردازند. پوشیدن آویز دست می تواند بازو را به طور ثابت در مقابل بدن نگه دارد و از حرکت بیش از حد بازو جلوگیری نماید.

آویز دست یا اسلینگ چیست؟

 

آویز دست یا اسلینگ چیست؟

شکل 1. آویز دست یا اسلینگ چیست؟

“آویز دست یا اسلینگ” وسیله ای است که از جنس پارچه ساخته شده و از گردن آویزان می شود تا از اندام فوقانی محافظت کند. اسلینگ از قسمت زیر ساعد دست حمایت می کند تا نیروی وزن اندام فوقانی به گردن منتقل شود. اندام فوقانی شامل بازوها، آرنج، ساعد، مچ دست و انگشتان است که در معرض بیماری ها و آسیب های مختلفی می باشد. اگر اندام فوقانی آسیبی وارد شود یا حتی مورد جراحت قرار بگیرد، پزشک معالج برای تسریع بهبود وضعیت تان ممکن است استفاده از آویز دست را پیشنهاد دهد. این وسیله را می توان به صورت آماده تهیه کرد، اما با استفاده از یک تکه پارچه نیز می توان آن را درست کرد. این محصول در درمان و حتی تسکین درد به کار می رود.

انواع آویز دست یا اسلینگ

در این قسمت انواع مختلف اسلینگ با آویز دست، کاربرد و اینکه آیا آن ها برای شما مناسب هستند یا خیر آورده شده است.

آویز دست استاندارد

از این نوع آویز دست برای درمان صدماتی مانند شکستگی، در رفتگی و ترمیم استخوان شکسته که در ساعد اتفاق می افتد استفاده می شود. از ویژگی های این نوع آویز دست این می باشد که باعث جلوگیری از حرکت دادن بازو و دست می شود. این اسلینگ از یک نوار پارچه ای استاندارد تشکیل شده است که در اطراف یکی از بازوها و در بالای شانه قرار می گیرد. آویز دست استاندارد با بانداژ روی بازو از قسمت آسیب دیده محافظت کرده در حالیکه قسمت سبک این نوع اسلینگ زیر بازو قرار می گیرد تا آن را بالا نگه دارد. این نوع آویز دست برای آسیب دیدگی آرنج، شکستگی، در رفتگی و آسیب دیدگی مچ دست و همچنین تروما در بازو به کار می رود.

 

آویز دست استاندارد

شکل 2. آویز دست استاندارد

آویز دست شانه ای

آویز دست شانه ای برای بی حرکت نگه داشتن مفصل آرنج تا مدتی استفاده می گردد. این آویز دست باعث می شود که از زیر ساعد محافظت شود و نیروی وزن دست به ناحیه گردن منتقل شود. آویز دست شانه ای از یک پارچه  یا کمربند ساده تشکیل شده است که به دور بازو پیچیده می گردد و دست در نهایت در بالای شانه مخالف قرار خواهد گرفت تا از محل آسیب دیدگی، دست و بازو به علت صدمات وارد شده به استخوان و تاندون محافظت کند. آویز دست حلقه ای برای درمان آسیب های ساعد، صدمات تاندون و شکستگی های استخوان آرنج و اندام فوقانی به کار می رود.

اسلینگ گردنی

این آویزها دور گردن انداخته می شوند و تحرک بیشتری را ایجاد می کنند که برای استفاده بدون بانداژ برای درمان صدمات استخوان و آسیب دیدگی گردن به کار برده می شود و در موارد کمی نیز برای صدمات بازو و دست به کار می روند. این اسلینگ ها با استفاده از پارچه یا کمربند طراحی شده که با قرار گرفتن پارچه در زیر مچ، دست به طرف بالا می رود و در نهایت به دور گردن پیچیده می شود. با استفاده از آویز دست گردنی، بازوی مخالف به راحتی آویزان می شود در حالیکه بازوی آسیب دیده ارتفاع لازم برای بهبودی را به دست می آورد.

آویز دست کیسه ای

آویز دست کیسه ای به منظور ثابت سازی دست به ویژه در قسمت ساعد و مچ تهیه می شود. اگر مچ و یا ساعد دست دچار آسیب دیدگی، ضرب دیدگی، شکستن یا رگ به رگ شدن شود این محصول به بهبودی کمک زیادی می کند. در واقع این اسلینگ وزن اندام فوقانی را به گردن منتقل می کند و حرکت دست را محدود می نماید. در این مورد باید به زاویه قرار گرفتن آرنج توجه نمود که حتما زیر نظر پزشک باید تعیین شود.

آویز دست دو تکه

 

آویز دست دو تکه

شکل 3.. آویز دست دو تکه

آویز دست دو تکه برای حمایت از بازوی گچ گرفته شده طراحی شده است و باعث توزیع وزن بازو یا مچ دست آسیب دیده می گردد. این آویز دارای بندهای پدگذاری شده می باشد که باعث افزایش راحتی بیمار می شود. دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است و پوشیدن آن بسیار راحت می باشد. این محصول برای استفاده در هر دو دست متناسب است.

آویز دست کودک

آویز دست کودک با انتقال وزن گچ دست به بالا تنه به روند درمان شکستگی ها یا آسیب های وارد شده به اندام فوقانی کمک می کند. همچنین این محصول با ثابت نگه داشتن دست، باعث کاهش درد ناشی از التهاب تاندونی و بهبود در رفتگی شانه می گردد. زمانی که دست آسیب دیده است و شدت آن مشخص نیست می توان از این آویز دست استفاده کرد تا زمانی که به مراکز درمانی مراجعه کنیم. در این آویزهای دست تنظیم ارتفاع وجود دارد و برای استفاده در دست راست و چپ مناسب می باشد.

نحوه بستن اویز دست

برای بستن آویز دست لازم است که آن را به درستی بپوشید. این امر از تجمع مایعات و خون در دست و مچ دست جلوگیری می کند. استفاده از آویز دست این اطمینان را می دهد که بازوی آسیب دیده بهبود می یابد. برای استفاده صحیح از آویز دست باید از طریق زیر عمل نمایید:

  1. حلقه را به آرامی روی آرنج و بازو کشیده و سعی کنید آن را کاملا در اطراف آرنج قرار دهید و اطمینان حاصل نمایید که انتهای اسلینگ به مچ دست پایان نمی یابد. اگر دست به مچ آویزان باشد ممکن است به این دلیل باشد که آویز دست خیلی کوچک است.
  2. نوار اسلینگ را به گردن خود بیاندازید و قسمتی از بند را در در پشت آرنج خود بگیرید. بعد از اینکه بند را دور گردن خود کشیدید، از طریق حلقه نزدیک دست خود نوار را تنظیم نمایید.
  3. بندها را محکم کنید تا دست و ساعد شما از سطح آرنج بالاتر قرار گیرد. این امر از جمع شدن خون و مایعات در دست و مچ دست جلوگیری می کند.
  4. بند را با اتصال دهنده Velcro ببندید. می توانید برای راحتی در گردن خود یک تکه پارچه زیر بند قرار دهید.
  5. برخی از آویزهای دست بندهایی دارند که به دور عضلات پشت کمر وصل می شوند تا آرنج را به بدن نزدیک تر نگه دارند. اگر از این نوع آویز دست استفاده می کنید، بند را پشت خود بکشید و آن را نزدیک دست ببندید و مطمئن شوید که بند خیلی محکم نباشد، برای این کار باید بتوانید که دو یا سه انگشت خود را بین بدن و اسلینگ بچسبانید.
  6. اسلینگ باید به راحتی جا بگیرد و احساس نکنید که به سختی متصل شده است. باید بتوان شانه، آرنج و مچ دست خود را در حالت آرام نگه داشت تا بتوان به فعالیت های روزانه خود پرداخت.

نحوه بستن اویز دست

شکل 4. نحوه بستن اویز دست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *