سلامت بدن

چرا به کلسیم نیاز داریم و نقش کلسیم در داشتن یک زندگی سالم چیست؟

همانطور که می دانیم وجود میزان کافی از منابع کلسیم به منظور داشتن سلامتی استخوان‌ و به تبع آن اندام های سالم در طول زندگی بشری اهمیت بسیار زیادی دارد و کمبود این ویتامین مهم ممکن است شما را با عواقب جدی مواجه سازد . اگر چه نتایج تحقیقات و مستندات پزشکی نشان می دهد که غذای رژیمی حاوی میزان کافی از کلسیم یکی از بهترین راه ها برای داشتن میزان کافی از آن در بدن است اما این همه داستان نیست. اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید و یا مشکل با دریافت میزان کافی از منابع کلسیم در وعده های غذایی خود دارید یک راه جایگزین دیگر نیز برای جلوگیری از در معرض خطر فرار گرفتن کلسیم ناکافی نیز وجود دارد و آن استفاده از قرص کلسیم است. اگر رژیم غذایی مصرفی شما حاوی میزان مناسب و مکفی از منابع نباشدخطرات و مشکلات ناشی از کمبود این ویتامین به مرور زمان گریبانگیر شما خواهد شد. در ادامه تبیین این مطلب در این مقاله سپس به عارضه های جانبی و فایده های قرص های کلسیم اشاره می کنیم بنابراین توصیه می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و از خواندن دانستنتی های کلسیمی لذت ببرید.

چرا به کلسیم نیاز داریم و نقش کلسیم در داشتن یک زندگی سالم چیست؟

افراد در سنین مختلف به چه میزان و اندازه از کلسیم و منابع کلسیمی نیازمند هستند؟

همانطور که مشخص است نیاز انسان ها به حجم و میزان مصرف کلسیم وابسته به شرایط مختلف زندگی آن ها اعم از سن، جنس و سابقه های بیماری و یا پزشکی آنها بوده و یک نسخه واحد را برای عموم انسان ها نمی توان ذکر کرد. یکی از علل بروز مشکلات جدی مرتبط با استخوان امروزی ناآگاهی کافی مردم نسبت به شناخت از حجم و میزان نیازمند بودن به کل.سیم است. آمار عجیبی از حوزه مصرف کلسیم در دنیا وجود دارد که اعلام می کند تا 50% از کودکان در رده سنی ۲ تا ۴ سال دچار فقر این ماده ی مهم هستند و باید مورد توجه فوری قرار بگیرند. نکته قابل توجه دیگر این است که میزان اندازه کلسیم دریافتی ۷۳% از خانم ها و ۵۱% از آقایان بسیار کمتر از استاندارد توصیه شده جهانی برای حفظ سلامتی اندام های بدن است که زنگ خطر بسیاربزرگی است.

چرا به کلسیم نیاز داریم و نقش کلسیم در داشتن یک زندگی سالم چیست؟

کمبود یا فقر کلسیم چگونه رخ می دهد و چه عوارضی را در بدن شما به همراه دارد؟

تحقیقات پزشکی نشان داده اند در زمانی که با کاهش میزان سطح کلسیم در غلظت خون مواجه می شویم بدن مکانیزم دیگری از خود نشان می دهد تا کلسیم کمتری را از طریق ادرار دفع کند اما این رفلکس همیشگی نیست و به مرور اگر این روند ادامه داشته باشد کلسیم مورد نیاز برای بافت های عصبی و عضلانی بدن از طریق استفاده از منابع کلسیم ذخیره شده موجود در بافت های استخوانی و انتقال آن ها به خون تامین شده و این هم تا مدت زمان مشخصی تاب آوری خواهد داشت. در مرحله بعد با مصرف منابع کلسیم بدن با شرایط جدید مواجه می شویم که فقر کلسیم نامیده شده و در آخر به شکنندگی استخوان‌ ها به خصوص در زمانی که سن افزایش می یابد می انجامد که به این عارضه در علم پزشکی پوکی استخوان گفته می شود. اگر بدن شما منابع کلسیم را در حال مصرف دارد و رژیم غذایی مناسبی نیز برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن خود به همراه ندارید می توانید با انتخاب یکی از مکمل های قرص کلسیم در بازار داخلی استفاده کنید تا از در معرض خطر قرار گرفتن با بیماری پوکی استخوان و یا موارد مشابه جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که همچنان توصیه می شود علاوه بر مشورت با پزشک در کنار استفاده از هر نوع مکمل و یا قرصی بهبود مناسبی بر روی روش های تغذیه و سطح فعالیت روزانه خود داشته باشید و با این ترکیب هدف بتوانید دندان ها و در حالت کلی استخوان‌ های خود را از درگیر شدن در بیماری فقر کلسیم نجات دهید.

بهترین منابع کلسیم غذاها هستند یا قرص های مکمل، کدام دسته مفید تر است؟

طبق تحقیقات معتبر علمی غذاهای موجود در طبیعت بهترین و در دسترس ترین منابع کلسیم هستند. همانطور که پر واضح است محصولات لبنی مختلف موجود در بازار اعم از شیرهای کم چرب و پر چرب، ماست های کم چرب و پر چرب و حتی پنیرها در قالب های مختلف بسیار غنی از منابع کلسیم هستند که می توان آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از سوی دیگر سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند و یا حتی سایر غذاهایی که می توان مورد مصرف قرار داد هم از کلسیم بی بهره نبوده و حاوی میزان کمتری از منابع کلسیم می باشند. بنابراین می توانیم به شما توصیه کنیم بیشتر به دنبال بهبود برنامه های غذایی خود باشید و تا حد امکان از مصرف قرص های مکمل پرهیز کنید. اگر چه در بیماری های مختلف و یا موارد مصرف متعدد نیاز دارید که از مکمل کلسیم بهره ببرید. بسیاری از آب میوه های طبیعی و ترکیبات سویا و شیر و یا حتی غلات هایی که در صبحانه مصرف می کنید به همراه اسنک هم می تواند به میزان قابل قبولی دارای کلسیم اضافه  باشد و نگرانی شما را از ابتلا به فقر کلسیم به سطح قابل قبولی کاهش دهد.

انواع دسته بندی کلسیم ها کدام است و چه نکاتی را برای هر دسته باید بدانیم؟

همانند عموم داروها و مکمل های دارویی دیگر در حالت کلی مکمل های کلسیم در فرم ها و مدل های مختلف همانند کپسول های کلسیم، شربت های غنی شده با کلسیم، پودرها و لیکوئید کلسیم ها موجود بوده و در برندهای مختلف به فروش می رسد. اگر بخواهیم دسته بندی عمقی تری را ارائه کنیم کلسیم موجود در انواع فرم های موجود در حالت کلی در یکی از دو دسته کلسیم سیترات و یا کلسیم کربنات قرار می گیرد که دو نوع رایج در مکمل های کلسیم موجود است. برای دانستن و کسب آگاهی از این دو دسته موجود کلسیم به پاسخ یک سوال خواهیم پرداخت و سوال این است که کدام یک از انواع کلسیم مفید تر بوده و تاثیر این آگاهی بر تشخیص فرم مورد استفاده از کلسیم برای ما بسیار حائز اهمیت تر خواهد بود.

فرم اول به نام کلسیم کربنات

نوع اول از کلسیم یا کربنات کلسیم به صورت عمده در دسترس بوده و ویژگی آن این است که ارزان بوده و همچنین دارای مقدار بیشتر از کلسیم نسبت به دیگر فرم های ترکیبات موجود است. لازم است که به یاد داشته باشید این نوع کلسیم با عارضه های جانبی همانند گاز و نفخ در معده همراه بوده و برای شما حتی ممکن است عوارض جانبی بیشتری نیز در پی داشته باشد که لازم است قبل از مصرف هر نوع مکمل حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

فرم دوم به نام کلسیم سیترات

از سوی دیگر فرم دوم کلسیم یا سیترات کلسیم به لحاظ قیمتی گرانتر است اما در بدن انسان به سهولت جذب می شود و به عنوان یک منبع مورد نیاز برای کلسیم به خوبی در بدن جذب می شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که اسید معده ناچیزی دارید و یا مثلا از سرکوب کننده های  مبتنی بر پروتون استفاده می کنید انتخاب شما باید سیترات کلسیم باشد و فرم اول کلسیم مناسب شما نخواهد بود چرا که بدون کمک گرفتن از اسید معده میزان حجمی از کلسیم قابل جذب است که به بیست درصد نمی رسد و این ترکیب علاوه بر این مورد استفاده به افراد با سن های بالاتر و حتی بیماران دیگری که دچار چاقی هستند نیز توصیه می شود که انتخاب نهایی بر عهده پزشک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *