زیبایی

دستگاه لیزر خانگی موهای زائد چیست و آیا واقعا موثر است؟

دستگاه لیزر خانگی موهای زائد چیست و آیا واقعا موثر است؟

روش های سنتی از بین بردن مو هم وقت گیر و هم موقتی هستند و استفاده از روش هایی مانند کرم موبر، تراشیدن، اپی لیدی، بند انداختن یا روش های دیگر باعث بازگشت موهای ناخواسته به همان تعداد و ضخامت قبلی می شود. در لیزر موهای زاید براساس رنگ پوست لیزرهای مختلفی وجود دارد که با طول موج های مختلف و عمق نفوذ متفاوت و ایجاد حرارت در فولیکول مو باعث از بین بردن فولیکول مو می شود و پیاز مو از بین می رود. لیزر موهای زائد ممکن است در مطب پزشک یا در خانه انجام شود. در این مطلب دستگاه لیزر خانگی را بررسی می کنیم.

دستگاه لیزر خانگی موهای زائد چیست؟

 

دستگاه لیزر خانگی موهای زائد چیست؟

دستگاه لیزر خانگی همان دستگاه های لیزر کلینیکی هستند که در سایز کوچکتری تولید می شوند. قدرت دستگاه لیزر خانگی نسبت به دستگاه های کلینیکی کم تر و تابش آن ها نیز خفیف تر می باشد. اما این دستگاه ها برای مصارف انفرادی و استفاده در منزل ایده آل و کافی هستند. دستگاه لیزر دستگاهی است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می کند. این دستگاه از ماده فعال کننده نور که در محفظه تشدید نور قرار دارد تشکیل شده است. این ماده پرتو نور را که از طریق یک منبع انرژی بیرونی از نوع الکتریسیته یا نور به وجود آمده، تقویت می کند. لیزر از نظر ماهیت تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر، آن را از نورهای ایجاد شده از دیگر منابع متمایز می کند. از روزهای اولی که به تکنولوژی لیزر پی برده شد، به خواص ویژه آن نیز دست یافته شد که بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده در علوم گوناگون به ویژه صنعت و پزشکی ایجاد شد.

مکانیسم رفع موهای زائد با دستگاه لیزر خانگی

این محصول در دسته لوازم مو قرار می گیرد و روش کار آن بدین گونه است که آی پی ال یا تابش های شدید پالسی به عنوان تکنولوژی پایه در انواع دستگاه لیزر خانگی می باشد. این پالس های نوری روی رنگدانه های فولیکول مو که ملانین نام دارند متمرکز شده و گرما ایجاد می کنند. گرمای تولید شده توسط ملانین جذب شده و بدون اینکه باعث سوختگی یا آسیب به پوست شود باعث تخریب آن ها و عدم رشد مجدد مو می گردد.

بنابراین چیزی که باعث از بین رفتن ریشه مو می شود یک تابش خطرناک نیست بلکه تابش نور با موج مشخص است. این تابش به سادگی به ریشه مو رسیده و با حرارت باعث تخریب آن می شود.

 

مکانیسم رفع موهای زائد با دستگاه لیزر خانگی

لیزر مو به پوست آسیبی وارد نمی کند اما برحسب نوع پوست احتمال ایجاد سرخی و التهاب وجود دارد. در دستگاه های کلینیکی باد سرد به صورت مستقیم روی موضع اعمال می شود اما در دستگاه های لیزر خانگی این عمل متفاوت است و ممکن است از انواع ژل یا کرم های ضد التهاب برای رفع سرخی استفاده گردد.

مزایای لیزر خانگی

  • راحت
  • کم هزینه
  • اختصاصی
  • انعطاف پذیر
  • کاهش مو در مدت طولانی
  • کاهش درد احساس شده

عوارض لیزر خانگی

  • نتایج ضعیف تر نسبت به لیزر درمانی حرفه ای
  • هزینه تعویض قطعات و بخش های مختلف
  • وقت گیر
  • نیاز به رعایت اصول، زیرا تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیشتر است
  • استفاده از آن ممکن است برای برخی پیچیده باشد
  • در درمان پوست های مختلف محدودیت دارند، از این دستگاه ها تنها برای لیزر درمانی پوست های 1 تا 4 در مقیاس فیتزپاتریک می توان استفاده کرد

 

مزایای لیزر خانگی

آیا کار دستگاه لیزر خانگی دردناک است؟

در طول لیزر موهای زائد کمی احساس ناخوشایندی وجود دارد اما مطالعات نشان می دهد که اکثر افراد این درد و احساس ناخوشایند را قابل تحمل توصیف کرده اند. برخی افراد کمتر احساس سوختگی دارند و یا احساس برخورد یک نوار پلاستیکی روی پوست را دارند. دستگاه لیزر خانگی معمولا با fluence یا سطح نیرو کمتر از 20j/cm کار می کند، این در حالی است که دستگاه های لیزر موهای زائد تخصصی با نیروی خیلی بیشتری کار می کنند. مطالعات اخیر نشان داده اند که هر چه fluence پایین تر باشد، احساس ناراحتی کمتری ایجاد می شود. به همین دلیل است که لیزر موهای زائد با دستگاه های خانگی درد و ناراحتی کمتری نسبت به دستگاه های تخصصی دارد.

آیا استفاده از دستگاه‌های لیزر خانگی بی‌خطر است

برای اینکه از امنیت این دستگاه ها اطمینان داشته باشید بهتر است دستگاه هایی را تهیه کنید که دارای تاییدیه وزرات بهداشت هستند. این دستگاه ها باید دارای قابلیت های زیر باشند:

سنسور پوست: این دستگاه ها سنسور پوست دارند که قابلیت تشخیص و شناسایی رنگ پوست را دارند. اگر رنگ پوست تیره باشد به دلایل امنیتی و برای مراقبت از پوست قفل دستگاه باز نمی شود.

شناسایی سطح سخت: این دستگاه ها نور لیزر را ساطع نمی کنند مگر اینکه روی سطح سخت فشرده شوند و همین ویژگی باعث می شود از آسیب رسیدن  به چشم جلوگیری شود.

تفاوت لیزر خانگی با لیزر در کلینیک

 

تفاوت لیزر خانگی با لیزر در کلینیک

  • همانطور که گفتیم دستگاه های لیزر خانگی برای رفع موهای زائد از IPL استفاده می کنند که این در واقع لیزر نیست بلکه ترکیبی از امواج اشعه مادون قرمز با محدوده پایین به همراه پرتو رنگی یا همان طیف کامل رنگ می باشد. اما در دستگاه هایلیزر حرفه ای از پرتو نور تک رنگ استفاده می شود که به معنی این است که اشعه های نور دارای طول موج یکسانی می باشند.
  • تفاوت اصلی بین این دو دستورالعمل حرفه ای پزشک است که این اطمینا ن را ایجاد می کند که بهترین نتایج را از آن کسب کرد و از بروز ریسک های خانگی که معمولا وجود دارند در امان ماند.
  • در کلینیک های لیزر 4 فاکتور اساسی برای رسیدن به بهترین نتیجه رعایت می شود. این فاکتورها شامل نوع لیزر، پروتکل های درمانی، طول موج مورد استفاده و مهارت و تجربه افرادی که این کار را انجام می دهند، می باشد. در حالی که دستگاه های لیزر مو خانگی تمامی افراد را به یک شکل درمان می کنند و به جنس مو و پوست افراد توجهی ندارند. اما در کلینیک های لیزر مو، درمان افراد شخصی سازی می شود و درمان آن ها با توجه به پوست و بدنشان انجام می گیرد. زیرا افراد مشابه هم نیستند و یک پروسه درمانی ثابت برای تمامی افراد وجود ندارد.

منابع مورد استفاده

https://www.mosaferian.com//

https://poostpedia.com/

https://www.clinicha.com//

https://www.irangan.com/

https://www.totikala.ir/

https://banooyeshahr.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *