بیماری‌ها

واکسن آنفولانزا؛ زمان طلایی تزریق آن؛ چه افرادی نباید آن را تزریق کنند؟

واکسن آنفولانزا؛ زمان طلایی تزریق آن؛ چه افرادی نباید آن را تزریق کنند؟

یکی از بیماری های فصلی که با شروع پاییز اوج می گیرد آنفلوانزا می باشد. پزشکان توصیه می کنند که قشرهای حساس حتما از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.  این بیماری بیشتر در فصل سرد سال رخ می دهد که انواع فراوانی دارد و با علائمی مانند تب، سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی همراه می باشد. ترس ابتلا به آنفلوانزاهای کشنده پرندگان و خوکی و شیوع آن باعث می شود که به زدن آن روی بیاوریم.

واکسن آنفولانزا چیست؟

 

واکسن آنفولانزا چیست؟

واکسن آنفلوانزا واکسنی است که با سوزن در بازو تزریق می شود و از بدن فرد در برابر سه یا چهار ویروس آنفلوانزا محافظت می کند. این واکسن بدن انسان را علیه ابتلا به آنفلوانزا محافظت می کند. در هر سال در دو نوبت یک واکسن جدید برای همان فصل تولید می شود زیرا ویروس آنفلوانزا به سرعت خود را تغییر می دهد.اثر بخشی واکسن سال به سال متفاوت است اما با این حال اکثر واکسن ها مصونیت متوسط تا زیادی علیه بیماری آنفلوانزا ایجاد می کنند.

واکسن آنفلوانزا حاوی آنتی ژن های سطحی ویروس آنفلوانزا است و به صورت سوسپانسیون در سرنگ های آماده مصرف و به شکل مایع شفاف و بی رنگ در سرنگ های تک دوز موجود است. این واکسن برای پیشگیری از مبتلا شدن به آنفلوانزا بخصوص افرادی که در معرش خطر بروز عوارض آن قرار دارند توصیه می گردد.این واکسن ها هم به صورت تزریقی و هم به صورت پاشیدنی در داخل بینی موجود می باشند.

انواع واكسن آنفولانزا

واکسن آنفلوانزا در انواع مختلفی تولید می گردد اما نسبت به یکدیگر برتری خاصی ندارند و فاقد اولویت بندی هستند:

  • واکسن آنفلوانزای خنثی کننده (IIV)
  • واکسن آنفلوانزای نوترکیب (RIV)
  • واکسن آنفلوانزای تضعیف کننده (LAIV)

علاوه  بر این انواع واکسن های آنفلوانزای سه و چهار ظرفیتی نیز موجود نیز می باشند.

واکسن آنفلوانزای سه ظرفیتی شامل موارد زیر می باشد:

  • تزریق واکسن آنفلوانزای سه ظرفیتی با سوزن به همراه ماده یاور یا ادجوانت که برای افراد 65 سال به بالا مناسب است.

 

انواع واكسن آنفولانزا

واکسن آنفلوانزای چهار ظرفیتی شامل موارد زیر می باشد:

  • واکسن آنفلوانزای چهار ظرفیتی با دوز مناسب: این نوع واکسن با استفاده از ویروس های رشد یافته درون تخم مرغ مانند آفلور یا چهار ظرفیتی، فلولاول چهار ظرفیتی، فلوریکس چهار ظرفیتی و فلوزون چهار ظرفیتی تولید می شود. برای گروه های سنی مختلف واکسن های مختلفی وجود دارد. برخی از این واکسن ها برای کودکان 6 ماهه تولید می شود و با سوزن به بازو تزریق می شوند. واکسن های دیگر نیز برای افراد 5 سال به بالا از طریق سوزن و برای افراد 18 تا 64 سال با جت انژکتور وارد بدن می شوند.
  • واکسن سلولی آنفلوانزا چهار ظرفیتی: این نوع واکسن حاوی ویروس رشد یافته در کشت سلولی بدون تخم مرغ است و برای افرادی که 4 سال به بالا می باشند، تزریق می گردد.
  • واکسن آنفلوانزا چهار ظرفیتی نوترکیب: این واکسن بدون استفاده از تخم مرغ تولید می شود و برای افراد بالای 18 سال مناسب است.
  • وا کسن آنفلوانزا چهار ظرفیتی به همراه مواد یاور: این نوع واکسن برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب می باشد.
  • واکسن آنفلوانزا با دوز بالا: این واکسن نیز برای افراد 65 سال و بالاتر مناسب است.

همانگونه که مشاهده نمودید انواع مختلفی از این واکسن وجود دارد اما مهم این است که همه افراد 6 ماه به بالا هر سال باید این واکسن را دریافت کنند.

واکسن آنفلوانزا چگونه عمل می کند؟

 

واکسن آنفلوانزا چگونه عمل می کند؟

یک روش ایمن و موثر برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا دریافت سالانه واکسن است. با تزریق این واکسن بدن آنتی بادی های مختلفی از سویه های ویروس آنفلوانزا ایجاد می کند. این آنتی بادی های تولید شده برای محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کنند. بسیاری از گونه های آنفلوانزا وجود دارند که دائما در حال تغییر و جهش هستند. واکسن آنفلوانزای فصلی هر ساله تغییر پیدا می کند تا با سه سویه ویروسی محتمل در فصل آینده که تحقیقات نشان می دهند مطابقت داشته باشد. برای ایمن ماندن باید هر سال واکسن آنفلوانزا زده شود.

این واکسن را می توان در هر زمانی از سال زد اما آنفلوانزا بیشتر در فصول پاییز و زمستان اتفاق می افتد. ایده خوبی است که واکسیناسیون قبل از شروع فصل آنفلوانزا انجام شود.

مزایای واکسینه شدن در برابر آنفلوانزا چیست؟

  • کاهش خطر ابتلا نوزاد از ابتلا به آنفلوانزا
  • حفظ فرد و اطرافیانش از ابتلا به بیماری آنفلوانزا
  • کاهش خطر بستری شدن به خاطر آنفلوانزا بخصوص در کودکان و افراد سالخورده
  • پیشگیری از مشکلات در افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • حفاظت از گروهی از افراد آسیب پذیر مانند نوزادان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • مشکلات حاد قلبی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و بستری شدن را در افراد مبتلا به بیماری های مزمن شش و دیابت کاهش می دهد.

 

مزایای واکسینه شدن در برابر آنفلوانزا چیست؟

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

در صورت مشاهده موارد زیر برای واکسینه شدن با پزشک مشورت کنید:

در صورتی که به تخم مرغ آلرژی دارید: اکثر واکسن های آنفلوانزا دارای مقدار کمی پروتئین تخم مرغ می باشند. اگر به تخم مرغ آلرژی ندارید می توانید بدون نگرانی واکسن آنفلوانزا را بزنید اما اگر به تخم مرغ به شدت آلرژی دارید باید در یک محیط مجهز و با حضور یک پزشک که بتواند شرایط حاد را تشخیص و مدیریت کند واکسینه شوید. علاوه بر این نوعی از واکسن ها وجود دارند که پروتئین تخم مرغ ندارند و دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو برای افراد بالای 18 سال می باشند، می توانید برای استفاده از این نوع واکسن ها با پزشک مشورت نمایید.

بدن نسبت به واکسن آنفلوانزای قبلی واکنش شدید نشان داده باشد: واکسن آنفلوانزا به افرادی که بدنشان به واکسن آنفلوانزای قبلی واکنش شدید نشان داده است توصیه نمی شود. با این حال باید با پزشک مشورت نمایید زیرا ممکن است برخی از واکنش ها به واکسن ربطی نداشته باشند.

آیا واکسن آنفولانزا در برابر کرونا ایمنی ایجاد می‌کند؟

واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در ابتلا به کرونا ندارد. ویروس Covid19 از خانواده کرونا ویروس ها و ویروس آنفلوانزا از خانواده پارامیکسوویریده ها می باشد. بنابراین این دو ویروس دارای خانواده و جنس متفاوتی هستند که بیماری های مختلفی را ایجاد می کنند. در نتیجه ایمنی نسبت به آنفلوانزا به هیچ وجه از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی کند.

منابع مورد استفاده

https://www.anyazma.com//

https://www.taroot-rangi.com/

https://drdr.ir/

https://www.drtaherian.com/

https://namnak.com/

https://www.darmankade.com//

https://fa.wikipedia.org/

https://pezeshket.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *