زیبایی

مراقبت های پس از کاشت مو نکاتی که باید حتما رعایت شوند!

مراقبت های پس از کاشت مو نکاتی که باید حتما رعایت شوند!

در مورد چگونگی مراقبت بعد از کاشت مو سوال های زیادی پرسیده می شود. در این مطلب چند راهنمایی برای مراقبت های پس از کاشت مو ذکر شده است که بهتر است برای رسیدن به بهترین نتیجه آن ها را رعایت کنید.

مراقبت های پس از کاشت مو

 

مراقبت های پس از کاشت مو

بعد از کاشت مو باید نکاتی را رعایت کنید که در اینجا آن ها را ذکر می کنیم:

جلوگیری از تورم

برای جلوگیری از تورم در ناحیه پیشانی در شب اول بعد از کاشت، می توان روی آن کمپرس یخ قرار داد اما مراقب باشید زیرا اگر سینوزیت دارید باید از این کار خودداری کنید. برای انجام صحیح این کار هر یک ساعت به مدت 20 دقیقه این کار را انجام دهید. توجه کنید که حداکثر برای 1 دقیقه یخ را روی پیشانی نگه دارید.

استراحت و طریقه خوابیدن بعد از کاشت مو

در روز بعد از کاشت مو بهتر است کاملا استراحت کنید. برای خوابیدن صحیح زیر سر خود 2 بالش بگذارید تا سر زاویه 30 درجه پیدا کند. بهتر است طاق باز بخوابید به گونه ای که سینه و شکم رو به بالا باشند. اگر نمی توانید اینگونه بخوابید به پهلوی چپ یا راست بخوابید. خواب کافی برای ادامه روند درمان و رشد موها ضروری می باشد.

نحوه باز کردن پانسمان

 

نحوه باز کردن پانسمان

باز کردن پانسمان خود را به متخصص کاشت موی خود بسپارید. اگرنمی توانید این کار را انجام دهید طب این مراحل عمل کنید.

  1. ابتدا کلاه توری روی سر خود که سرجی فیکس نام دارد را بردارید.
  2. ناحیه بین موهای کاشت شده و برداشت را از کنار گوش قیچی کنید و پانسمان ناحیه برداشت را به آرامی بردارید.
  3. برای ناحیه کاشت، لایه های بالایی را به آرامی بردارید. حال مقدار زیادی آب روی لایه های زیرین که به ناحیه کاشت چسبیده اند بریزید و صبر کنید تا پانسمان کاملا خیس بخورد.
  4. بعد از 15 دقیقه می توانید پانسمان را به آرامی از روی ناحیه کاشت بردارید.

تغذیه بعد از کاشت مو

یکی دیگر از مراحل مراقبت بعد از کاشت مو، برنامهغ ذایی مفید است. برای اینکه بتوانید روند بهبودی را به سرعت طی کنید بهتر است از ویتامین ها، پروتئین، آب کافی و دیگر اقلام غذایی سالم به اندازه کافی مصرف کنید. توصیه اغلب پزشکان این است که بعد از اینکه صبحانه را میل نمودید، ویتامین های لازم را با آب فراوان استفاده کنید. استفاده از مایعات فراوان، آب، آبمیوه های طبیعی و میوه هایی که دارای مقادیر زیادی ویتامین C مانند آناناس و پرتقال می باشند بسیار مفید می باشد. مکمل هایی نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد که جایگزین مواد غذایی می شود و انرژی لازم بدن را تامین می کند و این مکمل ها به افرادی توصیه می شود که امکان خوردن غذاهای نام برده را ندارند.

داروهای بعد از کاشت مو

 

داروهای بعد از کاشت مو

بعد از اینکه کاشت موهای خود را انجام دادید باید داروهایی را برای جلوگیری از مشکلاتی مانند عفونت، خونریزی احتمالی، ورم و التهابات و همچنین تقویت موهای کاشته شده استفاده کنید. برای اینکه یک کاشت موی موفق داشته باشید بهتر است علاوه بر رعایت نکاتی که تاکنون ذکر شد از داروهای تجویز شده نیز به طور منظم استفاده کنید. اغلب پزشکان بعد از کاشت مو توصیه می کنند که از قرص زینک به طور روزانه و منظم استفاده کنید. این یکی از معروف ترین قرص ها است که حاوی ویتامین هایی است که برای تقویت مو مفید می باشد. برخی دیگر از پزشکان نیز مصرف سفالکسین را هر 6 ساعت یک بار توصیه می کنند. برای مراقبت ها روزانه بعد از کاشت، داروهایی مانند: آنتی بیوتیک ها، داروهای آرام بخش، داروهای ضد درد و مسکن، داروهای ضد التهابی و تقویتی توصیه می شود.

شستشو پس از کاشت مو

بعد از گذشت 3 روز بعد از کاشت معمولا محدودیتی برای استحمام وجود ندارد. اما باید توجه کنید که در حین استحمام نباید از دوش با فشار زیاد آب استفاده نمایید. برای شستشوی سر بهتر است شامپو را به آرامی و با نوک انگشتان به کف سر بزنید. همچنین مراقب باشید که ناخن هایتان به گرافت ها گیر نکند و کنده نشوند. سپس آب را به صورت ملایم روی سر بریزید و آبکشی کنید. برای خشک کردن سر به هیچ وجه استفاده از حوله یا سشوار مجاز نیست، پس موها را در معرض هوا خشک کنید.

ریزش موها بعد از کاشت

بعد از اینکه عمل کاشت انجام شد موها دچار یک شوک طبیعی که ناشی از پیوند و جابه جایی مو است می شوند. این ریزش تا چند ماه ادامه خواهد داشت و بعد از ماه ششم موهایتان برای همیشه رشد می کنند. اما اگر موها بعد از ماه ششم نیز دچار ریزش شدند حتما به پزشک مراجعه نمایید. ممکن است ریزش مو به دلایلی که قبل از کاشت مو نیز وجود داشته اند رخ دهد. به همین دلیل باید قبل از اینکه کاشت مو انجام شود این مشکل حل شود.

 

ریزش موها بعد از کاشت

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

استفاده از کلاه و سربند اگر مانع مراقبت های بعد از کاشت نمی شوند مانعی ندارد. کلاه نباید هیچ گونه فشاری به پوست سر و موها وارد کند. بعد از عمل کاشت مو پوست سر بسیار حساس شده و موها نیز مقاومت کافی ندارند. اگر کلاه یا سربند تنگ باشد و باعث وارد آمدن فشار زیاد به سر شود ممکن است فولیکول های کاشته شده مو از جای خود خارج شوند و نتایج کاشت مو را با خطر مواجه کند. توصیه می شود دست کم 1 تا 2 هفته از پوشاندن کلاه یا سربند خودداری کنید. یکی دیگر از خطرات استفاده از کلاه جلوگیری از جریان هوا و رسیدن هوای تازه به سر می باشد. این کار باعث افزایش تعریق نیز می شود که محیطی مناسب برای رشد باکتری و ایجاد عفونت را فراهم می کند. علاوه بر این باید کلاه یا سربند را به طور روزانه شستشو دهید تا خطر ایجاد عفونت به حداقل برسد.

عدم مصرف دخانیات

از دیگر توصیه های مهمی که بعد از کاشت مو به آن تاکید می شود این است که نباید از قلیان، سیگار و مشروبات الکلی استفاده نمود. سیگار کشیدن در خونرسانی به پوست سر تاثیر منفی دارد. سیگار باعث کاهش گردش خون در سر شده  و باعث می شود که کاشت مو را ضعیف کند. علاوه براین افرادی که سیگار می کشند در معرض تورم بعد از کاشت مو می باشند. بنابراین توصیه می شود که مصرف دخانیات کنار گذاشته شود و یا راه دیگر این است که چند ماه قبل و بعد از کاشت مو از مصرف دخانیات پرهیز شود.

منابع مورد استفاده

https://www.jelveyemandegar.com/

https://drnajafbeigiclinic.com/

https://www.nilforoushzadeh.clinic/

https://saeeclinic.com/blog/

https://whcl.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *