سلامت بدن

تشخیص عطر اصل از تقلبی و شناسایی بهترین عطرها

راهنمای خرید عطر و تشخیص عطر اصل از تقلبی

تقریبا بیش از بیش از85 درصد عطرها در اروپا و مخصوصا در کشورهای آلمان، هلند، سوئیس، فرانسه، اسپانیا  و انگلستان تولید می گردند اما ریشه تولید عطر  توسط ایرانی ها، چینی ها، هندی ها و مصری ها بوده است. در این مطلب اطلاعات مفیدی را درمورد عطرها و تشخیص عطر اصل از تقلبی برای علاقه مندان ارائه می دهیم.

عطر چیست ؟

عطر چیست

تشخیص عطر اصل از تقلبی

 

مخلوطی از اسانس ها، مواد تثبیت کننده، ترکیبات معطر و حلال ها می باشد که معمولا به صورت مایع است و برای خوشبو سازی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه سازنده عطر از طریق استخراج از منابع حیوانی، گیاهی یا روش های تولید مصنوعی مواد شیمیایی می باشد.

تاریخچه استفاده از عطر

از طریق حفاری ها و متن های انجام شده، مشخص گردید که عطرها از زمان تمدن های اولیه وجود داشته اند. عطرسازی در زمان باستان از رودان و مصر آغاز شد و در ایران و روم توسعه پیدا نمود. اولین شیمی دان ثبت شده زنی به نام تاپوتی می باشد که یک عطر ساز بوده که در میان رودان می زیسته است. در سال 2005 نیز باستان شناسان قدیمی ترین عطر جهان را در پیرگوس، قبرس کشف نمودند که قدمتی 4000 ساله دارد. این عطرها با استفاده از گیاهان و ادویه هایی مانند گشنیز، بادام، رزین رسته مخروطیان، گل تلفونی، ترنج و انواع گل ها، تولید می شدند.

اما عطرسازی مدرن از اواخر قرن 19 که مواد معطری مانند کومارین و وانیلین بهطور مصنوعی ساخته شدند، شروع شد.

تشخیص عطر اصل از تقلبی

جهت تشخیص عطر اصل از تقلبی راهکارهایی وجود دارد که شما را در انتخاب هرچه بهتر عطر راهنمایی می کند که به شرح آنها می پردازیم.

غلظت عطر

محصولاتی که به عنوان انواع عطر شناخته می گردند تنها در میزان غلظت مواد اولیه معطر در حلال آن که می تواند شامل اتانول یا ترکیبی از آب و اتانول باشد، متفاوت است. ماندگاری و شدت عطر بسته به طول عمر و شدت ترکیباتی که در آن استفاده شده است متفاوت می باشد و هر چه درصد این ترکیبات معطر افزایش یابد، ماندگاری و شدت آن نیز بالا می رود.

معیارهایی که برای توصیف غلظت تقریبی یک عطر با استفاده از درصد یا حجم روغن معطر در آن مورد استفاده قرار می گیرد مبهم و غیر دقیق می باشند.

نحوه استفاده از عطرها

نحوه استفاده از عطرها

تشخیص عطر اصل از تقلبی

 

عطرها معمولا در قسمت هایی که نبض دارند پاشیده می شوند. نقاطی مانند سمت داخلی مچ، آرنج، زانوها، پشت گوش و پشت گردن این نقاط را گرم می کنند و رایحه آن را به طور مداوم پخش می کند. البته با توجه به مواد صنعتی که در عطر وجود دارد استفاده از آن روی پوست پیشنهاد نمی شود.  با تولید عطرهای جدید در صنعت، استفاده از عطرهایی با غلظت های متفاوت با توجه به زمان استفاده از آن ها در طول روز پیشنهاد می گردد:

صبح: محصولاتی با شدت پخش بوی ملایم مانند روغن حمام، لوسیون بدن و شامپو بدن

بعد ازظهر: ادوتویلت

شب: عطرهایی که ماندگاری زیادی ندارند استفاده شود تا مزاحم خواب نگردند.

ادکلن ها به سرعت پخش می شوند و تا دو ساعت ماندگاری دارند.

ادوتویلت ها از 2 تا 4 ساعت بویشان پخش می شود.

عطرها تا 6 ساعت می توانند پخش بو داشته باشند.

رایحه درمانی (عطر درمانی یا آروماتراپی)

رایحه درمانی، استفاده درمانی از گیاهان است که بر اساس اسانس ها پایه گذاری می شوند و با روش هایی مانند حمام، کمپرس، ماساژ، اسپری، استنشاق و … تعادل و هماهنگی بین شرایط روحی، روانی و فیزیکی فرد می شود.

چگونگی توصیف عطر

فرمول دقیق عطرهای تجاری، محرمانه نگهداری می شود اما حتی اگر این فرمول ها منتشر شوند، به دلیل اینکه مواد آن ها تحت تاثیر مواد و بوهای پیچیده ای هستند باز هم کمک زیادی برای تشخیص آن عطر نمی کند. اما یک فرد ماهر و متخصص می تواند به طرز ماهرانه ای اجزا و عناصر سازنده آن را تشخی دهد. اما  علمی ترین راه برای توصیف یک عطر توجه به عناصر آن رایحه و یا خانواده آن می باشد که عبارت از تمام احساساتی کلی که با آغاز استفاده از عطر شروع شده و تا آخرین لحظه ماندگاری عطر ادامه دارد.

نُت‌های عطر

نُت‌های عطر

تشخیص عطر اصل از تقلبی

 

نت های عطر شامل سه گروه می شوند که یک رایحه هماهنگ را به وجود می آورند:

نت ابتدایی: رایحه ای که به محض استفاده از عطر به مشام می رسد و شامل مولکول های کوچک و سبکی می باشند که به سرعت تبخیر می شوند. این نت ها در شکل گیری احساس اولیه فرد نقش مهمی دارند و در فروش آن عطر حیاتی می باشند.

نت میانی: رایحه ای است که درست در زمانی که نت ابتدایی در حال محو شدن می باشد خود را نشان می دهد. ترکیبات نت میانی  بدنه اصلی عطر را تشکیل می دهد و در نقش یک پوشش برای احساس نکردن بوی نامطبوع  نت ابتدایی عمل می نماید. این بوی ابتدایی در نت های پایانی با گذشت زمان مطبوع می شود.

نت پایانی: زمانی که نت میانی محو شد نت پایه شروع به آشکار شدن می کند. اساس عطر را نت میانی وپایانی تشکیل می دهد. عمق  و استحکام هر عطر را نت پایانی عطر به وجود می آورد. ترکیبات این بوها عمیق و غنی هستند و معمولا تا 30 دقیقه بعد از استفاده به مشام می رسد.

رایحه های موجود در نت ابتدایی و میانی تحت تاثیر نت پایانی قرار دارد، همچنین نت پایانی با مواد استفاده شده در نت میانی تغییر می نماید.

عطر گرم به چه معناست؟

عطرهایی که در آن ها رایحه هایی مانند چوب صندل، شکلات یا ادویه های شرقی به کار برده شده است جز دسته عطر گرم محسوب می شوند. عطرهای گرم برای استفاده در فصل سرد مناسب می باشند و اکثر آن ها دارای ماندگاری بالاتری می باشند. این عطرها برای افرادی که گرم مزاج هستند مناسب نیستند زیرا باعث می شوند که فرد دچار درد شدید در ناحیه سر شود و یا اگر مبتلا به میگرن باشد، میگرن او با بوییدن این عطرها عود کند.

عطر سرد به چه معناست؟

 

نُت‌های عطر

تشخیص عطر اصل از تقلبی

 

عطرهایی که حس تازگی و همچنین خنکی را به فرد منتقل می کنند عطر سرد می باشند. بوییدن این عطرها ما ار به یاد میوه هایی مانند خیار، هندوانه و میوه های سرد می اندازد. در فصل های گرم بهتر است از عطر سرد استفاده نماییم. در فصل گرم رایحه های خنک، ترش، تلخ، سرد و همینطور جنگلی یا وحشی گزینه مناسبی به حساب می آید و حال آدم را در آب و هوای گرم جا می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *