سلامت بدن

راهنمای خرید عطر و ادکلن مناسب هر فرد

تصویری از یک عطر

خرید عطر و ادکلن مناسب می‌تواند یک سرمایه گذاری شخصی مثبت برای ما باشد.عطر همانند یک لباس زیبا می‌تواند موجب جذابیت و اعتماد بنفس شما گردد. عطر یک بخش نامرئی از سبک شخصی شما است و تأثیر قدرتمندی در نحوه مشاهده و یادآوری افراد دارد. همچنین می‌توان گفت عطر، کارت تماس شما برای همه کسانی است که ملاقات می‌کنید .

عطرها امروزه محبوب هستند زیرا نه تنها به شما در مبارزه با بوی بد بدن کمک می‌کنند بلکه روحیه شما را تقویت می‌کنند. اما، آیا می‌دانید یک عطر چه مزایای دیگری نیز دارد؟

  • کاهش استرس
  • کاهش بی‌خوابی
  • خواص آرام بخش و درمانی
  • ایجاد حس منحصر به فرد
  • زنده کردن خاطرات
  • افزایش محبوبیت

با توجه به مزایایی که اشاره شد، انتخاب و خرید یک عطر مناسب می‌تواند یک سرمایه گذاری شخصی مثبت برای ما باشد.

تصویری یک خانم در حال استفاده از عطر

ما در این مقاله قصد داریم به تجزیه و تحلیل اصول اولیه عطر بپردازم تا به شما در انتخاب یک عطر و بوی مناسب کمک کنیم.

تاریخچه عطر

مصرف عطر به هزاران سال  قبل بر می‌گردد، زیرا نمونه‌هایی از عطرها در مصر باستان، امپراتوری روم، بین النهرین و امپراتوری پارس کشف شده است. از عطرها برای بهداشت و پاکیزگی، تشریفات و همچنین به عنوان سمبل اشراف استفاده می‌شد.

عطر در جامعه عالی مصر از اهمیت زیادی برخوردار بود. آن‌ها از عطر برای مراسمات مذهبی خود استفاده می‌کردند و با سوزاندن چوب و رزین دود معطری برای ارتباط با خدایان، ایجاد می‌کردند. اما اولین عطر حدود 2000 سال قبل از میلاد توسط یک شیمی‌دان بنام تاپوتی (Tapputi) در بین النهرین ساخته شده است. در واقع می‌توان گفت، تولید عطر در مصر و بین النهرین آغاز شد و سپس توسط ایرانیان و رومی‌ها برداشت شد.

اولین عطر مدرن در سال 1370 میلادی توسط مجارستانی‌ها، برای ملکه الیزابت مجارستان ایجاد شد. به سرعت پس از آن، عطر و بوی در اروپا گسترش یافت.

سرانجام عطرها در قرن نوزدهم دستخوش تحولات عمیقی شدند و با توسعه شیمی مدرن، پایه‌های عطر تغییر داده شد. سپس در طول قرن 20 فناوری پیشرفت بیشتری داشته و برای اولین بار امکان تولید انبوه عطر و رایحه فراهم شد.

امروزه بیش از 30000 عطر در بازار وجود دارد و آن‌ها دیگر فقط در دسترس ثروتمندان نیستند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این صنعت تغییرات بسیاری در تکنیک، مواد و همچنین سبک داشته است. همچنان این صنعت در حال پیشرفت است و عطرهای جدیدی به بازار معرفی خواهند شد.

عطر چیست؟

کلمه عطر از اصطلاح لاتین، “per” به معنی “کامل” و “fumus” به معنی “دود” گرفته شده است. بعدها فرانسوی‌ها نام “parfum” را به بوهایی که با بخور بوجود آمده است، دادند.

کلمه “عطر” ممکن است برای هر محصولی که بوی خاصی دارد، استفاده شود و احتمالا حاوی یک یا 100 ماده شیمیایی است. در واقع، عطر یک محلول الکلی از ترکیبات معطر است که بوی دلپذیری ایجاد می‌کند. 78 تا 95 درصد از یک عطر را الکل اتیل و مابقی را روغن‌های اساسی تشکیل می‌دهند. عطرها دارای طبقات مختلف مانند نت‌های “گلدار”، “چوبی” یا “مرکبات” هستند و قدرت ماندگاری یک عطر به میزان تبخیر آن بستگی دارد.

غلظت و ماندگاری عطر

غلظت عطر، بر ماندگاری آن تأثیر می‌گذارد. غلظت عطر نشان می‌دهد که عطر تا چه مدت روی پوست شما دوام می‌آورد، اگرچه نوع پوست و خانواده عطر نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. در واقع عطرها بر اساس غلظت روغن در الکل و آب به موارد ذیل دسته بندی می‌شوند:

ادوفرش (Eau fraiche)

سبک‌ترین غلظت عطر است. غلظت روغن آن از یک تا سه درصد است. به دلیل غلظت کم الکل و مقدار زیاد آب، انتخاب مناسبی برای پوست‌های حساس است.

ادکلن (Eau de cologne)

ادکلن قدیمی‌ترین اصطلاح عطر است که در آمریکای شمالی برای رایحه‌های مردانه استفاده می‌شود. سبک و میوه‌ای می‌باشد. به طور معمول ادکلن حاوی دو تا چهار درصد روغن است و طی یک یا دو ساعت محو می‌شود.

ادوتویلت (Eau de toilette)

یک عطر تویلت به طور کلی دارای پنج تا پانزده درصد روغن است و حدود سه ساعت ماندگاری دارد و به دلیل همین ماندگاری بالا یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های رایحه است. ادوتویلت نسبت به ادوپرفیوم یا پرفیوم امتیاز قیمتی پایین‌تری دارد.

ادوپرفیوم (Eau de parfum)

 یک عطر ادوپرفیوم دارای 15تا 20 درصد روغن است و تا پنج ساعت ماندگاری دارد. آن‌ها یکی دیگر از انتخاب‌های رایج رایحه‌ای هستند. بیشتر رایحه‌ها با یک نوع ادوپرفیوم و ادوتویلت همراه می‌شوند.

پرفیوم (Parfum)

غلیظ ترین عطر است. این ماده حاوی 20 تا 30 درصد روغن است و می‌تواند از شش تا هشت ساعت دوام داشته باشد. آن‌ها به دلیل غلظت کم الکل، گزینه مناسبی برای پوست‌های حساس هستند و به همین دلیل احتمال خشک شدن پوست پایین است.

تصویری از راهنمای غلظت عطر

نت‌های عطر(Perfume Notes)

یک عطر از ساختاری به نام هرم بویایی تشکیل شده است، زیرا ما نت برتر را در بالای هرم، نت میانه در مرکز و سرانجام نت پایه در پایین هرم متمایز می‌کنیم.
هر نت کم و بیش ماندگار است و بسته به جایگاه خود در هرم، از یک سبک یا عمق یکسانی برخوردار نیست. این به دلیل وزن مولکول‌های آن‌ها است.

نت برتر

نت‌های برتر، بی ثبات‌ترین قسمت عطرها هستند. به بویی که بلافاصله پس از اسپری کردن عطر حس می‌کنید نت برتر می‌گویند. بیشتر اوقات، رایحه‌ای تازه و سبز است. در واقع نت برتر، بسته به ترکیب آن، ممکن است تنها چند دقیقه پس از تبخیر عطر از بین برود یا تا دو ساعت باقی بماند. معمولاً نت‌های برتر عطرها شامل رایحه مرکبات و رایحه‌های معطر هستند.

نت میانی

نت‌ میانی دقیقاً در پشت نت برتر است. این بوها دارای شدت کمتری هستند، اما چند ساعت بعد از تبخیر نت برتر توسعه می‌یابند. آن‌ها موضوع اصلی عطر را ارائه می‌دهند، همان بویی است که چندین ساعت دیگر آن‌ها را حس می‌کنیم. به طور کلی، این نت‌ها عطرهای گلدار، میوه‌ای یا تند هستند.

نت پایه

کمترین سرعت تبخیر را دارند. بعضی اوقات تبخیر آن‌ها چندین روز طول می‌کشد. شما می‌توانید چندین روز پس از اسپری کردن عطر، مثلاً روی روسری، آن را بو کنید. هدف آن نشان دادن تثبیت و ماندگاری این عطر با گذشت زمان است. اگرچه نسبت به نت‌های دیگر شدیدتر است، اما سرسخت ترین است. نت پایه یک عطر اغلب از بوهای چوبی مانند سدر یا چوب صندل، گاو و چرم تشکیل شده است.

تصویری از یک عطر با رایحه چوب

عطرهای خطی و غیر خطی

بعضی از عطرها از اسپری اولیه تا زمانی که آن را بشویید، بوی ثابتی دارند، آن‌ها عطرهای خطی نامیده می‌شوند.

برخی دیگر از عطرها با گذشت زمان تغییر می‌کنند و لایه‌های نت را طی می‌کنند، که به آنها عطرهای غیر خطی گفته می‌شود.

عطرهای با کیفیت، چرخه عمر عطر را خواهند داشت. گاهی اوقات، تولید کنندگان عطرهای ارزان قیمت در این چرخه پیچیده رایحه سرمایه گذاری نمی‌کنند. بنابراین یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی یک عطر ارزان قیمت این است که در تمام مدت زمانی که پوشیده می‌شود، بوی یکسان می‌دهد.

رایحه‌های عطر

رایحه این قدرت را دارد که خاطرات و احساسات را به گونه‌ای تحریک کند که حواس دیگر ما نتوانند. در ذیل به برخی از رایحه‌ها اشاره شده است.

مرکبات

رایحه‌های مرکبات از آهک، لیمو، نارنگی تهیه می‌شوند و دارای بوی تند و تیز می‌باشند. از آنجاییکه مرکبات موجب طراوت و تازگی در عطرها می‌شوند، برای استفاده در طول روز و شروع یک روز با نشاط بسیار مناسب هستند.

شرقی

رایحه‌های شرقی ترکیبی از رایحه مشک، کهربا، عود و دارچین هستند. آن‌ها رایحه‌های سنگین، قوی و غنی هستند که مناسب زنان مرموز هستند. این عطرها نمادی از قدرت، ظرافت و تجملات هستند، بنابراین معمولاً در شب پوشیده می‌شوند و هرگز روزانه در محل کار یا مدرسه یا با لباس معمولی پوشیده نمی‌شوند.

چوب

این عطرهای گرم و صمیمی حتماً باید اولین انتخاب خانم‌های جدی و درجه یک باشند. آن‌ها ترکیبی از چوب صندل و ادویه هستند و می‌توانند بهترین انتخاب برای روزهای سرد و زمستانی ‌باشند.

میوه‌ای

رایحه‌های میوه‌ای به دلیل شیرین بودنشان بسیار دلپذیر و عمدتاً محبوب هستند. این رایحه‌ها شامل بوهایی مانند سیب، توت، انبه، هلو و سایر میوه‌های آبدار یا احتمالاً جوهر این میوه‌ها می‌شوند.

گل

رایحه‌های گل بزرگترین دسته از انواع مختلف عطرها را تشکیل می‌دهند که از گل‌های مختلف مانند گل رز، گل یاس، شکوفه‌های نارنجی، گاردنیا و گل میخک الهام می‌گیرند. رایحه‌های گل اغلب در عطرهای زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند که گاه به گاه در عطرهای مردانه نیز استفاده می‌شوند.

تصویری از یک عطر با رایحه گل

سبز

رایحه‌های سبز برای قرارهای دوستانه در یک روز انتخاب بسیار خوبی هستند، زیرا آن‌ها به عنوان عطر اسپرت شناخته می‌شوند و نسبتاً ملایم هستند. رایحه‌های سبز اغلب به علف‌های تازه بریده شده، گل زنبق، گل دره و برگ‌های تازه منتسب می‌شوند.

اقیانوسی

رایحه‌های اقیانوسی همانطور که از نام آن‌ها پیداست، با نت‌های دریایی مانند جلبک، نمک و هوای تازه دریا مشخص می‌شوند. این رایحه‌ها موجب تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌گردند، به همین دلیل در بین زنان و مردان مجبوب می‌باشند. از آنجاییکه رایحه اقیانوسی به عطرها بوی خنک می‌دهند برای زوهای تابستانی بسیار مناسب هستند.

ادویه

رایحه‌های ادویه، به دلیل گرم و تند بودن مناسب برای روزهای سرد و زمستانی هستند. این رایحه‌ها ترکیبی از بوی فلفل، دارچین، میخک، هل، زنجبیل، جوز هندی، گشنیز و … هستند.

عطر مناسب فصل

انتخاب عطری که شما را از دیگران متمایز کند و احساس ویژه و منحصر به فردی در شما ایجاد کند، کار ساده‌ای نیست. برای داشتن یک عطر مناسب باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشیم که فصل یکی از آن‌ها است. زیرا درجه حرارت تأثیر زیادی در چگونگی درک عطر دارد. به عنوان مثال هوای گرم، رایحه‌های عطر را تبخیر می‌کند، در حالی که هوای سرد تبخیر آن‌ها را دشوار می‌کند. این امر باعث می‌شود در هنگام انتخاب یک عطر برای استفاده در فصول مختلف سال تصمیم گیری صحیح داشته باشید.

بهار

در فصل بهار زمین گرم شده و شکوفه‌های گل و جوانه‌های درخت شروع به شکل گیری می‌کنند. ناگهان، زمین دوباره سبز می‌شود و رنگ‌ها در باغ‌ها ظاهر می‌شوند. برای بهار، عطری را انتخاب کنید که منعکس کننده این بیداری و احساس شادی باشد. نت‌های مشهور بهار شامل نیلوفر، گل بنفشه و شکوفه نارنجی هستند.

تابستان

فصل تابستان برای ما یادآور روزهای گرم و طولانی، میوه‌های رسیده، تعطیلات و دریاست که موجب احساس شادی و شیرینی در ما می‌شود. باید عطرهای خنک‌تری را انتخاب کنید تا بهترین تضاد را با هوای گرم داشته باشند. عطرهای دلپذیر تابستانی، عطرهایی هستند که حاوی گل‌های شیرین تابستانی مانند ترنج، گل یاس، شکوفه‌های نارنجی باشند.

پاییز

هوای پاییز کم کم به سمت سردی می‌رود و عطرهایی با رایحه‌های گرم بهترین انتخاب برای این فصل می‌باشند، مانند چوب صندل، کهربا، بلوط و …

زمستان

در زمستان‌ها، به دلیل اینکه معمولاً لایه‌های زیادی از لباس‌ها از جمله کت، روسری و دستکش را می‌پوشیم، یک عطر قدرتمند و ماندگار بهترین گزینه است. رایحه‌های شدید مانند وانیل، گل رز، چوب صندل یا شکلات می‌توانند این کار را انجام دهند.

بنابراین، عطرها باید در فصل‌های مختلف سال متفاوت باشند. زیرا مجبورند با دما، پوست و احساسات ما سازگار شوند تا احساس خوبی، اطمینان و آرامش داشته باشیم.

تصویری از عطر با رایحه‌های مختلف

تفاوت بین عطرهای ارزان و گران

از رایج‌ترین دلایل ارزان بودن عطرها را می‌توان به کپی بودن آن عطر نسبت داد. اما ما بارها در هنگام خرید عطر، با عطرهای اصل ارزان قیمت هم مواجه شده‌ایم و این سوال در ذهن ما شکل می‌گیرد که چرا برخی از عطرهای اصل ارزان و برخی دیگر گران هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید به مواد اولیه‌ای که برای ساخت عطر نیاز است اشاره کرد زیرا یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت می‌باشد.

به طور معمول، عطرهای لوکس فوق العاده گران هستند زیرا مواد آن‌ها کمیاب است. بسیاری از این عطرها از روغن‌های نفیسی که از گلبرگ‌های ظریف گل یا ریشه درختان و … استخراج شده، ساخته می‌شوند. به همین دلیل این عطرها نسبت به عطرهایی که مواد تشکیل دهنده آنها در دسترس هستند قیمت بالاتری دارند.

 از طرف دیگرعطرهایی که رایحه‌ای شیرین دارند نسبت به سایر رایحه‌ها  قیمت پایین‌تری دارند. دلیل این امر تنها ارزان بودن مواد شیرین کننده نیست، بلکه به این دلیل است که عطر ارزان قیمت معمولاً برای افراد جوان‌تر، که عموماً پول کمتری دارند و  تمایل به داشتن بوی ضعیف و شیرین دارند، به بازار عرضه می‌شود.

از دیگر دلایل تفاوت قیمت عطرها، طول عمر آن است. برخی از عطرها نیم ساعت پس از اسپری شدن از بین می‌روند و تنها دارای نت برتر می‌باشند. در نتیجه این عطرها نسبت به عطرهایی که دارای نت پایه می‌باشند ارزان‌تر هستند.

چگونه عطر جعلی را شناسایی کنیم؟

خرید عطر تقلبی نه تنها موجب احساس فریب و ناراحتی در شما می‌شود، بلکه برای سلامتی شما نیز مضر می‌باشد. در نتیجه ما باید به دنبال راهی باشیم تا بتوانیم عطر اصل را از کپی تشخیص دهیم، در ذیل به برخی علائم که به شما در شناسایی عطر جعلی کمک می‌کند اشاره می‌شود.

  • در هنگام خرید به بسته بندی سلفون دقت کنید. عطرهای معتبر به طور معمول دارای سلفون بسیار ضخیم هستند و محکم به جعبه چسبانده شده‌اند، بنابراین اگر با عطری مواجه شدید که سلفون آن کثیف است یا به دور جعبه حرکت می‌کند، مطمئناً عطر جعلی است.
  • بسته بندی عطرهای اصلی همیشه بی عیب و نقص است. در نتیجه اگر در جعبه عطر و یا در قسمت بیرونی بسته بندی نوار یا چسب زیادی وجود داشته باشد، احتمالاً عطر جعلی است.
  • جعبه عطرهای اصلی از مقوا با کیفیت بالا ساخته شده است و به گونه‌ای طراحی شده است که بطری را از آسیب در امان نگه می‌دارد. به همین دلیل است که در داخل جعبه یک سازه خاص وجود دارد که بطری عطر را در جای خود نگه می‌دارد، اما اگر جعبه عطر از مواد بسیار نازک ساخته شده باشد، این محصول به احتمال زیاد جعلی است.
  • در هنگام خرید باید به شماره سریالی که روی بطری چاپ شده (روی آن چسبانده نشده باشد) دقت کنید و آن را با شماره سریالی که پایین جعبه عطر قرار دارد مطابقت دهید. در صورت عدم تطابق، مطمئناً عطر جعلی است.
  • از آنجاییکه شرکت‌های تولید کننده عطرهای اصل روی تمام موارد از بسته بندی گرفته تا درپوش بطری و تمام جزئیات عطر فکر شده عمل می‌کنند، بنابراین اگر یک عطر جعلی را کاملاً بازرسی کنید، نواقص زیادی پیدا خواهید کرد. در واقع، می‌توان گفت بطری عطرهای جعلی به صافی و ظریفی بطری عطرهای اصلی نیستند.
  • مارک‌های مشهور از رنگ زیادی در محصولات خود استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل رنگ عطرهای معتبر معمولاً کم رنگ است. اگر عطر بسیار تیره به نظر برسد نشانه یک عطر جعلی است.
  • هنگامی که بطری عطر را تکان می‌دهیم حباب‌هایی ظاهر می‌شوند که در عطرهای اصلی، این حباب‌ها در فاصله زمانی بین 10-15 ثانیه از بین می‌روند، اما در عطرهای جعلی این حباب‌ها بلافاصله پس از تکان دادن ناپدید می‌شوند.
  • در نهایت اگر می‌خواهید از اصل بودن عطر که می‌خرید اطمینان داشته باشید نباید بلافاصله بعد از اسپری کردن تصمیم به خرید بگیرید، به عطر فرصت دهید تا چرخه عمر خود را طی کند و هر دو ساعت یکبار بوی آن را تست کنید. یک عطر جعلی بر خلاف یک عطر اصلی بعد از چند ساعت بوی بدی در پوست ما ایجاد می‌کند یا اصلاً بویی نخواهد داشت.
تصویری از تفاوت عطر اصلی و جعلی

تاثیر نوع پوست بر ماندگاری عطر

تأثیر نوع پوست بر روی رایحه‌ها به ویژه رایحه‌های گلدار، مرکبات یا میوه‌ای بسیار چشمگیر است زیرا این عطرها دارای رایحه‌های سبک و نوسانات بالایی هستند. بنابراین باید در استفاده از عطر، نوع پوست خود را در نظر بگیرید. هر چه از پوست خشک به سمت پوست چرب می‌رویم، ماندگاری عطر بیشتر می‌شود.

عطرها به راحتی روی پوست خشک تبخیر می‌شوند زیرا روغن زیادی برای چسبیدن مولکول‌های عطر وجود ندارد. برای حل این مشکل نیاز است قبل از اسپری کردن عطر بدن خود را با استفاده از لوسیون مرطوب کنید و همچنین می‌توانید از یک عطر بسیار غلیظ با قدرت ماندگاری بالا استفاده کنید. اما از آنجاییکه پوست معمولی نسبت به پوست خشک دارای روغن بیشتری است، عطرها از ماندگاری بهتری برخوردار هستند. در نهایت پوست‌های چرب بهترین نوع پوست برای چسبیدن مولکول‌های عطر می‌باشند. ممکن است پوست چرب روی صورت مطلوب نباشد، اما در بقیه نقاط بدن به معنای چسبندگی بهتر به مولکول‌های رایحه است.

روش تست عطر

برای تست عطر می‌توان از بلاتر (Blotter) استفاده کرد. بلاترها به تکه‌های کاغذی سفیدی گفته می‌شود که برای تست عطر از آن‌ها استفاده می‌شود و تاکنون ساده‌ترین و رایج‌ترین ابزار تست عطر بوده است. استفاده از بلاترها این اطمینان را به شما می‌دهند که هیچ عطری از پوست شما در رایحه تاثیر ‌نگذارد. به دلیل داشتن کارت‌های نامحدودی برای تست، شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از عطرها را آزمایش کنید، البته تا زمانیکه بینی شما تحمل داشته باشد و دچار خستگی نگردد.

پس از تست عطرهای مختلف بر روی بلاتر، باید عطری که انتخاب کردید را بر روی پوست خود تست کنید تا درک بهتری از عطر داشته باشید. در واقع، گرما و روغن‌های طبیعی پوست به عطرها این اجازه را می‌دهند که چرخه زندگی خود را به صورت عمیق‌تری طی کنند، تا ما انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

بهترین نقاط پوست برای تست عطر، نقاطی است که نبض دارد مثل مچ دست، گردن و … . اما باید در هنگام تست عطر به نکات ذیل توجه داشته باشید:

  • قبل از اسپری کردن عطر بروی پوست، حتما آن قسمت از پوست شسته و تمیز باشد.
  • پس از اسپری کردن عطر بر روی پوست یا بلاتر، منتظر بمانید تا به طور طبیعی خشک شود و از مالش آن خودداری کنید.
  • پس از خشک شدن عطر بدون آنکه با بینی شما تماس داشته باشد، عطر را بو کنید.
  • چندین بار در بازه‌ی زمانی مختلف این کار را تکرار کنید تا چگونگی تکامل عطر را درک کنید.

نکات نهایی برای انتخاب عطر

همانطور که در این مقاله بیان گردید برای انتخاب یک عطر مناسب باید به فصلی که از عطر استفاده می‌کنید، نت عطر، رایحه عطر و غلظت عطر توجه داشته باشید. علاوه بر این موارد، عواملی دیگر نیز در انتخاب درست عطر مهم می‌باشند که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد.

  1. یک عطر مشابه بر روی دو فرد متفاوت، بوی متفاوتی دارد. عطرها به نور و گرما، شیمی بدن شما، حتی سطح رژیم غذایی و سطح هورمونی حساس هستند. بنابراین در هنگام انتخاب عطر این موارد را نادیده نگیرید.
  2. محیط شما در بوی عطر موثر است. حداقل شما باید دو بار عطر خود را در دو محیط مجزا بپوشید. از آنجا که محیط اطراف، رژیم غذایی شما و حتی هوا می‌تواند در چگونگی بو کردن رایحه شما تأثیر داشته باشد، باید عطر خود را چند محیط متفاوت امتحان کنید.
  3. تا وقتی که نت نهایی را بو نکردید، به عطر و بو متعهد نشوید.
  4. تعداد عطرهای تست شده را یک بار به سه عدد محدود کنید. مغز نمی‌تواند بیش از سه مورد را تشخیص دهد.

امیدواریم با ارائه این نکات توانسته باشیم به شما کمک کنیم تا عطر و امضای واقعی خود را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *