سلامت بدن

شامپو نرم کننده چیست و مناسب ترین نرم کننده موی شما کدام است؟

شامپو نرم کننده چیست و مناسب ترین نرم کننده موی شما کدام است

یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی، داشتن موی درخشان و سالم می باشد. در سال های اخیر محصولات بهداشتی و آرایشی مناسبی برای کمک کردن به حفظ زیبایی و لطافت و درخشندگی مو تولید شده است. در این بین نرم کننده ها نقش مهمی را در رسیدن به این هدف دارند. در این مطلب با شامپو نرم کننده ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

شامپو نرم کننده چیست؟

شامپو نرم کننده چیست

شکل 1. شامپو نرم کننده چیست

شامپو نرم کننده مو یکی از محصولات مراقبت از مو می باشد که برای راحت تر شانه شدن موهای فر، ضخیم  و یا آن دسته از موهایی که به دلیل استفاده از مواد شیمیایی مانند دکلره و رنگ دچار آسیب شده اند استفاده می شود. این شامپوها دارای ترکیباتی مانند روغن ها، سیلیکون ها و نرم کننده ها هستند که در ترکیب با یکدیگر رطوبتی را که موها دراثر استفاده از شامپو از دست می دهند به آن بر می گردانند. نرم کننده ها باعث شانه پذیری راحت مو و باز کردن گره های آن ها می گردد. این محصول در انواع مختلف متناسب با نوع مو تولید  و در بازار موجود می باشند.

ترکیبات شامپو نرم کننده

موم ها: این ترکیبات به نرم کننده اضافه می شوند که باعث می شوند یک لایه محافظ روی مو تشکیل شود و امولیانتی عالی برای نرم و منعطف کردن مو می باشند.

ترکیبات کاتیونی چهارتایی: این ترکیبات کوات نیز نامیده می شوند که دارای ساختار متفاوتی می باشند و دارای بار مثبت می باشند. این موضوع باعث می شود که این مواد با  بار مثبت روی مو که دارای بار منفی می باشد بنشینند.

سیلیکون ها: این ترکیبات از مو در برابر حرارت محافظت می کنند و یک لایه محافظ را روی آن تشکیل می دهد. بنابراین برای محافظت از مو در برابر وسایلی مانند اتو مو یا سشوار باید از موادی که حاوی سیلیکون هستند استفاده نمود. سیلیکون ها برای موهای نازک خیلی قوی می باشند و باید به صورت هفتگی یا ماهانه استفاده شوند.

 

سیلیکون ها ترکیبات شامپو نرم کننده

شکل 2. سیلیکون ها ترکیبات شامپو نرم کننده

هومکتانت: این ترکیبات معمولا تا 4 درصد به نرم کننده اضافه می شوند که باعث حفظ رطوبت مو و یا جذب رطوبت می گردد.

امولسیفایرهای غیر یونی: این مواد باعث پایداری فرمولاسیون می شوند و از خارج شدن مواد آب گریز از مخلوط آب و ماسک مو جلوگیری می نمایند.

روغن ها: این مواد تا 6 درصد فرمولاسیون نرم کننده را تشکیل می دهند و باعث چرب شدن مو شده که این چربی مانند سدی رطوبت را در تارهای مو حفظ می نماید.

الکل های چرب: این مواد با نام امولیانت نیز شناخته می شوند و باعث نرم شدن مو می شوند.

مزایا و معایب استفاده از شامپو نرم کننده

از مزایای شامپو نرم کننده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خنثی کننده الکتریسیته ساکن مو
  • حفظ رطوبت مو و ایجاد درخشش در موها
  • حفظ نرمی و خوش حالتی موبا ماندگاری بالا
  • حاوی پروتئین های هیدرولیزشده برای تقویت و لطافت مو

برخی از معایب نرم کننده مو شامل موارد زیر می شوند:

  1. برخی نرم کننده ها حاوی مواد شیمیایی مضر برای موهستند
  2. عدم محافظت از مو
  3. نرم کننده هایی که مو را بیش از حد نرم می کنند باعث بد حالت شدن آن می گردند.

چرا باید از نرم کننده‌ استفاده کنیم؟

چرا باید از شامپو نرم کننده استفاده کنیم؟

شکل 3. چرا شامپو نرم کننده ؟؟

نرم کننده های مو تنها برای نرم کردن مو به کار نمی روند بلکه این محصولات دارای چندین کارایی دیگر نیز می باشند که نرم کردن مو و جلوگیری از گره خوردن موها تنها یکی از این کارایی ها می باشد، که به آن ها اشاره می نماییم:

  • این محصولات حالت قلیایی مو را برطرف می نمایند.
  • از ایجاد موخوره جلوگیری می نمایند.
  • از مو در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می کنند.
  • به درخشش و لطافت بیشتر مو کمک می کنند.
  • دارای خاصیت ترمیم و بازسازی مو می باشند.

اگر بتوانید نرم کننده مناسب موی خود را پیدا کنید می توانید از تمامی مزایای آن بهره ببرید. بنابراین نکته مهم شناخت درست نوع مو و نوع محصول متاسب با آن می باشد.

انواع شامپو نرم‌ کننده

نرم کننده مخصوص موهای معمولی

در این نرم کننده ها موادی به کار می رود که برای موی معمولی مناسب می باشد و از شکنندگی و نازک شدن موها جلوگیری می نماید.

نرم کننده مخصوص موهای خشک و آسیب دیده

این نرم کننده ها با فرمول شیمیایی خاصی تولید می گردند که موهایی که با مواد شیمیایی مانند دکلره و رنگ دچار آسیب و ضعیف شده اند تهیه و تولید شده اند.

نرم کننده مخصوص موهای چرب

نرم کننده هایی که برای موهای چرب مناسب می باشند در ترکیبات خود چربی کمتری دارند و افرادی که موی چرب دارند می توانند از این نرم کننده بدون اینکه مویشان چرب تر شود استفاده نمایند.

نرم کننده مخصوص موهای خشک و وز

در ترکیبات نرم کننده هایی که برای موی خشک و وز مناسب می باشد روغن زیتون و ویتامین E وجود دارد که از وز شدن آن ها جلوگیری می نماید.

نرم کننده مخصوص موی رنگ شده

نرم کننده هایی که برای موی رنگ شده مناسب می باشند رنگدانه ندارند در نتیجه رنگ موها را از بین نمی برند و از آسیب رساندن مواد شیمیایی به موها جلوگیری می نماید که باعث حفظ درخشندگی مو می گردند. این محصولات با حفظ کردن نرمی مو و حالت ابریشمی آن از مات شدن رنگ آن ها جلوگیری می نمایند.

نرم کننده مخصوص موهای فر و مجعد

نرم کننده هایی که برای موی مجعد و فر مناسب می باشند قوی تر از دیگر انواع نرم کننده می باشد زیرا موی فر سریعتر خشک می شود در این محصولات از روغن های گیاهی استفاده می شود تا موها را نمدار کنند و از خشکی آن ها جلوگیری می نماید تا وضعیت فر مو حفظ شود.

نرم کننده مخصوص موهای نازک( حجم دهنده)

اگر دارای موهای نازک و کم حجم هستید باید از این دسته از نرم کننده ها استفاده نمایید زیرا این محصولات با آبرسانی به مو و نمدار کردن آن باعث می شوند که موها پر حجم نشان داده شوند. این ویژگی معمولا در نرم کننده های دیگر دیده نمی شود.

نرم کننده ­های مقاوم به آب

این نرم کننده ها از مو در برابر کلر محافظت می نمایند و از تغییر رنگ مو جلوگیری می نمایند. این گروه از نرم کننده ها حاوی مقدار زیادی مرطوب کننده و نمدار کننده می باشند که از مو در برابر رطوبت محافظت می نمایند و باعث چربی مو در برابر شست و شوی زیاد و یا زیاد در آب ماندن نمی گردند.

روش مصرف شامپو نرم کننده

روش مصرف شامپو نرم کننده

شکل 4. روش مصرف شامپو نرم کننده

بعد از اینکه موهای خود را با شامپوی مناسب شستشو دادید، با توجه به بلندی مو مقدار مناسبی نرم کننده را روی ساقه و نوک مو بزنید و پخش نمایید و موها را با آن ماساژ دهید. بعد از 5 تا 10 دقیقه آن را آبکشی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *