سلامت بدن

پودر شیر یا شیر خشک – شیر خشک در بدنسازی

پودر شیر یا شیر خشک چیست؟

شیر خشک از نظر غذایی معادل شیر تازه و نسبتا فاسد نشدنی می باشد. از این ماده هم بزرگسالان و هم نوزادان برای مصارف مختلف استفاده می کنند. شاید فکر کنید شیر خشک تنها غذای کودکان است اما دارای محبوبیت بالایی در بین بزرگسالان نیز می باشد. در سال های گذشته بدنسازان از شیر خشک برای تامین پروتئین و کالری خود استفاده می کردند. در این صفحه مطالب مفیدی در مورد “پودر شیر یا شیر خشک تهیه شده است.

پودر شیر یا شیر خشک چیست؟

 

پودر شیر یا شیر خشک چیست؟

شکل 1. پودر شیر یا شیر خشک چیست؟

پودر شیر یا شیر خشک یک محصول لبنی است که بعد از تبخیر شیر و خشک شدن آن تولید می شود. یکی از اهدافی که شیر خشک تولید می کنند، نگهداری و حفظ بیشتر آن می باشد و به دلیل اینکه دارای رطوبت کم می باشد ماندگاری بالاتری دارد و به نگهداری در یخچال نیازی ندارد. هدف دیگر تولید شیر خشک راحتی در حمل و نقل می باشد.

پودر شیر یا شیر خشک حاوی موادی مانند شیر خشک بدون چربی، شیر خشک کامل، شیر خشک چرب و … می باشد. این محصول یک جایگزین و غذایی مکمل برای کودکان شیرخوار می باشد و برای نوزادانی که بنا بر دلایلی از خوردن شیر مادر محروم هستند، از شیر خشک به جای غذای اصلی یا مکمل غذایی استفاده می کنند. شیر خشک بر عکس شیر معمولی که حاوی کلسترول اکسید شده می باشد فاقد این ماده سمی است و به عروق خونی آسیب نمی رساند و از ایجاد بیماری قلبی جلوگیری می کند.

پودر شیر یا شیر خشک به راحتی در آب حل می شود و اکثرا توسط مصرف کنندگان به عنوان جایگزین شیر تازه و مخلوط های نوشیدنی یا افزودن پروتئین و ارزش غذایی به دستورالعمل های غذایی نیز افزوده می گردد.

چگونه پودر شیر خشک تهیه می شود

شیر خشک از شیر کم آب و پاستوریزه تهیه می شود و در اشکال مختلفی مانند شیر خشک بدون چربی یا پر چرب ارائه می شود. این پودر یک محصول لبنی است که طی روندی از طریق تبخیر شیر تا خشک شدن آن ساخته می شود که باعث حفظ مواد مغذی در آن می شود. فرآیندهای متفاوتی برای خشک کردن شیر به کار می رود که می تواند بر ترکیبات آن تاثیر بگذارد. در طی این فرآیند اجزای فرار موجود در شیر در دمای فرآوری اعمال شده از بین می روند. شیرهای خشک فرآوری شده از این طریق به طور متوسط تا 18 ماه ماندگاری دارند. البته بعضی تولیدکنندگان با اضافه کردن مواد نگهدارنده به این پودرها می توان آن را مدت بیشتری نگهداری نمود.

ترکیبات پودر شیر خشک

 

ترکیبات پودر شیر خشک

شکل 2. ترکیبات پودر شیر خشک

شیر خشک در درجه اول از آب تشکیل شده است. بعد از آن می توان به مواد زیر در ساختار این فرآورده اشاره نمود:

  1. کربوهیدرات ها: کورن مالتو دکسترین، لاکتوز، مواد معدنی هیدرولیز شده پروتئین وی
  2. چربی ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن آلگال، اولئین پالم، روغن نارگیل، روغن آلپینا
  3. مواد معدنی: فسفات پتاسیم، فسفات تری کلسیم، زینک سولفات، سولفات منگنز، سیترات پتاسیم، کلرید کلسیم، کلرید منیزیوم، فروس سولفات، کاپر سولفات، سلنات سدیم
  4. ویتامین ها: اینوزیتول کولین، نیاسینامید، ریبوفلاوین، هیدروکلروین پیروکسین، اسید فولیک، بیوتین، ویتامین B12، ویتامین D3، ویتامین A، آسکوربات سدیم، آلفا توکوفرول استات، پنتوتنات کلسیم، مونو نیترات تیامین، فیلوکوئینون
  5. مواد دیگر: آنزیم تیریپسین، ال کارنتین، نوکلئوتیدها و اسید آمینه های تائورین

مزایای پودر شیر یا شیر خشک

پودر شیر خشک دارای مزایای زیادی می باشد که برخی موارد آن اشاره می کنیم:

  • مملو از مواد مغذی: شیر خشک هایی که امروزه تولید می شوند حاوی مواد مغذی هستند که کودک به آن نیاز دارد تمامی موادی که کودک برای رشد خود به آن نیاز دارد در شیر خشک وجود دارد برای مثال مملو از آهن است که با کم خونی  و سایر مشکلات مرتبط با خون مقابله می کند.
  • به رژیم غذایی مادر بستگی ندارد: در صورتی که شیردهی توسط شیر مادر انجام شود، این شیر بسته به رژیم غذایی مادر حاوی مواد مغذی متفاوتی است و ممکن است بعضی مواد مغذی ضروری را نیز بسته به نوع رژیم برای کودک فراهم نکند، اما این مشکل در شیر خشک وجود ندارد و به رژیم غذایی مادر بستگی ندارد.
  • تغذیه آسان در هر جا: یکی از مشکلات مادران برای شیر دادن زمانی است که کودک گرسنه است و مادر مکانی مناسب برای شیردهی را ندارد. در این زمان می توان از شیر خشک بدون هیچ گونه مشکل یا خجالتی استفاده نمود.

 

مزایای پودر شیر یا شیر خشک

شکل 3. مزایای پودر شیر یا شیر خشک

  • رفع ناراحتی نوک سینه: شیردادن توسط مادر باعث ناراحتی در نوک سینه می گردد که با ورود شیر خشک می توان از این مشکل رهایی یافت.
  • خانم های شاغل: شیر خشک برای خانم هایی که شاغل هستند یک گزینه عالی محسوب می شود زیرا همیشه و در هر زمان برای رفع گرسنگی کودک خود نمی توانند در دسترس باشند.
  • جلوگیری از انتقال بیماری: گاهی اوقات بیماری هایی که در بدن مادر وجود دارد با شیر دهی به بدن کودک نیز منتقل می شود و ممکن است او را ناسالم کند.
  • رفع محدودیت در مصرف غذا: زمانی که از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده شود مادران می توانند رژیم غذایی خود را به طور گسترده تری انتخاب کنند.

خواص شیر خشک و تاثیر آن بر روی بدنسازی

  • یکی از مصارف شیر خشک برای بزرگسالان می تواند در افراد ورزشکار و بدنساز باشد.
  • یکی از ترکیبات موجود در شیر پروتئین وی می باشد که حاوی آمینو اسیدهای شاخه ای است، که یک پروتئین موثر برای ساخت عضلات و تامین انرژی در طول ورزش می باشد.
  • مصرف شیر خشک در بدنسازی به حفظ عضلات کمک می کند.
  • این ماده عضلات را ترمیم می کند و باعث کاهش درد و آسیب های عضلانی که در طی تمرین اتفاق می افتد می شود.
  • با شیر خشک می توان نوشیدنی های پروتئینی را تهیه کرد تا قبل و بعد از تمرین مورد استفاده قرار گیرد.
  • شیر خشک یک گزینه عالی برای افزایش حجم توده عضلانی می باشد.

 

خواص شیر خشک و تاثیر آن بر روی بدنسازی

شکل 4. خواص شیر خشک و تاثیر آن بر روی بدنسازی

عوارض استفاده پودر شیر خشک

  1. فاقد آنتی بادی است: آنتی بادی هایی در شیر مادر وجود دارد که در شیر خشک پیدا نمی شوند. پودر شیر خشک هر چقدر هم که حاوی مواد مغذی برای بدن کودک باشد اما آنتی بادی هایی ندارد که از بدن کودک در برابر مصونیت ها محافظت نماید.
  2. پر هزینه: این شیر خشک ها به دلیل اینکه توسط روش مهندسی تهیه می شوند بسیار گران می باشند.
  3. وقت گیر: برای تهیه شیر خشک کودک ابتدا باید آب را گرم نمود و در صورت مناسب بودن دمای آب، شیر خشک را به بطری اضافه کرد و بعد از اضافه نمودن  مقدار کافی آب، هم زده شود تا یکنواخت شود و برای نوشیدن کودک مناسب باشد. این یک کار وقت گیر و خسته کننده می باشد.
  4. به راحتی قابل هضم نیست: شیر خشک یک ماده مصنوعی است که طبیعی است که مانند شیر مادر به راحتی هضم نشود و زمان بیشتری طول بکشد. این کار ممکن است برای برخی نوزادان مضر باشد.

 

جهت آشنایی بیشتر محصولات مربوط به مادر و کودک در سایت دواسنتر کلیک کنید. ?   مادر و کودک 

با سپاس از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید امیدواریم که اطلاعات مفیدی در مورد “پودر شیر یا شیر خشک در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. در بخش نظرات و پیشنهادات با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *