سلامت بدن

تامپون(کاپ قائدگی) چیست چه مزایا و خطراتی دارد

تامپون(کاپ قائدگی) چیست چه مزایا و خطراتی دارد

تامپون وسیله ای است پنبه ای که درون مهبل قرار می گیرد و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می شود. این وسیله بهداشتی همچنین به حفظ بهداشت و آلوده نشدن لباس ها نیز کمک می کند. تامپون به علت صدمات احتمالی به پرده بکارت، بیشتر توسط زنان استفاده می گردد. در این مطلب اطلاعاتی در مورد این وسیله بهداشتی جمع آوری شده است که می توانید از آن استفاده کنید.

تامپون چیست؟

 

تامپون چیست؟

تامپون یکی وسیله بهداشتی است که بانوان در هنگام خونریزی قاعدگی برای جلوگیری از ریختن خون به خارج از بدن و جمع آوری آن جهت جلوگیری از آلوده شدن یا کثیف شدن لباس ها از آن استفاده می کنند که به روش جذب خون به درون بافت اسفنجی و حفظ آن به مدت چندین ساعت عمل می کند. وسیله ای کاربردی مانند نوار بهداشتی است که در زمان قاعدگی از آن استفاده می شود. این وسیله برخلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می گیرد در داخل مهبل یا واژن فرو می رود و جذب خون باعث افزایش حجم آن می شود که مانع از بیرون آمدن آن از بدن می شود. جنس آن معمولا از پنبه است که با استفاده از یک فروکننده در داخل مهبل قرار داده می شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می گردد. تامپون انگشتی نوعی تامپون است که بدون فروکننده فروخته شده و با دست در محل خود قرار می گیرد.

انواع تامپون

تامپون انواع مختلفی دارد که رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

انگشتی: این نوع تامپون ها، بدون استفاده از اپلیکاتور و فقط با کمک انگشت وارد واژن می شوند.

اپلیکاتوری: این نوع ازکاپ قاعدگی با کمک اپلیکاتور یا وارد کننده وارد واژن خواهند شد.

 استخری: این نوع کاپ قاعدگی در هنگام شنا استفاده می شوند و قدرت جذب بالایی دارند.

نوع دیگری از تامپون وجود دارد که بر اساس میزان جذب خون پریودی و یا اندازه کاپ قاعدگی وجود دارد که توضیح داده می شود.

انواع تامپون

 

قدرت جذب تامپون

تامپون ها درجات جذب خون متفاوتی دارند. تقسیم بندی آن ها بر اساس میزان جذب خون به صورت زیر می باشد.

  • جذب ضعیف تا 6 گرم
  • معمولی 6 تا 9 گرم
  • خوب 9 تا 12 گرم
  • خیلی خوب 12 تا 15 گرم
  • عالی 15 تا 18 گرم

از درجات خیلی خوب و عالی آن معمولا در روزهای اول و دوم قاعدگی که خونریزی بیشتر است استفاده می شود. اگر خونریزی شدید قاعدگی ندارید بهتر است از تامپون با قدرت جذب پایین استفاده نمایید.

سایز کاپ قاعدگی

سایز بندی کاپ قاعدگی از کوچک به بزرگ می باشد.

  • اگر هر 2 ساعت مجبور به تعویض کاپ قاعدگی هستید از نوع بزرگ استفاده کنید.
  • اگر در هنگام تعویض ان دچار درد می شوید از سایز کوچک آن استفاده کنید.
  • همچنین اگر برای اولین بار است که می خواهید از آن استفاده کنید بهتر است از سایز کوچک آن شروع کنید.

مزایای استفاده کاپ قاعدگی

  • این روش نسبت به سایر روش های جذب خون قاعدگی، مزایایی دارد. استفاده از تامپون نسبت به روش های فنجان قاعدگی و نوار بهداشتی تمیز تر و بهداشتی تر می باشد.
  • در هنگام دفع ادرار می توان تامپون را نگه داشت اما در سایر روش ها باید آن ها را کنار بگذارید.
  • استفاده از اپلیکاتور در هنگام استفاده از تامپون بهداشتی تر می باشد. از دستمال توالت نیز می توان برای تعویض آن استفاده نمود. تاکید می شود که از تماس دست با خون یا هر گونه تامپون آلوده به خون خودداری شود.
  • تامپون از سایر وسایل بهداشتی کوچکتر است و همین باعث می شود که استفاده از آن راحت تر باشد. استفاده از این تامپون ها باعث می شود که حس بدی را که به دلیل جذب نشدن برخی از خون ها دارید در استفاده از تامپون تجربه نکنید.

 

مزایای استفاده از تامپون

  • از تامپون نمی توان در هنگام شنا استفاده نمود در حالیکه اگر از پد استفاده نمایید نمی توانید به فعالیتی مثل شنا بپردازید. بیشتر بانوانی که از تامپون استفاده می کنند آن را حس نمی کنند که یکی دیگر از مزایای آن نسبت به پد بهداشتی و فنجان قاعدگی می باشد.
  • برخی از تامپون ها بوی خوشی دارند که از بروز بوی بد هنگام قاعدگی جلوگیری می کنند. همچنین اکثر تامپون ها از مواد ارگانیک و طبیعی ساخته شده اند.

معایب استفاده از تامپون

از عوارض تامپون می توان موارد زیر را نام برد:

امکان ابتلا به سندروم شوک سمی: تامپون به مدت زیادی در درون واژن قرار می گیرد و می تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری باشد. این عفونت با تاثیر روی سیستم گردش خون باعث آلوده شدن خون فرد می شود. علائم این بیماری مشابه آنفلوانزا است اما برای تشخیص قطعی باید به پزشک مراجعه کرد.

امکان آلوده بودن کاپ قاعدگی: برای ایجاد رنگ سفید تامپون در هنگام ساخت از رنگ سفید استفاده می کنند و این ماده باعث تولید دیوکسین که یک ماده سمی برای بدن و محیط زیست است می شود.

عدم احساس راحتی: برخی بانوان برای ایجاد احساس راحتی و آزادی عمل از کاپ قاعدگی استفاده می کنند اما برخی دیگر ممکن است در استفاده از آن احساس راحتی نداشته باشند و با نوار بهداشتی راحت تر باشند. محیط واژن یک محیط بسیار حساس است که با قرار گرفتن یک شی خارجی در آن ممکن است احساس بدی ایجاد شود.

 

معایب استفاده از تامپون

سرطان زا بودن: برخی آن ها دارای گلایفوسیت هستند که از نظر سازمان جهانی بهداشتی یک ماده سرطان زا محسوب می شود.

تشدید برخی بیماری های زنان: استفاده از کاپ قاعدگی می تواند باعث تشدید علائم برخی بیماری های زنان مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک و بیماری آندومتریوز شود.

افزایش دردهای  قاعدگی: طبق نتایج یک تحقیق خانم هایی که استفاده از کاپ را کنار گذاشته اند دردهای قاعدگی آن ها کمتر شده است. این مساله می تواند به دلیل ایجاد محیطی برای رشد باکتری ها و عوارض کاپ قاعدگی باشد. اما باید توجه کنید که نوار بهداشتی درد را کمتر نمی کند و فقط از ایجاد درد بیشتر جلوگیری می کند.

ایجاد بوی بد: یکی از عوارض کاپ قاعدگی ممکن است ایجاد بوی بد در هنگام قاعدگی باشد. تامپون به دلیل ایجاد محیط مساعد برای رشد باکتری یا عفونت ها باعث ایجاد بوی بد شود.

منابع مورد استفاده

 

https://honarehzendegi.com/

https://www.tasvirezendegi.com//

https://www.lovelamarket.com

https://www.mintapp.ir//

https://www.drzakerin.com/

https://fa.wikipedia.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *