سلامت بدن

دستگاه پالس اکسی‌متر برای چیست؟

دستگاه پالس اکسیمتر

در بدن انسان به طور پیوسته و مداوم فعالیت های متابولیک انجام می گیرد که با مصرف انرژی و تولید دی اکسید کربن و انرژی همرا ه می باشند. خون از هوا وارد ریه ها می شود و از آنجا به جریان خون می پیوندد و به بافت ها می رود. در نتیجه اطلاع داشتن از میزان اکسیژن خون یک پارامتر مهم برای تشخیص بیماری ها و آسیب های بافتی می باشد. پالس اکسیمتر یک وسیله برای اندازه گیری میزان اکسیژن خون می باشد.

دستگاه پالس اکسیمتر چیست؟

دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج خون میزان SP02 خون یا میزان درصد اشباع اکسیژن موجود در خون و همچنین PR یا میزان ضربان قلب بیمار یا هر شخص دیگر را اندازه گیری و نمایش می دهد. پالس اکسیمتری روشی است غیر تهاجمی که میزان مولکول های هموگلوبینی که دارای اکسیژن هستند را اندازه گیری نموده و به صورت درصد نمایش می دهد. محدوده طبیعی پالس اکسیمتری 95-97% می باشد که اگر کمتر از 90% شود برای انسان نشانه خطر می باشد.

دستگاه پالس اکسیمتر

شکل 1. دستگاه پالس اکسیمتر

درواقع این دستگاه نشان دهنده هشدار برای هایپوکسمی یعنی کم شدن اکسیژن خون می باشد و با اجتناب از حملات هیپوکسی و پیامدهای آن، بیماران جراحی را بهبود بخشید. هایپوکسمی زمانی رخ می دهد که به بیمار بی حسی موضعی یا آرام بخش زده شود یا زمانی که بیمار بیهوشی عمومی به هوش بیاید. اکثر دستگاه های پالس اکسی متر تعداد و آهنگ ضربان قلب را نیز نمایش می دهند.

پالس اکسیمتر دیجیتال از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟

این دستگاه از دو قسمت مهم منبع نور و شناساگر منبع نور که دقیقا روبروی هم قرار گرفته اند تشکیل شده است که انگشت بین این دو قرار می گیرد.

کاربرد های دستگاه پالس اکسیمتر

  • نمایش چگونگی کار داروهای ریه
  • نمایش اینکه آیا شخص در طول خواب دچار وقفه تنفسی می شود یا نه
  • در طی عمل جراحی یا بعد از آن و یا روش هایی که از تسکین دهنده ها استفاده می کنند
  • بررسی توانایی فرد برای رسیدن به سطوح بالای فعالیت بدنی
  • تشخیص تمامی بیماری هایی که بر سطوح اکسیژن خون تاثیرگذار می باشند مانند نارسایی قلبی، کم خونی، آسم، سرطان ریه، حمله قلبی و …
  • ستشخیص اینکه آیا بیمار به دستگاه ونتیلاتور برای کمک به تنفس نیاز است یا خیر

آموزش کار کردن با دستگاه پالس اکسیمتر

  1. ابتدا دفترچه راهنمای این دستگاه را مطالعه نمایید.
  2. بر اساس سن بیمار که ممکن است نوزاد، اطفال و بزرگسالان باشند، نوع سنسور را انتخاب نمایید.
  3. کار را شروع نمایید. از انگشت اشاره بیمار استفاده نمایید و اگر دارای مشکلی در انگشت پا بود از سنسور مناسب لاله گوش و انگشت پا استفاده نمایید.
  4. اگر بیمار دارای انگشتان بزرگ بود از انگشت کوچک او استفاده نمایید.
  5. دقت کنید که انگشت بیمار با لاک، ناخن مصنوعی یا هر ماده دیگری پوشانده نباشد.
  6. اگر لازم می باشد انگشت را با برس پاک نمایید.
  7. اگر نیاز بود با پنبه الکلی، روی سنسور پروب را تمیز نمایید.
  8. سنسور باید طوری به انگشت وصل شود که چراغ نوری و سنسور پروب در دو نقطه در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
کار کردن با دستگاه پالس اکسیمتر

شکل 2. کار کردن با دستگاه پالس اکسیمتر

نحوه ضدعفونی و تمیز کردن دستگاه پالس اکسیمتر یا اکسیژن سنج

  1. قبل از اینکه شروع به تمیز کردن و ضد عفونی نمایید ابتدا سنسور را از مانیتور جدا کنید.
  2. قبل از اینکه سنسور را به بیمار جدید وصل کنید ابتدا باید آن را تمیز و ضد عفونی نمایید.
  3. سنسوری که با بیمار تماس داشته است با استفاده از یک چهارم پارچه نرم که با آب و صابون ملایم مرطوب شده است، ضدعفونی نمایید.
  4. برای انجام این کار ماده تمیز کننده کلنزیم توصیه می گردد.
  5. برای اینکه سنسور را ضدعفونی نمایید، سطوح تماس با بیمار و سنسور را با الکل 70 درصد تمیز نمایید. برای ضدعفونی با قدرت بیشتر می توان از ماده CIDEX OPA استفاده نمایید.

خرید دستگاه پالس اکسیمتر و نکاتی که باید توجه کنید

 

خرید دستگاه پالس اکسیمتر

شکل 3. خرید دستگاه پالس اکسیمتر

انتخاب نوع

اولین نکته برای خرید دستگاه پالس اکسی متر نوع دستگاه می باشد. این دستگاه در دو نوع انگشتی و ثابت در بازار موجود می باشد. همچنین نوع نوزادی آن نیز امروزه تولید گردیده است. بنابراین باید نوع دستگاهی انتخاب شود که با توجه به شرایط مکانی و زمانی خود بتوانید از آن استفاده نمایید تا از اتفاقات درونی خود اطلاع پیدا کنید.

دقت دستگاه

این دستگاه برای تشخیص دقیق میزان اکسیژن در خون و تعیین ضربان قلب می باشد که اگر این دو کار را با دقت بالا انجام ندهد این دستگاه بی مصرف خواهد بود.

تعیین ضربان قلب

این دستگاه ها علاوه بر تعیین سطح اکسیژن خون باید دارای ویژگی اندازه گیری تعداد ضربان قلب و میانگین آن در یک بازه زمانی  نیز باشد. این ویژگی باید در هر مدل و برندی که است وجود داشته باشد.

پارامترهای نمایش دهنده

دستگاه پالس اکسیمتر از صفحه نمایشگر دیجیتالی برخوردار می باشد و باید ظرف مدت زمان کوتاهی بعد از اتصال به بدن پارامترهای مختلفی مانند سنجش سرعت، کرنومتر، ساعت و تاریخ، دمای بدن، SPO2 یا میزان اکسیژن موجود در خون و ضربان قلب را نمایش دهد.

خاموشی خودکار

در خرید این نوع دستگاه ها باید به این نکته توجه شود که دستگاه دارای سیستم خاموشی خودکار باشد که با توجه به بازه زمانی کاری منبع تغذیه این مدل از محصولات می تواند باعث صرفه جویی گردد.

سیستم هشدار

برخی از این دستگاه ها دارای یک سیستم هشدار منعطف و یا ثابت می باشند که با تنظیم نمودن آن می توان به محض بالاتر رفتن ضربان قلب، حجم اکسیژن موجود در خون یا میزان کالری مصرفی دستگاه به صدا در آمده و متوجه شرایط غیر طبیعی می شویم.

قیمت دستگاه پالس اکسیمتر

 

قیمت دستگاه پالس اکسیمتر

قیمت دستگاه پالس اکسیمتر

قیمت دستگاه پالس اکسیمتر با توجه به برند، نوع دستگاه و همچنین دقت و سطح کیفی آن از سوی کمپانی هایی که تولید کننده آن هستند، تعیین می شود. شما می توانید با توجه به ویژگی های مورد نیاز خود و زمینه کاری دستگاه، یک دستگاه بسیار پیشرفته با قیمت بالا و یا دستگاه معمولی با قیمت پایین تر را خریداری نمایید. دواسنتر انواع دستگاه پالس اکسیمتر را با مناسب ترین قیمت و با کیفیت را به مشتریان ارائه می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *