زیبایی

تونیک مو چیست و چه تاثیری بر مو دارد ؟

تونیک مو چیست و چه تاثیری بر مو دارد ؟

تونیک مو چیست؟

تونیک مو محصولی است آرایشی و بهداشتی که حالت مایع، پماد یا کرمی دارد و باعث افزایش سرعت رشد مو و سالم نگه داشتن پوست سر می گردد. تونیک ها در سالم نگه داشتن پوست سر عملکرد خوبی دارند و همین امر افزایش رشد مو را در پی دارد.

مواد تشکیل دهنده تونیک مو، طبیعی و گیاهی می باشد. کاربرد اصلی “تونیک مو” برای آبرسانی سلول های پوست سر و تغذیه آن ها و فولیکول های مو است. تونیک ها به این دلیل که باعث درخشندگی و ایجاد ظاهر چسبناک مو می شوند جز محصولات آرایشی نیز محسوب می شوند.

روغن های طبیعی که در تونیک مو به کار رفته است باعث حالت دادن به مو و ثابت نگه داشتن آن می گردند و کارایی مانند تافت، موس و … می تواند داشته باشد. اما تفاوتی که با این محصولات دارد این است که نمی تواند به مو آسیبی وارد کند زیرا باعث تقویت و رطوبت رسانی مو می شود به همین دلیل مصرف این محصول توسط آقایان بیشتر از خانم ها می باشد.

ترکیبات تونیک مو چیست؟

  1. روغن رزماری
  2. نارون کوهی
  3. عصاره گزنه

ویژگی های تونیک مو چیست؟

  • کمک به رطوبت‌رسانی هرچه بیشتر موها
  • جلوگیری از موخوره شدن
  • محافظت هرچه بیشتر از پوست سر
  • از بین بردن شوره سر و آسیب‌های پوست
  • حالت‌دهی راحت‌تر به موهای شما

کمک به رطوبت‌رسانی هرچه بیشتر موها

یکی از ویژگی های تونیک مو این است که باعث آبرسانی و رطوبت مو می گردد زیرا در ساختار اصلی این محصولات روغن های طبیعی و گیاهی به کار رفته است که خود عامل شادابی و مرطوب سازی مو هستند. این روغن ها فولیکول های مو را کاملا پوشش داده و باعث زیبایی مو می گردند. استفاده از این محصولات به صورت روتین و دایم باعث می شود موهای زیبا و شاداب داشته باشید.

جلوگیری از موخوره شدن

جلوگیری از موخوره شدن

شکل 1. جلوگیری از موخوره شدن

همان طور که گفتیم تونیک مو باعث حفظ رطوبت و چربی مو می گردد و همین امر باعث می شود که تارهای مو قوی تر شوند. این محصول برای موهایی که در انتهای خود دچار موخوره یا وزی شده اند مناسب  می باشد. با مصرف تونیک مو می توان بدون هزینه اضافی و در کوتاه ترین زمان موها را تقویت نمود و از موخوره نیز رهایی یافت.

محافظت هرچه بیشتر از پوست سر

استفاده از تونیک مو یک محافظ بسیار خوب برای پوست سر می باشد. افرادی که دارای پوست سر خشک می باشند و یا دارای موهای شکننده هستند، یک گزینه مناسب برای رهایی از این مشکلات استفاده از تونیک مو می باشد که از پوست سر به بهترین نحو محافظت کنند. برای رسیدن به نتایج مثبت روزانه این محصول را روی پوست سر ماساژ داده تا در مدت زمان کمی به نتایج مثبت برسید.

از بین بردن شوره سر و آسیب‌های پوست

یکی از دلایل ایجاد شوره سر خشکی پوست آن می باشد. رطوبت رسانی به پوست سر باعث رفع این مشکل می شود. اگر تونیک مو را به درستی و به طور مداوم روی پوست سر استفاده نمایید می توان با رطوبت رسانی از خشکی آن کاهش داد و تا حد زیادی باعث از بین بردن شوره سر شود و آن را کاهش داد.

حالت‌دهی راحت‌تر به موهای شما

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از تونیک مو حالت دهی این محصول به مو می باشد که باعث می شود ظاهری آراسته و زیبا داشته باشید. بعد از اینکه سر و موی خود را شستید، با سشوار آن را خشک کنید. با سشوار کردن منافذ پوست به خوبی باز می شوند و باعث می شود که تونیک به خوبی جذب پوست شود. بعد از این کار مقداری تونیک را به موها بزنید و بر کف سر ماساژ داده و موها را حالت دهید. باید دقت کرد که از مقدار کمی تونیک مو استفاده نمایید زیرا مقدار زیاد آن باعث ایجاد ظاهر چرب مو خواهد شد.

چگونگی کار تونیک مو

تونیک مو با روش های مختلفی برای درمان ریزش مو و سرعت رشد آن عمل می کند. برخی از آن ها اشاره می کنیم:

چگونگی کار تونیک مو

شکل 2. چگونگی کار تونیک مو

کاهش تنش پوست سر

پوست سر دارای لایه ها و ساختار پیچیده ای است. در لایه میانی آن لایه ای به نام نیام کلاه خودی وجود دارد که ضخیم و رشته ای است که لایه های زیرین را به لایه نازک بالایی متصل می نماید. برخی محققان علت ریزش مو را تنش پوست سر می دانند. این نظریه نقش هورمون دی هیدرو تستوسترون را تایید می کند اما تفاوت آن با نظریه علت ریزش مو به دلیل هورمون تستوسترون در علت زیاد بودن این هورمون در پوست سر می باشد.

افزایش گردش خون

تونیک ها با داشتن موادی موثر برای گرش خون مانند کورکومین، منتول و کپسایسین باعث تحریک گردش خون می شوند. این مواد باعث گشاد شدن رگ خونی و درنتیجه افزایش گردش خون در آن محل می گردد. همچنین تحریک پوست سر با دست و ماساژ قبل از جذب شدن می توانند در افزایش گردش خون موثر باشند.

در نتیجه با تفاسیری که بیان کردیم، از طریق ماساژ، گردش خون افزایش یافته و لایه میانی پوست سر نیز کشیده می شود که باعث می شود التهاب کاهش یافته و به مرور زمان تنش پوست سر از بین برود. این موضوع برای درمان ریزش موی مردانه بسیار مهم است زیرا بهترین کار درمان علت اصلی ریزش مو می باشد.

مزایای استفاده از تونیک مو

  • تقویت و تحریک رویش مجدد مو
  • فواید رطوب کننده طبیعی
  • افزایش خاصیت انعطاف پذیری مو با تولید لامینین
  • تقویت ضخامت تارهای مو
  • احیای پوست سر
  • جلوگیری از ریزش مو با مهار آنزیم ریزش مو (آنزیم 5-آلفا-ردوکتاز)
  • افزایش گردش خون و تغذیه بهتر فولیکول مو
  • فعال کننده چرخه رشد مو
  • بازیابی مو و کیفیت پوست سر
  • رشد مجدد مو با افزایش متابولیسم فولیکول
  • افزایش استحکام ریشه مو
  • درمان ریزش مو ارثی (آلوپسی آندروژنیک)

آیا تونیک مو مانع ریزش مو می شود؟

تونیک مو مانع ریزش مو

شکل 3. تونیک مو مانع ریزش مو

هدف اصلی تونیک ها حفظ سلامت پوست سر و رشد مو می باشد. استفاده از تونیک مو برای افرادی که دچار ریزش مو هستند یک امر طبیعی می باشد، اما ریزش مو دارای جوانب پیچیده ای است که باید بررسی شود و عوامل زیادی در آن دخیل هستند. برخی از دلایل ریزش مو عبارتند از: بیماری هورمونی، استرس، تغذیه نامناسب، مصرف برخی داروها و …. در این بین اگر ریزش مو به دلیل علت زمینه ای دائمی باشد استفاده از تونیک مو برای کنترل ریزش مو تاثیری ندارد.

روش صحیح استفاده از تونیک مو

  1. مقدار مناسبی از تونیک مو را کف دست خود بریزید و سپس انگشتان دست مخالف را در آن فرو کنید و به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  2. از محل رویش مو شروع به ماساژ کنید و به آرامی تمام پوست سر را به آن آغشته کنید. این کار را به صورت دایره های کوچک روی پوست سر انجام دهید.
  3. زمانی که کل پوست سر را به تونیک مو آغشته نمودید به وسیله دو انگشت خود شروع به ماساژ پوست سر کنید. ماساژ را از محل رویش مو شروع کنید و به سمت فرق سر بروید.
  4. مواظب باشید که تمامی قسمت ها مانند پشت سر را ماساژ دهید. سعی کنید با همان حرکت دایره ای تمامی پوست سر را درگیر کنید. زیرا این ماساژ باعث می شود که پخش و جذب مواد بالا برود و به کاهش التهاب کمک می کند.
  5. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است تونیک چند ساعت روی پوست سر بماند. می توان این کار را در شب انجام داد و صبح سر را با آب ولرم شست.

معرفی بهترین تونیک های مو

  • تونیک ضد ریزش مو سر رویش
  • تونیک ضد ریزش مو سریتا
  • تونیک گیاهی موی سر و ابرو مای
  • تونیک ضد ریزش لافارر
  • تونیک مو لاناریا
  • تونیک مو وچه

تونیک ضد ریزش مو سر رویش

از اجزای اصلی این تونیک گزنه، رزماری و بابونه می باشد. تونیک سر رویش باعث دفع چربی، دفع خارش سر، دفع شوره و تحریک تقویت رشد مو وهم چنین بهبود جریان خون مویرگی پوستی می گردد. تنها نقطه ضعف آن این است که باید در طولانی مدت استفاده شود تا اثر آن ماندگار شود.

بهترین تونیک های مو

شکل 4. بهترین تونیک های مو

تونیک ضد ریزش مو سریتا

این تونیک دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند موارد زیر می باشد: تغذیه و اکسیژن رسانی به فولیکول های مو، ضد ریزش مو، حاوی ویتامین های مورد نیاز مو، محرک رشد مو، ترمیم ساقه مو آسیب دیده، استحکام ریشه مو، افزایش خون رسانی به پوست سر.

تونیک گیاهی موی سر و ابرو مای

تونیک گیاهی موی سر و ابرو مای حاوی بیوتین و کافئین و عصاره های گیاهی صنوبر، سدر، مریم کوهی، گزنه، دم اسب، سدر است که باعث تغذیه، تقویت و رشد بهتر فولیکول می باشد. همچنین این تونیک با ایجاد محیطی مناسب در پوست سر،  ضمن کاهش شوره سر، باعث رویش مو می شود که باعث شفافیت و شادابی مو می شود. همچنین با ماساژ روزانه پوست سر باعث گردش خون بیشتر در ریشه مو و جذب بهتر عصاره های گیاهی می گردد.

تونیک ضد ریزش لافارر

این تونیک به گونه ای طراحی شده است که پاسخگوی نیازها و مشکلات موها می باشد. در این محصول پروتئین های محافظت کننده و استحکام بخش ساختمان مو وجود دارد که باعث ضخامت و افزایش حجم مو می شود. همچنین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و محافظ مانع از آلودگی سریع تارهای مو می گردد.

تونیک مو لاناریا

این محصول برای تقویت مو در نظر گرفته شده است. اینمحصول باعث بهبود ریزش مو، جلوگیری از ریزش مو، بهبود گردش خون و تغذیه سلولی، تقویت و استحکام پیاز مو می شود.

تونیک مو وچه

این محصول با جذب چربی اضافی و با فرمولاسیون خاص خود باعث تکثیر سلول های زنده فولیکول مو می گردد و به رویش موهای جدید منجر می شود. از مواد موثر آن می توان به ویتامین های ب، کافئین، استیل سیستئین، آرژنین و … اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *