سلامت بدن

پودر بچه چیست و چه کاربردی دارد و چه عوارضی دارد؟

پودر بچه چیست و چه کاربردی دارد

همانطور که از نام پودر بچه برمی آید برای استفاده توسط بچه ها به کار می رود که از مشکلاتی مانند عرق سوز شدن آن ها جلوگیری شود. این پودر از بدو تولد تا 100 سالگی برای ما پرکاربرد می باشد. این مقاله را دمودر پودر بچه مطالعه نمایید تا اطلاعات مفیدی را درمورد آن بدست آورید.

پودر بچه چیست و چه کاربردی دارد

پودر بچه چیست و چه کاربردی دارد

پودر بچه، پودری است که به بچه ها می زنند تا در هوای گرم عرق سوز نشوند. علاوه بر این پودر کاربردهای دیگری نیز در مصارف خانگی دارد به طوریکه در هر خانه ای حتی خانه ای که بچه ای در آن پیدا نمی شود نیز پیدا می شود. این پودر برای بچه ها به منظور کاهش اصطکاک پوست است، قدرت جذب رطوبت اضافی پوست و جلوگیری از التهاب و عرق سوز شدن بدن کودکان به کار می رود.

تالک چیست

تالک یک ماده کاملا طبیعی و معدنی می باشد. به دلیل اینکه این ماده نرم می باشد راحت تر از سایر مواد معدنی فرآوری می گردد. تالکی که در این پودر مصرف می گردد باید از نوع مرغوب، شسته شده و استریل شده با اشعه گاما یا گاز اتیلن اکساید باشد و از هر گونه ناخالصی مبرا باشد. تاک ها دارای خاصیت ورقه ای می باشند بنابراین در پوست حالت چربی و نرمی ایجاد می کنند. به همین دلیل تالک باعث می شود که سطوح بدن در صورت برخورد به یکدیگر، لزنده و روان باشند و از اصطکاک سطوح پوست روی هم جلوگیری می نماید. این ماده دارای ذرات بسیار ریزی است که قدرت جذب بالای بو را دارد.

مواد تشکیل دهنده پودر بچه

از جمله موادی که در پودر بچه استفاده می گردد می توان به تالک، زینک اکساید، نشاسته و اسانس اشاره نمود.

کاربردهای پودر بچه

پودر بچه دارای کاربردهای مختلفی در زمینه های مختلفی می باشد که برخی از آن ها را بررسی می کنیم:

تمیز کردن حیوانات خانگی: به جای اینکه حیوان خانگی را در آب شستشو دهید می توانید از این پودر استفاده نمایید تا بوی آن را نیز بگیرد. با این روش حیوان کمتر اذیت می شود.

تمیز کردن ملحفه ها: در تابستان می توان روی ملحفه ها پودر بچه پاشید تا عرق جذب شده در پارچه را به خود بکشد و آن را تمیز نماید و خبری از بوی عرق نباشد.

 

کاربردهای پودر بچه

جذب روغن گریس: اگر لباس هایتان با گریس و روغن آلوده شده اند می توانید مقداری پودر بچه روی آن بریزید تا جذب شان کند.

تمیز کردن کتاب ها: اگر کتاب ها یا جزوه هایتان خیس یا مرطوب شده اند می توان کمی از این پودر روی آن پاشید تا رطوبت و کثیفی آن را بگیرد.

مژه چشم: قبل از اینکه از ریمل استفاده نمایید می توانید کمی پودر بچه به مژه هایتان بزنید تا ریمل را بهتر جذب کند.

ضد عرق سوز: می توان از این بچه برای جلوگیری از عرق سوز شدن در ناحیه کشاله ران استفاده نمود.

خوشبو کننده کفش: اگر کفش هایتان دچار بوی بد شده اند می توانید آن ها را پر از این بچه کنید و بگذارید یک شب بمانند. سپس پودر بچه را خالی کنید و از کفش های خود استفاده نمایید.

جایگزین اسپری بدن: برای جذب عرق و بوی آن می توان به جای دئودورانت از این بچه استفاده نمود.

جایگزین فیکساتور: برای نگه داشتن مواد آرایشی روی صورت از فیکساتور استفاده می شود اما به جای استفاده از آن می توان از پودر بچه استفاده نمود.

شامپوی مو: می توان این پودر و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط نمود تا به عنوان شامپوی خشک در زمانی که موها بسته می باشند استفاده شود.

کاهش سوختن ناشی از اپیلاسیون: قبل از اینکه اپیلاسیون پاهای خود را انجام دهید یک لایه از این پودر روی سطح پوست خود بزنید تا از سوانح بعد از اپیلاسیون در امان بمانید.

مورچه دور کن: با استفاده از مقداری از این پودر در اطراف درب ورودی منزل یا جایی که مورچه به آن جا وارد می شود می توان از آن ها در امان ماند.

مزایای استفاده از پودر بچه

دارای خاصیت جذب رطوبت

خشک و خنک کردن بدن

جلوگیری از التهاب و عرق سوز شدن بدن

کاهش دهنده اصطکاک پوست

لغزنده و نرم کننده پوست با رایحه ملایم

عوارض مصرف پودر بچه

 

عوارض مصرف پودر بچه

از عوارض این پودر روی پوست کودک، استنشاق ذرات ریز موجود در پودر نیست بلکه مشکلات تنفسی، بروز التهاب و عفونت است که برای کودک ایجاد می شود. زیرا همانطور که می دانید در هنگام استفاده از این پودر روی پاهای کودک، مقدار زیادی از آن در هوا معلق می شود. کودکانی که دارای ریسک بالایی برای مشکلات تنفسی می باشند شامل موارد زیر می باشند:

نوزادان نارس یا با وزن تولد پایین

شیرخواران با مشکلات قلبی ریوی

سابقه آسم و حساسیت لوله تنفسی در خانواده

برای جلوگیری از مشکلات تنفسی در کودک می توان مقدار کمی از پودر را کف دست خود ریخته و روی پاهای کودک قرار داد. همچنین طی تحقیقاتی مشخص شده که استفاده از آن ریسک بروز سرطان تخمدان را نسبت به جمعیت عمومی بالاتر می برد.

چگونگی استفاده از پودر بچه

برای استفاده از این پودر روی بدن ابتدا باید محل مورد نظر را بشویید و خشک کنید، سپس به مقدار کافی از این پودر روی پوست استفاده نمایید.

سوالات متداول

آیا پودر بچه را میتوان در خانه هم تهیه کرد؟

اگر هدف استفاده از این پودر خشک کردن بچه است می توان در هوای آزاد نیز این کار را انجام داد. بای پاک کردن هر گونه تعریق می توان از یک پارچه استفاده کرد. از بعضی مواد می توان به عنوان پودر بچه استفاده نمود. مانند:

نشاسته: نشاسته ذرت نوعی کربوهیدرات است که در ذرت وجود دارد و دارای خاصیت جذب رطوبت بالایی است. علاوه بر این عامل ایجاد سرطان تخمدان نیست.

پودر Arrowroot: این پودر نشاسته از ریشه برخی گیاهان تهیه می گردد که دارای خاصیت جاذب است و روی پوست کودک لطیف است.

خاک رس کائولن: پودر رس آرایشی پوست را بیش از حد خشک نمی کند و روی پوست صاف و ملایم است.

 

آیا پودر بچه را میتوان در خانه هم تهیه کرد؟

آیا پودر بچه سرطان زا است؟

این پودر ماده ای به نام پودر تالک دارد. این سنگ معمولا در سنگ های دگردیسی و مجاور آزبست پیدا می شود. آزبست یک ماده سرطان زا است که تالک موجود در سنگ ها را آلوده می کند. در نتیجه شرکت های آرایشی و بهداشتی باید معادن استخراج تالک را با دقت انتخاب کنند. برای استفاده از این پودر لازم است که از یک برند معتبر آن را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *