سلامت بدن

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب + انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب پوست

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب و انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب هر پوست

تبلیغات گسترده ای که امروزه درمورد کرم ضد آفتاب صورت می گیرد این سوال را در ذهن پدید می آورد که “کرم ضد آفتاب” چیست و چه کاری انجام می دهد؟ در این مطلب قصد داریم که به این سوالات پاسخ دهیم.

کرم ضد آفتاب چیست ؟

 

کرم ضد آفتاب چیست ؟

شکل 1. کرم ضد آفتاب چیست ؟

کرم های ضد آفتاب محصولاتی می باشند که حاوی ترکیباتی هستند که از پوست در برابر دریافت پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می نماید. در پرتوهای خورشید دو نوع پرتو UVA و UVB وجود دارد که به پوست آسیب وارد می کنند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.  اشعه های UVA باعث پیری پوست و اشعه UVB معمولا باعث آفتاب سوختگی پوست می گردند. کرم ضد آفتاب یک داروی بدون نسخه است و در صورت محافظت از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UV می تواند محافظت کامل از پوست را تامین نماید.

در کرم های ضد آفتاب برچسبی وجود دارد که ضریب محافت در برابر آفتاب یعنی SPF نام دارد که با توجه به آن می تواند مقداری از اشعه مضر آفتاب را مسدود نماید. برای مثال ضد آفتاب با SPF 30 می تواند 8 درصد از اشعه UVB را مسدود نماید. هر چه عدد SPF ضد آفتاب بالاتر باشد جلوگیری از اشعه آفتاب UB در آن بالاتر می باشد.

SPF چیست؟

در سال 1974 ضریب محافظت در برابر آفتاب یعنی درجه SPF معرفی گردید  که عبارت است از اندازه گیری کسری از میزان محافظت پوست در برابر اشعه ماورا بنفش که در اثر رسیدن به پوست باعث سوختگی پوست می گردد. برای مثال اگر یک کرم دارای SPF 30 باشد حدود 97 درصد از پوست در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می گردد و اگر SPF به 100 برسد میزان محافظت به 99 می رسد  یعنی فقط 2 درصد بالاتر است اما هزینه آن در هنگام خرید بسیار بالاتر می باشد. بنابراین بهترین SPF پیشنهادی در محدوده 15 الی 50 قرار دارد و نیاز به SPFهای بالاتر نیست.

spf مناسب برای کرم ضد آفتاب

از نظر تئوری کرم ضد آفتاب باید دارای SPF 30 باشد اما از آنجایی که اکثر افرادی که ضد آفتاب استفاده می نمایند تنها 25 تا 50 درصد مقدار لازم را استفاده می کنند و یا آن را به طور یکنواخت پخش نمی کنند لازم است که ضد آفتاب 30 تا 50 درصد استفاده نمایند.

 

spf مناسب برای کرم ضد آفتاب

شکل 2. spf مناسب برای کرم ضد آفتاب

UVA (اشعه ماورای بنفش A) چیست؟

پرتو فرابنفش نوع A یا همان UVA دارای نفوذ بسیار بالایی است به طوری که از شیشه نیز عبور می نماید. این اشعه با نفوذ در عمق پوست باعث ایجاد لک، چروک، افتادگی پوست و علائم پیری می گردد. پرتوهای UVA خود دو نوع UVA1 و UVA2 می باشند که دارای طول موج متفاوت می باشند.

UVB (اشعه ماورای بنفش B) چیست؟

این نوع پرتو باعث سوختگی و قرمزی پوست می گردد. پرتو UVB بسیار خطرناک تر است و باعث مبتلا شدن به سرطان پوست می گردد.

انواع کرم ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب به صورت زیر می باشد:

لوسیون و شیر

لوسیون و شیر ضد آفتاب برای ایجاد نرمی طولانی مدت پوست آن را آبرسانی می نمایند و خارش و حساسیت ایجاد شده توسط آفتاب را کاهش می دهند. لوسیون و شیر ضد آفتاب با مقاومت UVA و UVB محافظت در برابر آفتاب را ارائه می نمایند. فرمول مقاوم آن ها از آفتاب سوختگی و پیر شدن زود هنگام پوست جلوگیری نموده و حساسیت به نور آفتاب را کاهش می دهند.

کرم ضد آفتاب ضد آب

در صورتی که تعریق می کنید و یا به شنا می روید باید ضد آفتاب را هر 45 دقیقه یک بار تمدید نمود اما به جای این کار خسته کننده می توان از ضد آفتاب ضد آب استفاده نمود. این ضد آفتاب ها علاوه بر جلوگیری از اثرات مضر اشعه های آفتاب روی پوست می توانند مدت طولانی روی پوست دوام داشته باشند.

محصولات ویژه ی کودکان و افراد دارای پوست حساس

این ضد آفتاب ها برای پوست حساس و لطیف کودکان طراحی شده اند که از این نوع پوست ها در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از پرتوهای مضر خورشید جلوگیری می نماید. برخی از این کرم های ضد آفتاب حاوی مواد ویتامینه و مغذی هستند که سیستم ایمنی بدن کودک را بالا برده و پوست حساس را تسکین می دهند.

 

محصولات ویژه ی کودکان و افراد دارای پوست حساس

شکل 3. محصولات ویژه ی کودکان و افراد دارای پوست حساس

کرم ضد آفتاب دافع حشرات

این محصولات علاوه بر اینکه دارای خاصیت ضد آفتاب می باشد می توانند دافع حشرات که ناشی از گرم شدن هوا هستند باشند. این لوسیون ها حاوی موادی هستند که بعد از استفاده نزدیک شدن حشرات به بدن می شوند. علاوه بر این برخی از این لوسیون ها حاوی مواد ضد حساسیت می باشند که پوست را از التهابات و حساسیت پوستی ناشی از خورشید در امان نگه می دارد.

کرم ضد آفتاب شیمیایی

در ضد آفتاب های شیمیایی بیش از 30 نوع ترکیب وجود دارد که در لایه های بالایی پوست جذب می گردند که به دو شیوه عمل می کنند:

  1. اول اینکه اشعه مضر خورشید را منحرف و پراکنده می نمایند
  2. دوم تبدیل اشعه فرابنفش به گرما و غیر فعال کردن آن می باشد.

نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب

 

نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب

شکل 4. نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب

  • ضد آفتاب های فیزیکی را می توان دقیقا قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب استفاده نمود و ضد آفتاب های شیمیایی باید حداقل 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب روی صورت استفاده گردد و ضد آفتاب های ترکیبی نیز به همین صورت مصرف می شوند.
  • ضد آفتاب هر نوعی که باشد باید حداقل هر 2 ساعت یک بار تمدید گردند و توجه نمود که در تماس با البسه پاک نشوند.
  • حداقل مقداری که از یک کرم ضد آفتاب باید استفاده گردد در هر نوبت 1 انس یا 3 میلی لیتر یا معادل 1 سکه است که در سواحل آفتابی، قلل مرتفع و آفتابی تا 8 برابر افزایش می یابد. اگر از نصف این مقدار استفاده نمایید تاثیر آن ضعیف  می گردد.
  • همه افراد بالای 6 ماه باید از ضد آفتاب مناسب استفاده نمایند. نوزادان قبل از 6 ماه نیز نباید در معرض نور آفتاب قرار گیرند.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب پوست صورت برای پوست دور چشم مناسب نمی باشد. کرم ضد آفتاب دور چشم محصولی جداگانه می باشد زیرا این قسمت دارای پوستی حساس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *