زیبایی

توصیه های قبل و بعد از لیزر+رفع عوارض لیزر

توصیه های قبل و بعد از درمان لیزر+رفع عوارض لیزر

یکی از بهترین روش ها برای حذف موهای زائد به صورت دائمی لیزر می باشد. متقاضیان این روش درمانی روز به روز در حال افزایش می باشند و بیشتر افراد از نتایج آن راضی هستند. عدم رضایت و نتیجه های نامطلوب می تواند به دلیل رعایت نکردن توصیه های قبل و بعد از انجام لیزر باشد. به همین دلیل در این پست راهنمایی هایی برای قبل و بعد از لیزر مو در نظر گرفتیم تا بتوانید بهترین نتایج را بعد از لیزر درمانی داشته باشید.

مراقبتهای قبل از لیزر

 

مراقبتهای قبل از لیزر

توصیه های قبل و بعد از لیزر

  • برای مراقبت قبل از لیزر توصیه می شود که 24 ساعت قبل از لیزر سطح پوست با ژیلت اصلاح شود، به طوری که هیچ ساقه مویی بر روی آن باقی نماند. باقی ماندن ساقه مو باعث می شود که اثربخشی آن کاهش و احتمال سوختگی افزایش پیدا کند. اگر به تیغ ژیلت حساسیت دارید می توانید از ماشین اصلاح استفاده نمایید.
  • برای انجام لیزر توصیه می شود که موها حتما ضخیم و تیره باشند. افرادی که دارای موهای نازک یا کرکی باشند بعد از انجام لیزر ممکن است دچار پر مویی و زبری مو شوند.
  • توصیه می شود که تا یک ماه قبل از درمان لیزر هیچگونه روشی برای کندن موها مانند وکس، اپیلاسیون، بند، موچین و … استفاده نگردد.
  • برای انجام لیزر تا یک ماه قبل از لیزر از برنزه کردن با آفتاب یا سولاریوم خودداری شود. پوست ناحیه مورد نظر نباید به واسطه آفتاب و سولار دچار آفتاب سوختگی و التهاب باشد. برای افرادی که پوست برنزه دارند باید از لیزر ND-YAG استفاده شود.
  • تا یک ماه قبل از لیزر از داروهای لایه بردار استفاده نشود.
  • اگر یکی از داروهای زیر را مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید:

فنیتویین، ایزوترتینوئین (راکوتان)، سیکلوسپورین، ماینوکسیدیل، Retin_A، کورتون. در صورت مصرف راکوتان باید 1 ماه قبل از لیزر قطع شود.

 

توصیه های قبل و بعد از درمان لیزر

توصیه های قبل و بعد از لیزر

  • در صورت داشتن سوابق بیماری هایی مانند اختلالات هورمونی، حساسیت پوستی و دارویی، سابقه تبخال، بیماری های عصبی و روحی، MS، حساسیت پوستی و دارویی، دیابت، بیماری ویتیلیگو، کیست تخمدان، پریود نامنظم و نازایی حتما به اپراتور لیزر اطلاع دهید و در موارد خاص با پزشک معالج مشورت نمایید.
  • اگر فرد دچار بیماری های فعال پوستی مانند زگیل، اگزما، جوش، کهیر، هرپس یا تبخال در ناحیه مورد نظر باشد، نمی تواند درمان با لیزر را انجام دهد.
  • در صورت تزریق ژل یا بوتاکس باید حتما به پزشک اطلاع داده شود.
  • استفاده از پمادهای بی حسی مانند لیدوکایین، زایلاپی و زایلوژل 30 تا 60 دقیقه قبل از انجام لیزر بلامانع است. سپس ناحیه مورد نظر باید کاملا با آب و شامپو شستشو داده شود و سپس خشک و تمیز گردد.
  • قبل از انجام لیزر، در صورت استفاده کردن از مام، بادی اسپلش، لوسیون، کرم، اسپری و هر گونه مواد آرایشی در ناحیه مورد نظر حتما با آب و شامپو تمیز و خشک شود.
  • در صورت بارداری و یا اقدام برای بارداری استفاده از لیزر ممنوع می باشد. انجام لیزر در دوران شیردهی، به دلیل اختلالات هورمونی به وجود آمده با تایید پزشک می تواند انجام گیرد.
  • در طول جلسات درمان، مصرف داروهای پوستی و خاص باید تحت نظر اپراتور انجام گیرند.

مراقبتهای بعد از لیزر

 

مراقبتهای بعد از لیزر

توصیه های قبل و بعد از لیزر

ناحیه تحت درمان بعد از لیزر موهای زائد برای هر فرد متفاوت است و بستگی به درمان و نوع پوست و مو دارد. ممکن است اطراف فولیکول های مو قرمز و متورم شود که نشانه واکنش فولیکول های مو به درمان است. ممکن است در حین درمان و یا بعد از درمان بوی سوختگی احساس نمایید. در ادامه لیستی از مراقبت های بعد از درمان ارائه می شود:

استفاده از یخ روی ناحیه: اگر پوست حساسی دارید و درد دارید یکی از روش های مناسب برای تسکین آن استفاده از کیسه یخ می باشد. کیسه یخ را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید تا درد کمتر یا برطرف گردد. با این حال درد بعد از درمان کم می باشد و معمولا در حین درمان حس می شود به خصوص اگر یک کلینیک و متخصص مناسب را انتخاب کرده باشید.

ژل آلوئه ورا: برخی از بیماران دچار قرمزی و تورم روی ناحیه می شوند که شبیه به آفتاب سوختگی می باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است تاول و سوختگی هایی ایجاد شود. این علائم بعد از چند ساعت از بین رفته و نیازی به درمان زخم بعد از لیزر نیست هر چند مرطوب کننده هایی مانند ژل آلوئه ورا تسکین دهنده خواهند بود.

کرم ضد آفتاب: اگر به صورت روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنید بهتر است استفاده از آن را در نظر بگیرید. نکته مهم این است که بعد از درمان باید نواحی که پوشیده نیستند را با کرم ضد آفتاب پوشش دهید تا بعد از لیزر موهای زائد پوست در برابر اشعه ماورابنفش مستعد تیره شدن و آسیب پذیری نگردد. برای اینکه از این آسیب ها جلوگیری شود استفاده از کرم صد آفتابی که حداقل SPF30 دارد توصیه می شود.

 

کرم ضد آفتاب

توصیه های قبل و بعد از لیزر

پرهیز از حرارت: از حرارت تا 48 ساعت بعد از لیزر اجتناب کنید. بنابراین از رفتن به اتاق بخار، شنا و دوش آب داغ پرهیز کنید.

مواد آرایشی معدنی: اگر درمان لیزر بر روی صورت تان انجام شده است نباید به مدت 48 ساعت از مواد آرایشی استفاده کنید زیرا باعث مسدود شدن منافذ پوست و تحریک پوست می شوند. همچنین اگر از پمادهای موضعی یا داروی ضد آکنه استفاده می کنید تا 48 ساعت از مصرف آن ها خودداری کنید. اما می توانید از مواد آرایشی معدنی که باعث ایجاد مشکل نمی شوند استفاده نمایید.

به موهای خود دست نزنید: کارایی روش لیزر موهای زائد در این است که فولیکول های مو دست نخورده باشند به همین دلیل در بین جلسات درمان بهتر است از لمس موهای خود پرهیز کنید. یعنی از کندن مو یا اپیلاسیون آن ها خودداری کنید. بنابراین دراین فاصله برای از بین بردن موهای خود باید از تیغ استفاده نمایید زیرا این کار باعث دست نخورده ماندن فولیکول مو می شود. ممکن است در بین جلسات درمان به تیغ کشیدن نیاز داشته باشید اما با گذشت زمان نیاز به آن کمتر می گردد. تا زمانی که تمام جلسات درمان به اتمام نرسیده اند از انجام روش هایی مانند کندن مو، اپیلاسیون، الکترولیز یا کرم های رفع موهای زائد خودداری کنید و در صورت وجود تاول یا پوسته پوسته شدن از یک تا سه روز بر روی پوست تیغ نکشید.

پرهیز از محصولات پوستی تهاجمی: استفاده کردن از کرم هایی مانند آلفا هیدروکسی اسید و کرم های سفید کننده تا زمانی که پوست حالت طبیعی خود را به دست نیاورده است ممنوع می باشد. تمیز و مرطوب کردن پوست به صورت ملایم را می توان بلافاصله بعد از درمان شروع می شود.

ممکن است به جلسات لیزر به مدت هر 4 تا 8 هفته نیاز داشته باشید زیرا موها دارای چرخه طبیعی رشد می باشند. با انجام اقدامات بالا می توانید از پوست خود مراقبت نمایید و از تحریک و تاثیرات منفی جلوگیری نمایید.

منابع مورد استفاده

 

https://whcl.ir//

https://www.rokharaclinic.com/

https://atrisaclinic.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *