سلامت بدن

لایه برداری پوست چیست وآیا لایه برداری بی ضرر است؟

کرم لایه برداری پوست چیست وآیا لایه برداری بی ضرر است؟

لایه برداری پوست باعث برگرداندن شادابی و طراوت به پوست می شود. گاهی اوقات پوست ما شفافیت و براق بودن خود را از دست می دهد، در این مواقع می توان از پیلینگ یا پاکسازی استفاده کرد. در این روش از روش هایی مانند اسکراب و یا روش های دیگر استفاده می کند. با استفاده از لایه بردار به شیوه های مختلف می توان لایه های سطحی پوست را برداشت و روند پوست اندازی را تسریع کرد و با این کار درخشندگی و یکدست شدن را به پوست برگرداند.

لایه برداری پوست چیست؟

 

لایه برداری پوست چیست؟

لایه برداری پوست فرآیندی است که در آن سلول های مرده پوست از بین می روند. لایه بردار همان پیلینگ است که به معنی برداشتن قشر سطحی روی پوست است. پاکسازی پوست یک لایه سطحی از سلول های مرده پوست حاوی جوش، جای جوش و لکه های قهوه ای روی پوست را بر می دارد. این کار به طور کلی به دو صورت فیزیکی و شیمیایی انجام می گیرد. در روش های فیزیکی خانگی (مثل اسکراب ها) یا کلینیکی (مثل میکرودرم ابریژن) با روش های خاصی سطح پوست ماساژ داده می شود تا سلول های مرده پوست از طریق سایشی از روی پوست جدا شوند. در روش شیمیایی به کمک لایه بردار های شیمیایی اتصال سلول های مرده پوست را شل کرده تا از سطح پوست جدا شوند.

پوست ما برای اینکه جا برای رشد  و تقسیم سلول های جدید باز شود به طور طبیعی هر 30 روز یک بار سلول های مرده را از خود جدا می کند. گاهی سلول های مرده به طور کامل ریخته نمی شوند. اگر سلول های مرده از پوست جدا نشوند باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و انسداد منافذ پوستی می شود. لایه بردار پوست کمک می کند که این اتفاق ها برای پوست نیفتد.

لایه برداری چه خواصی برای پوست دارد؟

لایه برداری با چند روش به پوست زیبایی می بخشد:

 

لایه برداری چه خواصی برای پوست دارد؟

  • در بلند باعث افزایش تولید کلاژن پوست می گردد. کلاژن عامل اصلی زیبایی، درخشش و جوانی پوست است. افزایش این پروتئین انعطاف پذیری پوست را افزایش و خطوط ظریف پوستی و افتادگی پوست را کاهش می دهد.
  • پاکسازی منظم از انسداد منافذ پوستی جلوگیری می کند و باعث کاهش آکنه و جوش می گردد.
  •  باعث درخشندگی و بهبود تاثیرگذاری محصولات مراقبت از پوست می گردد. چرا که با از بین رفتن سلول های مرده، کرم ها و سایر محصولات مراقبتی بهتر جذب پوست می گردند.

انواع لایه برداری

انواع لایه برداری پوست به شرح زیر می باشد:

لایه برداری فیزیکی پوست

با سابقه ترین پاکسازی، لایه برداری فیزیکی می باشد. یکی از ابزارهای لایه بردای قدیمی کیسه های آبی رنگ و سفیداب می باشد که از قدیم در حمام ها وجود داشته اند. پاکسازی فیزیکی با وسایل مختلفی انجام می شود که یک لیف یا اسکراب از ساده ترین آن ها هستند. لایه برداری فیزیکی در خانه را می توان با اسکراب های آماده انجام داد. همچنین می توان از لیف، پن یا پد نیز استفاده نمود. اسکراب های صورت و بدن با هم متفاوت اند و اسکراب بدن معمولا قوی تر است. لایه برداری فیزیکی در خانه با مراکز کلینیکی فرق دارد. قبل از لایه برداری فیزیکی با روش های کلینیکی باید ابتدا پوست شما توسط پزشک بررسی شود تا روش متناسب با نوع پوست شما انتخاب شود.  روش های لایه برداری فیزیکی کلینیکی به شرح زیر است:

میکرودرم ابریژن: یک روش پاکسازی  است که به کمک کریستال هایی بسیار ریز یا دستگاه نوک الماسی انجام می گیرد. این روش در رفع خطوط ظریف، سفت کردن، یکدست کردن بافت و رنگ پوست و از بین بردن لک های پوست موثر است.

هیدرودرم ابریژن: یک روش مشابه با آبریژن است که فراتر از یک لایه برداری می باشد. این روش بدون استفاده از کریستال های پاکسازی با ماساژ پوست باعث جوانسازی و با استفاده از سرم آنتی اکسیدانی به شکل موثری پوست را آبرسانی می کند.

 

لایه برداری فیزیکی پوست

پاکسازی شیمیایی پوست

درپاکسازی  شیمیایی معمولا از موادی مانند رتینول، اسیدهای ضعیف و آنزیم هایی برای پاکسازی پوست انجام می گیرد. این روش ها نیز مانند روش فیزیکی با دو روش خانگی و کلینیکی انجام می گیرد. برای پاکسازی شیمیایی در خانه می توان از لایه بردارهای شیمیایی موجود در بازار استفاده نمود یا یک لایه بردار را در خانه با مواد خانگی آماده کنید. لایه بردارهای شیمیایی خانگی بسیار موثرتر از لایه بردارهای فیزیکی خانگی هستند. پاکسازی شیمیایی باید مانند روش های فیزیکی باید با احتیاط انجام شوند زیرا خطر آسیب رسیدن به پوست وجود دارد. برای استفاده از لایه بردارهای شیمیایی به طور منظم باید با پزشک خود مشورت نمایید.

انواع لایه بردارهای شیمیایی

انواع لایه بردارهای شیمیایی عبارتند از :

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

این اسیدها گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولا از میوه های قندی استخراج می شوند. معروف ترین AHA ها عبارتند از:

  • لاکتیک اسید موجود در شیر و برخی سبزیجات
  • تارتاریک اسید موجود در انگور
  • گلیکولیک اسید به دست آمده از نیشکر
  • سیتریک اسید موجود در مرکبات
  • مالیک اسید به دست آمده از سیب

این اسیدها کمک می کنند که لایه ای از روی پوست برداشته شود تا لایه ای جدید و یکدست جای سلول های قدیمی را بگیرد. این اسیدها سطحی تری نسبت به سایر اسیدهای لایه بردار دارند. بسته به نوع اسید استفاده شده می توانند در رفع مشکلات زیر کمک کنند:

  • منافذ بزرگ پوست
  • ناهماهنگی در رنگ پوست
  • لکه های تیره پوست مانند لکه های ناشی از افزایش سن، ملاسما و اسکارها
  • خطوط ظریف و چروک های سطحی (تاثیر کم)

انواع لایه بردارهای شیمیایی

بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)

این اسیدها محلول در چربی هستند و تا عمق فولیکول های مو نفوذ پیدا می کنند و باعث خارج شدن چربی اضافه و سلول های مرده از منافذ پوست می شوند. این نوع اسید برای درمان آکنه و آسیب های مضر آفتاب استفاده می گردند. معروفترین BHA  سالیسیلیک اسید است که بیشتر در درمان آکنه استفاده می گردد اما برای بهبود قرمزی و التهاب پوست نیز موثر است.

رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید نوعی رتینوئید است که از مشتقات ویتامین A می باشد. این ویتامین ها در کلینیک ها کاربرد دارند و در تولید محصولات لایه بردار خانگی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. رتینوئیک اسید نسبت به اسید های BHA لایه برداری عمقی تری را انجام می دهند و برای رفع جای زخم یا اسکار، لکه و خطوط پوستی مفید می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *