سلامت بدن

بوی بد دهان از کجا نشئت می‌گیرد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

یکی از نکات مهم در ارتباطات اجتماعی هر فرد و یا شخصی ارتباط گیری از طریق تکلم است.  اگر دهان شما بوی بدی داشته باشد سبب می‌شود که شما در این ارتباطات اجتماعی منزوی شوید و کم کم دچار احساس اضطراب و بیماری‌های روحی و گوشه‌گیری شوید. در حقیقت رایحه‌ای که هنگام تنفس و تکلم کردن با دیگران به مشام شما می‌رسد بوی بد دهان یا هالیتوز گفته می‌شود. بسیاری از افراد به همین دلیل از نزدیک شدن و یا حضور در اجتماعات خودداری می‌کنند. این مسئله نه تنها باعث کاهش اعتماد به نفس اشخاص می‌شود بلکه ممکن است تاثیر بدی از تصویر فرد در ذهن دیگران ایجاد کند. عموم افرادی که از مشکل بوی بد دهان(هالیتوز) رنج می‌برند بیشتر صبح‌ها با آن درگیر می‌باشند. یکی از مشکلات شایعی که دندانپزشکان اشاره می‌کنند که بسیاری از مراجعین آنها از آن گلایه دارند همین بوی بد است که ریشه آن در پوسیدگی دندان و یا بیماری‌های متفاوتی که در لثه وجود دارد می باشد. 

بوی بد دهان از کجا نشئت می‌گیرد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

علت‌های اساسی و اصلی تولید بوی بد دهان چیست؟

استعمال دخانیات و یا بهداشت نامناسب دهان و دندان به خصوص در زمانی که برای نمونه از ارتودونسی استفاده می‌کنید یا حتی برخی از داروها و بیماری‌هایی که به دهان و یا بینی شما مرتبط هستند سبب بروز این مشکل خواهد شد. از طرف دیگر داشتن غلظت بالایی از اوره و یا رفلاکس معده می‌تواند بوی بد دهان را تشدید کند. از منظر دندانپزشکی نیز نیاز به اسید آمینه‌های مختلف در ترکیب با گوگرد و یا پلاک‌های دندانی و یا بزاق غلیظ سبب افزایش بوی بددهان می‌شود. از سوی دیگر خشکی دهان به خصوص در زمانی که شما در خواب شبانه به سر می‌برید می‌تواند منجر به افزایش خشکی دهان شده و این مشکل را تشدید کند. 

چگونه بوی بد دهان خود را تشخیص دهیم؟
 یک روش ساده و ارزان قیمت برای اینکه متوجه بوی بد در دهان خود بشوید این است که یک گاز استریل را بر روی زبان خود قرار دهید. اگر لکه و یا بویی در گاز استشمام کردید آنگاه می‌بایست برای رفع این بوی بد دهان خود چاره‌ای بیندیشید. بعضی اوقات بیماری زمینه‌ای و یا بیماری خطرناکی برای بدن شما وجود دارد که سبب تولید این بوی بد شده است لذا توجه و پیگیری این مسئله بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

چه ترکیبات گیاهی موثری برای رفع بوی بد دهان وجود دارد؟

 اولین راه حل گیاهی به منظور کاهش بوی دهان استفاده از چای شنبلیله  می‌باشد.  اگر دانه شنبلیله را در مقداری آب جوش بریزید به آن چای شنبلیله گفته می‌شود و باید از این نوشیدنی حداقل روزانه یک بار بنوشید تا کمک کند که مشکل شما کاهش پیدا کند.

 دومین راه حل گیاهی استفاده از آب لیمو به منظور طراوت بخشی به تنفس و اسیدی کردن محیط دهان شماست.  در حقیقت با اسیدی کردن محیط دهان خود جلوی رشد باکتری‌ها را گرفته‌اید و از این طریق به کاهش بوی دهان خود کمک کردید.

 استفاده از سرکه سیب راه حل دیگری است.  اثراتی که سرکه بر باکتری‌ها و از بین بردن آنها دارد بر هیچکس پوشیده نیست.  طریقه استفاده از این معجون اثربخش ترکیب یک لیوان آب با یک قاشق سرکه سیب بوده  که می بایست در دهان خود برای چند دقیقه آن را نگه دارید و سپس محتوای دهان را بیرون بریزید.

آخرین راه حل گیاهی که به شما معرفی می‌کنیم استفاده از جعفری است.  در حقیقت جعفری به عنوان یک ماده ضد باکتری به شما کمک می‌کند تا بوی بد دهانتان کاهش پیدا کند و باکتری‌های موجود در دهان از بین برود.

اگرچه توصیه می‌شود که اگر حتی بوی بد دهان شما زیاد نیست به صورت منظم برای معاینه دهان و دندان خود به دندانپزشک متخصص حداقل دو بار در سال مراجعه کنید  تا وضعیت سلامت دندان و لثه‌های شما بررسی شود.

از طرف دیگر رعایت بهداشت دهان و دندان بالاخص اینکه مرتب و با کیفیت  مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده بکنید ذرات کوچکی  از  غذا که در دندان‌های شما وجود دارد از بین رفته و پلاک‌هایی که ممکن است  لثه‌ها را ملتهب کند پاکسازی شود و از این طریق به رفع مشکل  شما کمک کند.

چه روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان موثر هستند؟

توصیه می‌شود که حتماً در صورت بروز بوی دهان خود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.  اگر چه راه حل‌های موقتی به منظور از بین بردن بوی بد وجود دارد که در ادامه این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

 استفاده مرتب از نخ دندان و مسواک زدن اصولی سبب می‌شود که تجمع پلاک‌ها و همچنین بیماری‌هایی که ممکن است لثه را درگیر کرده و سبب ایجاد بوی بد دهان شود از بین برود.  باید دقت کنید که تشکیل پلاک‌ها و باقیماندن ذرات غذایی در میان دندان‌ها نه تنها سبب بوی بد دهان شده بلکه ممکن است بیماری‌های جبران ناپذیری را برای بهداشت دهان و دندان شما ایجاد کند.

یکی از نکات مهم دیگر برای از بین بردن بوی بد دهان مسواک کشیدن بر روی زبان و اصطلاحا تمیز کردن زبان خود بعد از مصرف غذا  است. به عبارت دیگر تا زمانی که باقیمانده مواد غذایی بر روی زبان شما وجود داشته باشند این بوی بد نیز با شما همراه خواهد بود بنابراین تمیز کردن با دقت و مرتب زبان یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند منجر به برطرف کردن این مشکل شود.

یکی دیگر از مواردی که تاثیر بسزایی در ایجاد بوی بددهان دارد مسئله حفظ رطوبت دهان است.  اگر رطوبت دهان شما به میزان کافی و در طول روز با نوشیدن مایعات به صورت مرتب حفظ شود یا حتی با جویدن و استفاده از آدامس‌های بدون قند سعی کنید که دهانتان خشک نشود  یکی  دیگر از گام‌های بلند را به منظور حذف بوی بد دهان خود برداشته‌اید. 

اگر به دنبال استفاده از  بوی بد دهان با استفاده از خوراکی‌های طبیعی هستید بدانید که استفاده از مرکبات و سبزیجات و حتی سیب سبب می‌شود که بوی بد ناشی از دهان شما به شدت کاهش پیدا کند.

 نکته آخری که در اینجا می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که اگر بیماری در ارتباط با دندان و لثه خود دارید ابتدا باید آن بیماری را با مراجعه به دندانپزشک متخصص برطرف کنید و در غیر این صورت بقیه موارد گفته شده به منظور کاهش بوی بددهان تاثیر چندانی بر این کاهش نخواهد داشت. همچنین لازم است توجه داشته باشید که صرف مسواک زدن تاثیری بر کاهش بوی بد دهان نخواهد داشت و اگر می‌خواهید اصولی مسواک بزنید باید نیم تا یک ساعت پس از مصرف هر وعده غذایی دندان‌های خود را به صورت اصولی مسواک بزنید. طبق یک قاعده پزشکی همواره گفته می‌ شود  که مسواک زدن چیزی در حدود ۷۰ درصد از دندان‌ها را تمیز می‌کند و نخ دندان کردن ۳۰ درصد دیگر را تمیز خواهد کرد بنابراین اگر می‌خواهید بوی بد دهان خود را کنترل کنید حتماً می‌بایست از نخ دندان نیز استفاده کنید همچنین برخی نیز معتقدند که نوع خمیر دندان و حتی استفاده از دهانشویه مناسب نیست در کنترل بوی بددهان تاثیر خواهد داشت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *