سلامت بدن

قوزک بند پا + انواع مچ بند طبی

قوزک بند پا + انواع مچ بند طبی

مفصل مچ پا از استخوان های ساق و پا شامل استخوان درشت نی، نازک نی و تالوس تشکیل شده است. برآمدگی که در قسمت تحتانی استخوان ساق پا قرار دارد، به نام قوزک داخلی و خارجی شناخته می شود. مفصل مچ پا به وسیله رباط دلتوئید در داخل و سه رباط خارجی محافظت می شود. در صورت آسیب دیدن مچ پا می توان از مچ بند استفاده نمود تا به تسکین آن کمک نماید.

قوزک بند پا برای چیست؟

 

قوزک بند پا برای چیست؟

قوزک بند وسیله ای مطلوب است که برای دستیابی به آمادگی بدنی و همزمان، کاهش فشار روی مچ پا و جلوگیری از تشدید مصدومیت می گردد. قوزک بند مانند یک جوراب نصفه پوشیده می شود که به اندازه کافی راحت است و به پا فشاری وارد می کند که به تثبیت آن کمک می کند اما باعث محدودیت حرکت نمی گردد. قوزک بند طراحی شده تا حمایت، فشرده سازی و بی حرکتی کنترل شده را برای مچ پای ضعیف یا آسیب دیده فراهم آورد. این وسیله ورم پا را کنترل می کند و حرارت بدن را به منظور افزایش گردش خون و کاهش درد حفظ می کند. همچنین استفاده از این ابزار برای تسریع درمان مصدومیت از طریق انقباض و افزایش گردش خون ضروری است. قوزک بند یا مچ بند هم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و هم زمانی که مچ پا دچار آسیب شده است استفاده می شوند. آسیب هایی که در اثر وزن بدن با سرعت زیاد هنگام تنیس بازی کردن یا دویدن از یک پا روی پا دیگر اتفاق می افتد و باعث پیچ خوردگی مچ پا یا رگ به رگ شدن قوزک پا می گردد، به قوزک بند یا مچ بند احتیاج دارند. ورزشکارانی که مستعد پیچ خوردگی مچ پا هستند از قوزک بند محافظ استفاده می کنند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنند، اما بعد از این اتفاق نیز می توان آن را استفاده نمود.

موارد استفاده از قوزک بند

  • التهاب تاندون آشیل
  • بی ثباتی مچ پا
  • پیچ خوردگی مکرر پا
  • حمایت پا بعد از انجام جراحی مچ پا

 

موارد استفاده از قوزک بند

قوزک بند آتل دار نئوپرن

این قوزک بند با استفاده از بهترین نوع نئوپرن وارداتی ساخته می شود که لایه داخلی آن از جنس کتان حوله ای است و در صدمات شدید بافت نرم مچ پا به کار می رود. قوزک بند آتل دار با محدود کردن حرکات و حمایت از مفصل مچ پا، با ایجاد گرما و بالا بردن درجه حرارت موضعی باعث افزایش گردش خون می شود که این موارد باعث بهبودی سریع تر بیماری و همچنین از بین بردن تورم و خشکی نسوج و مفاصل می شود.

علل درد مچ پا

پیچ خوردگی: پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که پا چرخیده و باعث پاره شدن رباط هایی شود که استخوان های مچ پا را در کنار هم نگه می دارند.  پیچ خوردن مچ پا ممکن است حتی به غضروف ها و تاندون های مچ پا نیز آسیب وارد کند.

آرتروز: این مورد نیز باعث ایجاد درد مچ پا می شود. التهاب مفاصل، آرتروز نام دارد. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که باعث درد در مچ پا می شوند و شایع ترین آن ها استئوآرتریت است. استئوآرتریت باعث تخریب و فرسایش مفاصل می شود و در افراد مسن بیشتر خطر دارد. آرتروز عفونی نیز نوعی آرتروز است که در اثر عفونت های باکتریایی یا قارچی به وجود می آید که در اثر آلوده شدن مچ پا باعث ایجاد درد در مچ پا می گردد.

نقرس: نقرس زمانی ایجاد می شود که اوریک اسید در بدن جمع می شود. غلظت بیش از حد اوریک اسید باعث تشکیل بلورهایی در مفاصل می شود که درد شدیدی را ایجاد می کنند. شبه نقرس یا نقرس کاذب نیز هنگامی که کلسیم در مفاصل تجمع پیدا کند رخ می دهد. درد، تورم و قرمزی از علائم نقرس و شبه نقرس می باشند.

شکستگی: شکستگی یا ترک خوردگی نیز ممکن است در یک یا چند استخوان ایجاد شده باشد و باعث ایجاد درد شود.

 

علل درد مچ پا

کشیدگی: به آسیب های وارد شده به عضلات در اثر کشیده شدن بیش از حد، کشیدگی گفته می شود. کشیدگی عضلانی در پاها و بخش تحتانی کمر شیوع بیشتری دارند. در مچ پا دو تاندون وجود دارد که معمولا دچار کشیدگی می شوند. این ها تاندون های پرونئال هستند که باعث ثابت نگه داشتن مچ پا در محل خود می شوند و از آن نیز محافظت می کنند. این تاندون ها به دلایلی مانند استفاده بیش از حد یا آسیب های فیزیکی دچار التهاب می شوند. پارگی شدید تاندون در اثر آسیب های نا گهانی یا فشار شدید ایجاد می شوند.

برخی دیگر از دلایل مچ پا عبارتند از:

  • انسداد عروق خونی
  • آسیب های عصبی مانند سیاتیک
  • عفونت در مفصل

ویژگی‌هایی که مچ بند پا باید داشته باشد

قبل از اتخاذ تصمیم نهایی باید ویژگی های کلیدی آن را بررسی کنید:

اندازه بودن: مچ بند باید اندازه پا باشد در غیر اینصورت کارایی چندانی نخواهد داشت. اندازه نبودن مچ بند باعث ناراحتی شما می شود و پوشیدن آن بی فایده است.

حمایت: تمام هدف ساخت مچ بند پا حمایت از این ناحیه است. اگر فاقد حمایت باشد اثر مثبت آن را حس نخواهید کرد و مانع درمان می شود و حتی باعث تشدید مصدومیت شود.

انعطاف: ما از یک مچ بند علاوه بر حمایت، انعطاف نیز انتظار داریم تا بتوانیم حرکات طبیعی خود را داشته باشیم. این ویژگی در زمان بعد از مصدومیت بیشتر نمود پیدا می کند و اگر در دوره نقاهت هستید به استحکام بیشتر برای حمایت از مچ پا نیاز داریم.

 

ویژگی‌هایی که مچ بند پا باید داشته باشد

راحتی استفاده: پوشیدن، درآوردن، بستن و تنظیم راحت مچ پا موثر است بخصوص اگر مچ بند در هنگام تحرک جمع شود یا پیچ بخورد. مچ بندی که به راحتی استفاده شود یا تنظیم و تعویض آن آسان باشد هم در وقت و هم در انرژی صرفه جویی می کند.

ساختار: چندین عامل تحت تاثیر مچ بند پا قرار دارد. جنس مچ بند در تعیین اینکه مچ بند زیر یا روی جوراب پوشیده شود  و همچنین امکان استفاده از کفش حین پوشیدن مچ بند را تعیین می کند. همچنین بست مچ بند (بندی یا چسبی) روی درآوردن یا بستن راحت آن تاثیرگذار می باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده باید قابلیت تنفس، جذب رطوبت و وزن آن نیز در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *