بیماری‌ها

قارچ پوستی چیست علل ایجاد آن و علائم؛ درمان آن چیست؟

قارچ پوستی چیست علل ایجاد آن و علائم؛ درمان آن چیست؟

قارچ پوستی چیست و چه علائمی دارد؟ داشتن قارچ پوستی خطرناک نیست اما می تواند دردآور باشد اما قابل کنترل می باشد بنابراین تا وقتی قابل کنترل است باید درمان شود. قارچ پوستی بیماری است که در قسمت های مختلف بدن پخش خواهد شد.

قارچ پوستی چیست؟

 

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی یک نوع عفونت بسیار مسری است که با تماس داشتن با افراد دیگر قابل انتقال است. درمان این بیماری بسیار مهم است زیرا در صورت توجه نکردن به آن ممکن است در تمام بدن پخش شود و به عوارض دیگری منجر شود. انواع مختلفی از قارچ پوستی یا عفونت پوستی مانند غذای ورزشکاران، عفونت قارچی، خارش جک و … وجود دارد. قارچ پوستی یک عفونت پوستی در انسان است که به وسیله قارچ که یک میکروارگانیسم است و اغلب از مواد مرده تغذیه می کند به انسان منتقل می گردد.

لایه بیرونی پوست انسان از مواد مرده تشکیل شده است که یک لایه محافظ دربرابر آسیب های خارجی است و سلامتی را حفظ می کند اما در صورت آسیب دیدن باعث ایجاد انواع عفونت ها می گردد. برخی از انواع قارچ ها، درماتوفیت ها و مخمرها وجود دارند که به سرعت به سطح پوست نفوذ می کنند و باعث ایجاد قارچ پوستی می گردد.

علائم عفونت قارچی چیست؟

عفونت قارچی، مایکوز نیز نامیده می شود که یک بیماری پوستی است که از طریق قارچ به وجود می آید. میلیون ها گونه قارچ وجود دارد که در خاک، سطح خاک یا روی پوست زندگی می کنند که ممکن است منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات یا برجستگی شود. علائم عفونت قارچی به نوع آن بستگی دارد اما عوامل زیر شایع است:

  • خارش
  • تغییرات پوستی مانند قرمزی، ترک خوردن یا لایه برداری پوست

 

علائم عفونت قارچی چیست؟

عفونت های قارچی پوست معمولا جدی نیستند اما به دلیل اینکه باعث خارش و قرمزی پوست می شوند باعث ناراحتی و تحریک پوست می گردند. اگر درمان نشوند ممکن است باعث گسترش بثورات یا تحریک آن ها گردد. عوامل مختلفی وجود دارد که به درمان عفونت های قارچی کمک می کنند با این حال اگر عفونت قارچی دارید با داروهای بدون نسخه بهبود نمی یابید و باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

انواع عفونت های قارچی پوست

انواع مختلفی از عفونت های قارچی وجود دارند که به معالجه توسط یک پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی  نیاز دارند. انواع عفونت های قارچی شامل موارد زیر می شود:

عفونت های تینه آ: عفونت های هر قسمت از بدن توسط یک نوع قارچ ایجاد می شود. قارچ هایی که روی پوست، مو یا ناخن زنگی می کنند درماتوفیت نام دارند. عفونت های پوست سر، دست، پا، صورت و تنه که پزشکان به آن ها عفونت های تینه آ می گویند شکل حلقوی، به رنگ قرمز و لکه های خشک پوسته پوسته ای با مراکز بدون مو هستند. عفونت های تینه آ که در ناخن، مچ پا واندام های تناسلی وجود دارند عفونت قارچی گفته نمی شود زیرا گاهی اوقات این عفونت ها حلقوی شکل نیستند. افرادی که دارای شرایط زیر هستند در خطر مبتلا شده به عفونت های تینه آ می باشند:

  • عدم رعایت بهداشت
  • داشتن سوء تغذیه
  • سکونت در مناطق گرمسیری
  • استفاده از حمام یا رختکن عمومی
  • انجام ورزش های برخوردی مانند کشتی
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی به دلیل بیماری یا مصرف برخی از داروها
  • داشتن تماس با افراد یا حیوانات خانگی مبتلا به عفونت قراچی

 

انواع عفونت های قارچی پوست

تینه آ ورسیکالر: تینه آ ورسیکالر یک عفونت قارچی سپشایع است که باعث ایجاد لکه های روشن تر یا تاریک تر از رنگ پوست در ناحیه سینه یا کمر می شود. این عفونت مانع از برنزه شدن یکنواخت پوست می گردد و اغلب در دوران کودکی به وجود می آید. تنها علائم این بیماری معمولا ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای روشن است. این لکه ها گاهی اوقات پوسته پوسته می شوند اما به ندرت دچار خارش یا دردناک می شوند. برخی ویژگی های دیگر این نوع عفونت شامل موارد زیر می شود:

  • ایجاد راش روی تنه
  • لکه های سفید، قهوه ای یا صورتی
  • بدتر شدن لکه ها در گرما یا هوای مرطوب
  • در تابستان لکه ها بیشتر به چشم می آیند
  • عفونتی است که تنها روی لایه های بالایی پوست رخ می دهد
  • عدم بروز راش روی صورت
  • اگر کودک مبتلا در دوران درمان با استروئید بوده است یا سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده است عفونت بدتر می شود

علائم تینه آ ورسیکالر ممکن است شبیه به سایر عارضه های پوستی باشد و در چنین مواردی باید به پزشک مراجعه شود.

قارچ پوستی کاندیدا

کاندیدا نوعی قارچ می باشد که باعث ایجاد عفونت در پوست می شود. در شرایط طبیعی پوست ممکن است میزبان مقدار کمی از این قارچ باشد اما مشکلات زمانی به وجود می آیند که این قارچ شروع به تکثیر و رشد بیش از حد نماید. براساس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) بیش از 150 گونه قارچ وجود دارد که بیش از 40 گونه مختلف آن باعث ایجاد بیماری در انسان شده که شایع ترین آن ها کاندیدا آلبیکانس می باشد. انواع عفونت های پوستی ناشی از قارچ کاندیدا شامل موارد زیر هستند:

 

قارچ پوستی کاندیدا

  • عفونت قارچی واژن
  • برفک دهانی
  • بثورات پوشک

براساس تحقیقات CDC، 75 درصد از زنان بزرگسال به عفونت ناشی از مخمر مبتلا می شوند. تحقیقات ایدز و ویروس های خونی انسانی خاطر نشان می کند که 90 درصد افراد مبتلا به ایدز در دهان خود دچار برفک دهانی یا کاندیدا می شوند. این مورد به ندرت در بزرگسالان دارای سیستم ایمنی سالم اتفاق می افتد. کاندیدیازیس تهاجمی زمانی رخ می دهد که کاندیدا وارد جریان خون شود.

قارچ پوستی تینه آ پای ورزشکار چیست؟

پای ورزشکاران یا قسمت هایی از بدن آن ها که دارای بیشترین تعرق و کمترین برخورد با هوای آزاد را دارد، در صورت رعایت نکردن بهداشت دچار قارچ می شود. عفونت پای ورزشکاران در صطلاح tinea pedis نامیده می شود که در محل های گرم و مرطوب مانند: کفش، جوراب، رختکن، استخرهای شنا، دوش و وسایل عمومی  موجود برای استخرها یافت می شود. این نوع قارچ ها اغلب در تابستان و در آب و هوای گرم و مرطوب بروز پیدا می کند. این عارضه بیشتر در افرادی که کفش تنگ می پوشند، جوراب عرق کرده را عضو نمی کنند و از حمام و استخر عمومی استفاده می کنند با احتمال بیشتری رخ می دهد.

قارچ کرم حلقوی چیست؟

یک عفونت قارچی پوستی شایع به نام tinea corporis شناخته می شود که برخلاف نامش یک کرم نیست بلکه یک عفونت پوستی است که می تواند در هر جایی از بدن به شکل دایره، قرمز و صاف ایجاد شود و علاوه بر اینکه باعث قرمزی پوست می شود به شکل پوسته پوسته شدن ظاهر می شود.

منابع مورد استفاده

https://iranous.com/

https://www.ana.press/

https://blog.faradars.org/

https://dradibi.ir/

https://riyahi.doctor//

https://namnak.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *