سلامت بدن

آلوئه ورا و معجزه آن بر پوست و مو و چگونگی مصرف خوراکی و موضعی آن

آلوئه ورا و معجزه آن بر پوست و مو و چگونگی مصرف خوراکی و موضعی آن

آلوئه ورا یا صبر زرد علاوه بر اینکه خاصیت دارویی فراوانی دارد، از ماده ژلاتینی موجود در برگ این گیاه برای مصارف بهداشتی آرایشی مانند کرم، ژل، شامپو و … نیز استفاده می شود. این گیاه به دلیل اینکه دارای خواص فوق العاده است در گروه گیاهان سحرآمیز دسته بندی می شود.

آلوئه ورا چیست؟

 

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا در ایران با نام های شَب یار، صَبر، یا صبر زرد یا شاخ بزی شناخته می شود. این گیاه از سرده سِگِل ها و راسته مارچوبه سانان و خانواده سریشیان است. آلوئه ورا معمولا با نام آلوئه نیز شناخته می شود. از دیرباز این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی و دارویی استفاده می شده است که می تواند به عنوان گیاه آپارتمانی و در گلدان نیز نگهداری شود. آلوئه ورا از جمله گیاهان پرکاربرد و مفیدی است که در موارد مختلفی مانند لوسیون های پوست، کرم ها، نوشیدنی ها و پمادها استفاده می گردد. از ژل آلوئه ورا نیز برای ترمیم سوختگی های سطحی پوست استفاده می شود. با این حال تاکنون شواهدی قطعی در رابطه با تاثیرات مثبت درمانی و بی خطر بودن مصرف خوراکی این گیاه ارائه نشده است.

از گیاه آلوئه ورا در مباحث زیبایی و سلامتی پوست و مو استفاده می شود  در حالیکه این گیاه معجزه های درمانی فراوانی نیز دارد، این درمان ها از درمان بواسیر تا مشکلات دهان و دندان را شامل می شود.

موارد استفاده از آلوئه ورا

بهبود هضم

آلوئه ورا دارای خواص انطباق پذیری است که برای هضم مناسب می باشد. این مورد باعث جذب مواد مغذی بهتر شده و عناصر مضر را از طریق دفع صاف حذف می کند. یک فرآیند هضم سالم در افکار و اعمال تاثیر مثبت دارد پس باعث ارتقا سلامت می شود. سندرم روده تحریک پذیر را درمان می کند و باعث برطرف شدن یبوست می گردد و از آسیب رساندن به سیستم دستگاه گوارش جلوگیری می کند. علاوه بر این پلی ساکاریدهای موجود در آلوئه ورا بهبود دهنده زخم های گوارشی و مشکلات آن ها می باشد. مطالعات نشان داده است که بسیاری از مشکلات گوارشی مانند زخم های گوارشی، بیماری کرون وسایر اختلالات دستگاه گوارشی با آلوئه ورا بهبود پیدا می کنند.

بهبود هضم

افزایش ایمنی بدن

نوشیدنی های ساخته شده با آب آلوئه ورا خواص سم زدایی طبیعی دارند که به طو موثر سیستم گوارش و گردش خون را تمیز می کند و همانطور که سرعت جذب مواد مغذی را بالا می برد باعث گردش خون بهتر و سلامت می شود. وقتی خون غنی از اکسیژن باشد بهتر می تواند مواد مغذی را برای سلول ها فراهم کند. در نتیجه سلول های سالم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت ها می گردد. آلوئه ورا باعث خنثی کردن باکتری های مضر شده و دارای خواص جوان کننده در بدن است تا بدن را شاداب نگه دارد.

دفع سنگ کلیه

خوردن آلوئه ورا باعث کوچک تر کردن سنگ کلیه و دفع آن می گردد. اگر آلوئه ورا به طور مرتب مصرف شود از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می شود و باعث محافظت از بافت های آن می شود.

درمان سینوزیت و آسم

بخور گیاه آلوئه ورا باعث تسکین درد سینوزیت می باشد. علاوه بر این استنشاق بخار آبی که برگ آلوئه ورا در آن باشد برای فرد مبتلا به آسم مفید است.

مقابله با پیری پوست

پوست صورت هر 21 تا 28 روز جایگزین پوست قدیمی می گردد. مصرف خوراکی آلوئه ورا با منبعی از سازنده می تواند کمک کند تا همواره پوستی سالم و شاداب داشته باشید و با اثرات پیری پوست مقابله شود. علاوه بر این ژل آلوئه ورا به دلیل دارا بودن کلاژن و ویتامین E باعث نرمی پوست شده و از پیر شدن آن جلوگیری می کند و باعث ماندگاری رطوبت روی آن می شود.

 

مقابله با پیری پوست

جلوگیری و درمان ضایعات پوستی

آلوئه ورا در درمان تبخال، زگیل و خال های پوستی موثر عمل می کند. همچنین از بیماری های پوستی برای مثال اثرات سوء ناشی از اشعه ایکس جلوگیری می نماید.

ترمیم زخم‌ها و درمان جراحات پوستی

ژل آلوئه ورا دارای آنزیم هایی مانند آرابیناخز، کلوکوماناز و گالاکتاز است که در درمان زخم ها، خراش ها، جراحات پوستی، سوختگی، بریدگی ها و سوزش های ناشی از گزیدگی سمی را التیام می بخشد.

درمان ترک‌های پوستی و خشکی پوست

آلوئه ورا باعث درمان ترک های پوستی و خشکی پوست بخصوص اگزمای دور چشم یا پوست های بسیار حساس موثر می باشد. این ژل  برای پوست های خشک و حساس مناسب است و باعث نرم و براق شدن پوست می گردد.

درمان تبخال

تبخال اکثرا در اطراف دهان تشکیل می شود. آلوئه ورا ضد ویروس هرپس می باشد به همین دلیل است که برای بهبود تبخال مفید است. برای رفع تبخال باید روزانه 2 بار از این ژل روی تبخال خود استفاده نمایید تا برطرف شود.

دوز توصیه‌شده‌ی مصرف آلوئه ورا

 

دوز توصیه‌شده‌ی مصرف آلوئه ورا

دوز توصیه شده بر اساس تحقیقات در این قسمت بیان شده است. قبل از مصرف، میزان آلوئه ورا موجود در محصول را بخوانید. اگر با مصرف آلوئه ورا عوارض جانبی مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید.

  • برای بهبود زخم ها، عفونت های پوستی و پسوریازیس، 3 بار در روز، کرم آلوئه ورا 0.5 درصد را مصرف نمایید.
  • برا کلسترول بالا روزانه 2 عدد کپسول 300 میلی گرم آلوئه ورا به مدت 2 ماه مصرف کنید.
  • برای درمان یبوست مقدار 100 تا 200 میلی گرم آلوئه ورا در روز مناسب است.
  • برای درمان سوختگی های پوستی ژل 5/97 درصد آلوئه ورا را بر روی محل سوختگی بمالید و تا بهبود سوختگی این کار را ادامه دهید.
  • برای پژک دندان و بیمار ی های لثه به مدت 24 هفته از نخ دندان حاوی آلوئه ورا استفاده نمایید.
  • برای درمان التهابات روده ای روزانه 100 میلی گرم آلوئه ورا برای 4 هفته استفاده نمایید.

عوارض جانبی و تداخل دارویی

  • زنان باردار یا شیرده مجاز به مصرف آلوئه ورا نیستند زیرا ممکن است باعث انقباضات رحمی و سقط جنین شود.
  • مصرف طولانی مدت از این ماده باعث وابستگی به آن یا مختل کردن تعادل الکترولیتی می شود. کودکان زیر 12 سال نیز نباید از آن مصرف کنند.
  • این ماده ممکن است سسب تشدید اولسرها، التهاب دیورتیکول، سندرم روده تحریک پذیر و بواسیر شود.
  • مصرف طولانی مدت این ماده باعث کمبود پتاسیم می شود.
  • ژل آلوئه ورا برای درمان زخم های عمیق موثر نیست و شیره آن باعث گرفتگی یا اسهال روده ای شدید می شود.
  • ژل آلوئه ورا برای استعمال خارجی بی خطر است اما در موارد نادر ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

منابع مورد استفاده

https://fa.parsiteb.com//

https://www.chetor.com//

https://lafarrerr.com//

https://www.asriran.com/

https://namnak.com/

https://fa.wikipedia.org/

https://www.beytoote.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *