تناسب اندام

مکمل آرژنین التیمیت چیست و هشدار در مورد مصرف آن

مکمل آرژنین التیمیت چیست و هشدار در مورد مصرف آن

امروزه با توجه به اینکه اکثر افراد تمایل به استفاده از مکمل ها دارند هر روزه شاهد به بازار آمدن انواع جدیدی از آن ها هستیم. ال آرژنین یکی از این مکمل هاست که نامی آشنا برای ورزشکاران می باشد. در این مقاله به بررسی همه جانبه مکمل ال آرژنین می پردازیم.

مکمل آرژنین التیمیت چیست؟

 

مکمل آرژنین التیمیت چیست؟

شکل 1. مکمل آرژنین التیمیت چیست؟

ال آرژنین” یک بلوک ساختاری شیمیایی به نام آمینو اسید است، یعنی یکی از آمینواسیدهای اساسی و طبیعی است که در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی مهم در ارتباط با فیزیولوژی یا ارگان های بدن شرکت دارد. ال آرژنین نقش های متفاوتی در بدن دارد. طبق تحقیقات تنها بعد از 5 هفته مصرف روزانه 1 الی 2 گرم ال آرژنین که با تمرینات تقویت عضلانی کاهش چربی بدن همراه بوده تاثیر فراوانی داشته است.  ال آرژنین یک آمینواسید ضروری برای افزایش سنتز پروتئین است که به ترویج سلول های پروتئینی کمک می کند بنابراین برای افرادی که سلول پروتئینی کمی تولید می کنند مناسب می باشد.

مواد سازنده بدن به ویژه توسط ال آرژنین به ویژه به دلیل اینکه بر سطح هورمون رشد تاثیر دارند سود می برند. مزایای مکمل ال آرژنین از نقش آن در سنتز پروتئین حاصل شده است و به عنوان ماده تشکیل دهنده نیتریک اسید محسوب می گردد. وقتی ال آرژنین متابولیزه شود، اسید نیتریک (NO) تولید می شود. اسید نیتریک رگ های خونی را متسع می کند و در نتیجه به قلب کمک می کند تا اکسیژن کافی را دریافت نماید. همچنین با افزایش حجم ماهیچه و کاهش چربی بدن، در کاهش وزن موثر است. آرژنین سلول های عضلانی را هدف قرار می دهد، هورمون رشد را تقویت می کند و با کاهش چربی و افزایش رشد ماهیچه باعث دستیابی به تناسب اندام و افزایش قدرت بدن می گردد.

ترکیبات موجود در مکمل آرژنین التیمیت

 

ترکیبات مقدار در هر 4 کپسول
انرژی 56KJ / 13Kcl
پروتئین 3.2g
آرژنین 2.8g
کربوهیدرات 0.03g
چربی 0.03g
ویتامین B6 2.8mg

 

ویژگی های مکمل مکمل آرژنین التیمیت

  • تاخیر در بروز خستگی
  • کمک به عضله سازی در ورزشکاران
  • پاکسازی رادیکال های آزاد خون
  • ذخیره و افزایش هورمون رشد
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد سیگنال های سلول های عضلانی
  • افزایش توده و حجم عضلانی
  • تسریع زمان ترمیم زخم و جراحات
  • کمک به عضله سازی در ورزشکاران
  • ذخیره و افزایش هورمون رشد
  • بهبود بافت های آسیب دیده
  • بهبود جریان خون
  • کمک به کاهش وزن
  • حاوی ویتامین B5

مزایای مصرف مکمل مکمل آرژنین التیمیت

 

مزایای مصرف مکمل مکمل آرژنین التیمیت

شکل 2. مزایای مصرف مکمل مکمل آرژنین التیمیت

مکمل ال آرژنین برای داشتن خواصی که ذکر کردیم برای بهبود عملکرد ارگان هایی مانند کلیه ها، قلب و عروق وسیستم ایمنی بدن تجویز می شود. این مکمل باعث تسهیل جریان خون در عروق گردیده و باعث افزایش گردش خون در بیماران مبتلا به بیماری های قلب و عروق می شود. همچنین باعث گردش خون بهتر در بیمارانی که به بیماری نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستند می شود. این مکمل به گرد آمدن و چسبندگی پلاکت ها در رگ ها جلوگیری می کند. همچنین باعث التیام بافت ها و تسریع بهبودی زخم ها بعد از عمل جراحی می شود. تزریق آرژنین، پروتئین اوری را در بیماران مبتلا به گلومرونفریت مزمن بهبود می بخشد.

معایب مکمل مکمل آرژنین التیمیت چیست؟

برخی از عوارض جانبی مکمل آرژنین شامل موارد زیر می شود:

  1. بی حسی
  2. تهوع
  3. برافروختگی
  4. سردرد
  5. تحریک موضعی وریدی
  6. به ندرت کاهش پلاکت های خونس
  7. واکنش های آلرژیک

آرژنین در چه منابعی یافت می شود؟

مواد زیر حاوی مقدار کافی از آرژنین هستند. با مصرف مواد زیر می توانید منابع از دست رفته این اسید آمینه را مجددا شارژ نمایید:

لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، تخم کدو، بوقلمون، نخود، عدس و تخم مرغ.

آرژنین را می توان در آجیل هایی مانند بادام زمینی و بادام یافت. همچنین در شکلات و کشکش نیز وجود دارد.

آرژنین چه کاری انجام می دهد؟

آرژنین در بسیاری از فعالیت های فیزیولوژی نقش دارد. این فعالیت های فیزیولوژیکی شامل ترشح هورمون ها، افزایش ترشح هورمون رشد و دفع سم های تولید شده از مواد در بدن و سیستم ایمنی بدن می گردد. همچنین آرژنین یکی از عناصر ساخت نیتریک اسید است که وظیفه گشادسازی عروق را بر عهده دارد و در شرایطی مانند فشار خون بالا، مشکلات جنسی، گرفتگی سینه (انژین) و مشکلات قلبی برای درمان به کار برده می شود. از آرژنین برای ناباروری خانم ها و آقایان نیز استفاده می گردد.

چه کسانی‌ نیازمند مصرف آرژنین هستند و نشانه‌های کمبود آن چیست؟

 

چه کسانی‌ نیازمند مصرف آرژنین هستند و نشانه‌های کمبود آن چیست؟

شکل 3. چه کسانی‌ نیازمند مصرف آرژنین هستند و نشانه‌های کمبود آن چیست؟

تمامی افراد به آرژنین نیاز دارند و افرادی که بیشتر به آرژنین نیاز دارند شامل نوزادان، کودکان در حال رشد، اوبیسی ها یا افراد دارای اضافه وزن، افراد مسن و همچنین ورزشکاران هستند. در جمعیت افراد بالغ آرژنین یک آمینو اسید غیر ضروری می باشد در حالیکه این مکمل برای سیستم ایمنی و دفاعی بدن ضروری است. همچنین افرادی که از آسیب های بدنی رنج می برند، می توانند از فواید این مکمل استفاده کنند، زیرا آرژنین در هنگامی که بدن آسیب دیده یا در حال ترمیم باشد مورد نیاز می باشد. توانایی آرژنین در گشادسازی عروق برای افرادی که از مشکلات جنسی رنج می برند مناسب می باشد.

چه مقدار باید از آرژنین مصرف کرد و آیا دارای عوارض جانبی است؟

افرادی که دارای مشکلات قلبی یا روانی هستند برای مصرف این مکمل باید با پزشک خود مشورت کنند. در هر محصولی که آمینو اسید دارد امکان وقوع اوردوز وجود دارد. مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد اسهال، حالت تهوع و ضعف گردد.

میزان مصرف دقیق این مکمل مشخص نیست و باید تا جایی که بدن توانایی دارد از آن استفاده نمود نه بیش از آن. برای استفاده از این مکمل در هفته اول میزان کمی را مصرف نمایید عوارض و فواید بعد از استفاده را یادداشت نمایید و مصرف آن را تا زمانی افزایش دهید که فواید زیادتر و عوارض کمتر گردند و به این صورت در طی زمان می توانید بهترین میزان این مکمل را برای بدن خود پیدا کنید. این پروسه مانند پروسه مصرف استروئید و انسولین برای ورزشکاران می باشد.

چه مقدار باید از آرژنین مصرف کرد و آیا دارای عوارض جانبی است؟

شکل 4. چه مقدار باید از آرژنین مصرف کرد و آیا دارای عوارض جانبی است؟

هشدار مصرف

  • افرادی که دارای بیماری قلبی، نارسایی کلیوی یا کبدی، فشار خون یا افرادی که داروی خاص به ویژه نیتروگلیسیرین  و داروهای درمان ناتوانی جنسی استفاده می نمایند قبل از مصرف این دارو باید با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت نمایند.
  • افراد تحت درمان، مبتلا به بیماری خاص یا خانم های باردار بدون اجازه پزشک از این مکمل استفاده نکنند.
  • در صورت بروز هر گونه حساسیت باید به پزشک مراجعه نمایید.
  • مصرف این محصول در افراد مبتلا به تب خال مجاز نیست.
  • بیش از میزان دوز پیشنهادی روی محصول مصرف نکنید.
  • هشدارهای روی جلد را قبل از مصرف مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *