بیماری‌ها

زائده پوستی و انواع برجستگی های پوستی+علت و درمان توده های پوستی

انواع زوائد و برجستگی های پوستی+علت و درمان توده های پوستی

زائده های پوستی معروف به منگوله پوستی که اکثرا اکتسابی و خوش خیم هستند به شکل گلوله های کوچک و نرم از پوست آویزان هستند. این زائده ها بی ضررند و تعداد آن ها در هر فرد از یک تا صد تا متغییر است. در این مطلب درمورد این زائده ها بیشتر بخوانید.

برجستگی یا زائده پوستی چیست

 

برجستگی یا زائده پوستی چیست

برجستگی یا زائده پوستی یک ضایعه کوچک، نرم و به رنگ پوست است که دارای یک ساختار ساقه ای شکل است و از پوست آویزان می باشد. این زائده به نام منگوله پوستی نیز شناخته می شود. این ضایعات میزان بروز بالایی در افراد دارند و حدود 50 درصد افراد آن را تجربه می کنند و بروز آن در زن و مرد یکسان می باشد دلیل ایجاد زائده پوستی کاملا مشخص نیست اما فرضیاتی مبنی بر اینکه عامل ایجاد آن ها سایش پوست روی پوست می باشد وجود دارد. احتمال بروز منگوله پوستی با افزایش سن نیز بالا می رود. علاوه بر این عواملی مانند دیابت، بارداری و اضافه وزن احتمال مبتلا شدن به زائده پوستی را بالا می برد. این زائده ها در هر قسمت بدن ممکن است رخ دهند اما در قسمت هایی از بدن که پوست روی پوست ساییده می شود احتمال ایجاد آن ها بالاتر است. از جمله بخش هایی از بدن که احتمال ایجاد زائده پوستی در آن ها بالا است شامل: پلک ها، زیر بغل، گردن، نواحی تناسلی، ران و کشاله ران، زیر پستان و نواحی سینه ای می باشد. اگر منگوله های پوستی با لباس یا جواهرات برخورد و ساییدگی داشته باشند ممکن است تحریک کننده یا اذیت کننده باشد.

دلایل ایجاد برجستگی روی پوست

برخی از دلایل مهم ایجاد برجستگی روی پوست شامل موارد زیر می باشند:

خطوط پوستی: اسکین تگ معمولا در نقاطی که دارای خطوط پوستی هستند و پوست آن نواحی روی هم کشیده می شود به وجود می آید. این وضعیت می تواند به دلیل اصطکاک پوستی این نواحی یا گیر افتادن جسم خارجی در خطوط پوست باشد. همچنین در نقاطی که لباس روی سطح پوست کشیده می شود نیز احتمال ایجاد این زائده ها وجود دارد.

بالا رفتن سن: با بالا رفتن سن خطوط و چروک روی پوست بیشتر می شود به همین دلیل است که در افرادی که دارای سن بیشتری هستند احتمال ایجاد این زائده ها بیشتر از افراد جوان می باشد.

 

دلایل ایجاد برجستگی روی پوست

چاقی و اضافه وزن: افراد چاق نسبت به افراد لاغر معمولا بیشتر در معرض مبتلا شدن به زائده های پوست هستند. این مساله به این علت است که با افزایش وزن تعداد خطوط روی بدن افزایش پیدا می کند که یکی از دلایل به وجود آمدن این زائده ها هستند.

بارداری: زنان باردار نسبت به سایر افراد بیشتر دچار منگوله پوستی می شوند. این عارضه در دوران بارداری اگرچه به افزایش وزن هم مربوط است اما در این دوران به دلیل تغییرات طبیعی که در سطح هورمون های بدن زنان باردار به وجود می آید مبتلا شدن به این عارضه افزایش پیدا می کند.

مصرف استروئید: یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن زائده های پوستی مصرف استروئید است زیرا با مصرف استروئید سطح هورمون های بدن تغییر پیدا می کند که باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به منگوله پوستی می شود البته افزایش سطح کلاژن پوست نیز در آن موثر می باشد.

ویروس اچ پی وی: برخی از تحقیقات نشان می دهد که بین ایجاد شدن منگوله پوستی و ویروس اچ پی وی ارتباطاتی وجود دارد.

دیابت: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر از دیگران در معرض مبتلا شدن به زائده ها های پوستی هستند. البته دلیل بروز این مساله به درستی مشخص نیست اما پزشکان تصور می کنند که به دلیل افزایش سطح انسولین در بدن می باشد.

چه افرادی در معرض بیشتر برجستگی پوستی هستند؟

بیش از نیمی از جمعیت انسان ها در مقطعی از زندگی خود این منگوله های پوستی را تجربه کرده اند. اگر چه منگوله های پوستی یک عارضه اکتسابی است یعنی از زمان تولد وجود نداشته اند بلکه بعدا به وجود آمده اند؛ اما در هر کسی در دوران بزرگسالی ممکن است به وجود بیایند. بیشترین میزان شیوع آن ها در سنین میانسالی می باشد و تا سن 60 سالگی معمولا تعدادشان بیشتر می شود. البته منگوله های پوستی در کودکان و خردسالان نیز ممکن است اتفاق بیفتد که بیشتر در قسمت های اطراف گردن و زیر بازوهای آن ها به وجود می آیند.

 

چه افرادی در معرض بیشتر برجستگی پوستی هستند؟

منگوله های پوستی در افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر می باشد.

زنان باردار نیز در معرض این زائده های پوستی قرار دارند و این به دلیل بالارفتن مقدار هورمون ها می باشد به طوریکه این زائده ها در زنان باردار بیشتر دیده می شوند. اگراین منگوله ها برای فرد دردسر ایجاد کنند می توان به راحتی آن ها را در همان دوران بارداری یا بعد از آن برداشت. این کار توسط پزشک پوست انجام  می شود.

چه زمانی باید برای درمان زوائد برجسته

پوست به پزشک مراجعه نمود؟

برجستگی های پوستی معمولا بی خطرند و جای نگرانی برای آن ها وجود ندارد. با این حال در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

  • اگر علت آن ها ناشناخته باشد.
  • اگر باعث درد و ناراحتی شود.
  • اگر به عفونت یا سرطان پوست مشکوک باشید.
  • اگر شکل ظاهری زوائد و برجستگی های پوست تغییر کند بدتر شوند یا تا مدت طولانی باقی بماند.

پزشک با انجام معاینه فیزیکی، زائده های پوست را بررسی می کند و سوالاتی در مورد ضایعات پوستی، سابقه زندگی و سبک زندگیتان خواهد پرسید.

ممکن است پزشک بیوپسی پوست را برای بررسی احتمال سرطانی بودن ضایعه پوستی تجویز کند. این آزمایش به این صورت انجام می شود که مقداری از بافت پوست منطقه آسیب دیده را بر می دارند و آن را آنالیز و بررسی می کنند.

 

پوست به پزشک مراجعه نمود؟

راهکارهای درمانی

یک نکته مهم این است که منگوله پوستی در حالت عادی نیاز به درمان ندارد. اگر این زائده های پوستی مزاحمتی ایجاد نمی کنند نیاز به درمان ندارند. برای درمان زائده های پوستی چند روش وجود دارد:

  • منجمد کردن منگوله پوستی با نیتروژن مایع.
  • سوزاندن منگوله پوستی با درفش الکتریکی یا دستگاه الکترودسیکیشن.
  • بریدن منگوله پوستی با تیغ با استفاده از بی حسی یا بدون آن.

منگوله های کوچک بدون استفاده از بی حسی از پوست جدا می شوند اما قبل از برداشتن زائده های بزرگتر بهتر است از بی حسی موضعی استفاده گردد. قسمت هایی از بدن که دارای منگوله های پوستی زیادی هستند باید از کرم بی حسی موضعی در آن قسمت استفاده شود.

منابع مورد استفاده

 

https://alireza-eftekhari.com/ 

https://dr-andalibi.com/

https://www.baharnews.ir/

http://www.drgitafaghihi.ir/

https://www.drvaez.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *