سلامت بدن

لیست انواع کرم های آرایشی پوست

لیست انواع کرم های آرایشی پوست

پوست به عنوان یکی از بزرگترین سد های حفاظتی بدن است که همه افراد تمایل به داشتن پوستی سالم و شاداب باشند. برای داشتن چنین پوستی نیاز داشتن تغذیه مناسب، دوری از دخانیات و آلودگی ها و همچنین میتوانید از کرم های مراقبتی، کرمهای درمانی و کرم های آرایشی و بهداشتی مناسب با نوع پوست، جنسیت، شرایط آب و هوایی و سن استفاده کنید. با ما همراه باشید تا در این متن با لیستی از انواع کرم های آرایشی پوست به صورت مختصر آشنا شویم.

لیست انواع کرم های آرایش پوست

تفاوت کرم آرایشی با کرم مراقبتی و درمانی چیست

کرم های آرایشی جنبه پوشش دهی پوست و آرایشی و زیبایی دارند. در واقع کرم های آرایشی با توجه به سلیقه فرد، نوع پوست، میزان مصرف، میزان بودجه در نظر گرفته شده برای کرم و نوع نیاز شخص مصرف کننده انتخاب و مورد مصرف قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه رنگ پوست زمینه ژنتیکی و میزان آفتاب دریافتی دارد همواره افراد به دلیل های مختلفی تمایل به تغییر رنگ پوست دارند و یا نیاز به پوشش نواقص پوستی دارند که در این مورد نیازمند به استفاده از لوازم آرایشی بسیار کاربردی می‌شود.

کرم برنزه کننده (Self Tanning)

کرم برنزه کننده

برنزه کردن پوست جنبه آرایشی دارد و برای هر فرهنگ خاصی معنی متفاوتی دارد در برخی کشورها برنزه بودن نماد افراد ورزشکار و اهل کوه هستند و در برخی کشورها نماد افراد مفرح اهل ساحل رفتن و حمام آفتاب گرفتن هستند در کشور ما برنزه کردن به جهت تنوع طلبی و تغییری فاحش در پوست و یا هم رنگ کردن کل پوست با منطقه ماه گرفتی و برص یا لک و پیس پوست انجام میشود. برای برنزه کردن پوست راه های مختلفی وجود دارد مانند سولاریوم، واکس، حمام آفتاب گرفتن، روغن های و کرم های آرایشی که موجب افزایش ملانین در پوست میشود. کرم ها با توجه به درصد برنزه شدن و مدت زمان ماندگاری و نوع پوست و شرایط محیطی و پوستی در اندازه ها و نوع های متفاوت ساخته و وارد بازار مصرف شده اند تا با استفاده از آنها بدون اینکه در معرض پرتو نور خورشید قرار بگیرید پوستی درخشان و برنزه داشته باشید.

کرم روشن کننده(Lightening)

کرم روشن کننده

کرم های روشن کننده از آن دسته کرم هایی هستند که با دلایل مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند برخی افراد برای جلوگیری از تیره شدن پوست از آن استفاده میکنند برخی دیگر دارای بیماری های پوستی هستند و برای رفع لکهای پوستی حاصل از اختلال‌های هورمونی، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتیلیگو (برص یا لک و پیس) و..از کرم های روشن کننده استفاده میکنند. کارکرد کرم های روشن کننده به گونه ای است که مانع از تولید ملانین در سلولهای پوست میشوند و همین امر موجب میشود رفته رفته بافت پوست روشن تر شود. باید به این نکته اشاره کرد که مصرف این کرمها با تجویز دکتر انجام میشود زیرا اگر نادرست استفاده شود دارای عوارض مختلفی است.

کرم سفید کننده (Whitening)

کرم سفید کننده

سفید بودن پوست در هر کشور نشان دهنده یک فرهنگ ویژگی خاص است بطور مثال در کشورهای اروپایی داشتن رنگ پوست یک امر عادی و بی اهمیتی است اما در کشور های آسیایی داشتن پوستی سفید نشان از رفاه زیاد و کم کارکردن و استراحت و تغذیه مناسب داشتن است به همین جهت اکثریت تمایل به داشتن پوستی سفید هستند از همین جهت رو به مصرف کرم های سفید کننده آورده اند. کرم های سفید کننده اغلب دارای ترکیبات پاک کننده و لایه بردار پوست همراه هستند که همین امر موجب میشود در زمان استفاده از این کرم ها پوست صورت چند درجه روشن تر شود.

فاندیشن (Foundation)

انواع فاندیشن ها

فوندانشن، فاندیشن، فوندیشن یکی دیگر از محصولات آرایش پوست است که کار پوشش دهی عیوب پوست و زیر سازی آرایش را انجام می‌دهد. از فاندیشن برای دیده نشدن مشکلات پوستی و یک دست شدن سطح پوست و زیر سازی پوست جهت داشتن آرایشی مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با توجه به تنوع سلیقه و اقلیم های مختلف فاندیشن‌های متفاوتی (کرم، پودر، فلویید و…) در رنگ بندی های مختلف ساخته شده است. استفاده از فاندیشن‌ها به تنهایی برای آرایش استفاده نمی‌شوند در واقع این مواد زیر ساز داشتن یک آرایش خوب هستند.

کرم پاک کننده (Cleansing)

کرم پاک کننده

امروزه مصرف مواد آرایشی و میزان آلودگی هوا روبه افزایش است از همین جهت پاکیزه نگه داشتن سطح پوست بسیار مهم است زیرا به مرور زمان این آلودگی‌ها از طریق منافذ سطح پوست جذب سلولهای پوست می‌شوند که این امر موجب کدر شدن پوست، ایجاد جوش،لک و در نتیجه پیری زودرس می‌شوند. شرکت های سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی سعی کردند محصولات متنوعی از جمله شیر پاک کننده، کرم پاک کننده، ژل پاک کننده، آب پاک کننده، فوم پاک کننده و…. برای پاک کردن پوست از آلودگی‌ها تولید کنند. کرم های پاک کننده باعث پاک شدن منافذ پوست و برطرف شدن آلودگی و چربی اضافه سطح پوست می‌شود که این امر مانع از ایجاد جوشهای سر سیاه و حفظ طراوت و شادابی سطح پوست می‌شود. میزان و نوع مصرف پاک کننده‌ها متناسب با نوع پوست و شرایط آب و هوایی متفاوت است که نیاز به کسب اطلاعت دقیقی از نوع پوست، میزان مصرف لوازم آرایشی، مکان زندگی و سن فرد مصرف کننده است.

کرم پوشاننده (Cover Cream)

کرم پوشاننده

امروزه با انواع مختلفی محصولات آرایشی روبه رو هستیم که تشخیص تفاوت برخی از آنها نیاز به مطالعه بالایی دارد. یکی از این محصولات پوشش دهنده پوست هستند که در قالب کرم، پودر فشرده، کلویید و.. ساخته شده‌اند. کار پوشش دهنده‌ها یک دست کردن رنگ پوست و رفع عیوب پوست است زیرا برخی افراد دارای بیماری های های پوستی هستند و یا اینکه در اثر حادثه‌ای پوستشان دچار آسیب شده است که این عوامل باعث می‌شود برخی دچار کاهش اعتماد به نفس و انزوا بشوند که با انتخاب صحیح کرم های پوشش دهنده متناسب با نوع پوست و رنگ پوست می‌توانند لکه های تیره یا سفید پر رنگ پوستی را که با لیزر هم از بین نمی‌روند را پوشش دهند و بدون هیچ دق دقه‌ی ظاهری وارد جامعه شوند و به فعالیت های خود ادامه دهند.

کانسیلر (Concealer)

انواع کانسیلر

یکی دیگر از مواد آرایشی که برای زیر سازی از آن استفاده می‌شود کانسیلر نام دارد.البته گفتنی است که استفاده از این محصول برای همه عمومیت ندارد و مناسب افرادی است که دارای چروک های کوچک و یا تیرگی و رگهای اطراف چشم هستند. برای رفع عیوب مناطقی که دارای پوستی حساس هستند (مانند چشم و لب‌ها) از کانسیلرها استفاده می‌کنند. کانسیلرها دارای رنگ بندی های متفاوتی اعم از زرد، نارنجی، سبز، بنفش و… هستند که با توجه به نوع پوست و عیبی که در پوست دارید باید یک کانسیلر مناسب انتخاب کنید تا به نتیجه مطلوب مد نظر خود برسید. اغلب رنگ کانسیلر مورد استفاده را یک درجه روشن تر از فاندیشن‌ها انتخاب می‌کنند تا در انتها بافتی یک دست ایجاد شود.استفاده از کانسیلرها برای تمام سطح پوست نیست و فقط در نقاط خاصی از بدن از آنها استفاده می‌شود.

پرایمر (Primer)

انواع پرایمر

یکی از مواد آرایشی که در زیر سازی و قبل از استفاده از فاندیشن‌ها و کانسیلر‌ها از آن استفاده می‌شود پرایمر است. پرایمر‌ها هم مانند دیگر محصولات آرایشی از تنوع بالایی برخوردارند مانند پرایمر چشم، پرایمر ضد چروک، پرایمر نرم کننده، پرایمر آرایشی پوست حساس، پرایمر مژه و…..همچنین پرایمر‌ها در رنگ های متفاوتی همچون سبز، بنفش،زرد و…. ساخته شده اند اما کار همه آنها تصحیح کردن سطح پوست و ایجاد بافتی نرم و آرایشی با ماندگاری بالا است. پرایمر‌ها با بستن منافذ پوست، آرایشی با ماندگاری بالا و یک دست را فراهم می‌کند.

کُلد کرم (Cold Cream)

کلد کرم ها

کلد کرم‌ها در واقع یک امولسیون روغن در آب هستند که بعد از استفاده در سطح پوست آب آنها تبخیر شده و بافت چرب روی پوست باقی می‌ماند. امروزه با توجه به درخواستهای متنوع مصرف کننده‌ها شرکت‌ها کلد کرم‌های مختلف مانند کلد کرم مرطوب کننده، کلد کرم پاک کننده، کلد کرم نرم کننده و…. ساخته و راهی بازار مصرف می‌شوند. همه ما میدانیم که پس از مصرف کرم‌ها (ترکیب آب و روغن) آب موجود در کرم، بخاطر گرمای پوست تبخیر می‌شود که باعث ایجاد با احساس خنکی در سطح پوست می‌شود علت نامگذاری کلد کرم همین است چرا که جز اولین کرم‌هایی بودند که عرضه شدند و این حس برای مخاطبان تازگی داشت. تفاوتی که کلد کرم‌ها با کرم‌ها دارند در این است که درصد چربی بیشتری دارند و مناسب افرادی هستند که در فصول مختلف، بر حسب نوع فعالیت کاری و یا نوع پوستی که دارند درصد چربی بافت پوستشان کم می‌شود و پوستی خشک و ترک خورده دارند.

موس (Mousse)

انواع موس ها

یکی دیگر از مواد مناسب زیر سازی یک آرایش موس‌ها هستند که در حالت های مختلف کرم، فلویید، پنکک و… و در تناژ رنگی مختلف ساخته شده‌اند. تفاوتی که موس با دیگر فاندیشن ها دارند در این است که موس‌ها حالت نیمه جامدی دارند و دارای بافتی سبک تر هستند و برای آرایش های سبک روزانه مناسب هستند. در انتخاب رنگ موس دقت کنید که هرچه رنگ موس با رنگ پوست شما همخوانی داشته باشد قدرت پوشانندگی بیشتری دارد. موس‌ها از درصد چربی کمتری برخوردار هستند به همین جهت با ایجاد بافتی سبک و مخملی روی پوست ایجاد می‌کند یکی از ویژگی های خوب موس‌ها این است که نیازی به مصرف تثبیت کننده های آرایش ندارد و بافت خود را حفظ می‌کند. البته موس صورت با موس مو بسیار متفاوت است که در پست‌های دیگر به آن می‌پردازیم.

کوشن (cushion)

کوشن

یکی دیگر از محصولات آرایشی که در سالهای اخیر وارد بازار شده است و مناسب زیر سازی آرایش است کوشن نام دارد که برخی به آن پنکک خیس میگویند. کوشن شبیه به کرم پودر حالت مایع دارد اما در بسته بندی های پنکک ارائه می‌شود درواقع در این محصولات اسفنج یا همان کوشن حاوی فاندیشن مایع وجود دارد که با استفاده از یک پد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دستهایتان کرمی نمی‌شود. کوشن‌ها بسیار رقیق، سبک، در رنگ بندی مختلف هستند.یکی از ویژگی های خوب کوشن ها این است که حاوی مقداری مرطوب کننده و آبرسان هستند به همین دلیل موقع استفاده احساس خشکی در سطح پوست نمی شود. ویژگی دیگر کوشن ها این است که برای ماندگاری طولانی مدت نیاز به قیکساتور یا پودر تثبیت کننده ندارند.

تونر(Toner)

تونر ها

تونر یکی دیگر از مواد است که در دسته مواد آرایشی قرار می‌گیرد. تونرها جهت مراقبت از پوست و هم جهت مسائل آرایشی و بهداشتی مورد مصرف قرار می‌گیرند. اغلب برای پاک کردن آلودگی های منافذ پوست و جهت آماده سازی پوست برای انجام زیر سازهای آرایشی از تونر استفاده می‌کنند. در واقع یکبار قبل از انجام آرایش صورت از تونر استفاده می‌شود و یک بار هم در انتهای روز که آرایش را پاک کرده از تونر استفاده می‌شود تا آلودگی‌ها و مانده آرایش صورت را پاک کنند و ph صورت را متعادل کند. تونرها با توجه قدرت پاک کنندگی و مواد تشکیل دهنده دسته بندی می‌شوند تونر با پایه آب، تونر با پایه الکل که به آنها تونیک گفته می‌شود، تونر بسیار قویتر که درصد بالایی از الکل را دارند تقسیم می‌شوند.

کرم پودر(Liquid Foundation)

کرم پودر

لازمه‌ی یک زیرسازی آرایش خوب استفاده از یک کرم پودر خوب است. کرم پودر یکی دیگر از فاندیشن‌ها هستند که برای داشتن پوستی یکدست با بافتی هماهنگ از آنها استفاده می‌شود. کرم پودرها در دو نوع مایع و نیمه جامد وجود دارد که تفاوت آنها در میزان پوشش دهی و بافت ایجاد شده‌اند. در واقع کرم پودر های نیمه جامد پوشش دهی بیشتری نسبت به مایع دارند اما به دارای مواد و چربی بیشتری هستند از همین رو بافتی سنگین بر روی پوست ایجاد می‌کنند. کرم پودر مایع پوشش کمتری دارد و بافتی سبک روی پوست ایجاد می‌کند. کرم پودرها هم مانند دیگر فاندیشن‌ها دارای رنگ بندی‌اند که باید با توجه به نوع پوستی که دارید رنگ مناسب را انتخاب کنید تا پوشش کاملی بر روی سطح پوست ایجاد کند.

فیکساتور(Fixator)

فیکساتورها

فیکساتور یا فیکسر یکی دیگر از مواد استفاده شده آرایش است که به صورت اسپری، مایع، پودر و… برای مصرف به بازار ارائه شده است. در آخرین مرحله از آرایش از این محصول استفاده می‌شود تا آرایش ماندگاری بیشتری داشته باشد. فیکساتور را هم با توجه به انواع پوستی مختلف طراحی شده است که با شناختی که از نوع پوست خود دارید باید محصول متناسب را خریداری کنید. فیکساتورها در انتهای آرایش استفاده می‌شوند و بعد از آنها شما دیگر هیچ موادی روی پوست خود نباید استفاده کنید زیرا موجب خراب شدن تمام زیر سازی ها و آرایش می‌شوید. علاوه بر فیکساتور صورت فیکساتور مو هم وجود دارد که در متنی جدا گانه به آن می‌پردازیم.

دیدگاهی در مورد “لیست انواع کرم های آرایشی پوست

  1. نسرین آزاد کیان گفت:

    درود بر شما بسیار اطلاعات جامع و کاملی بود خیلی برام مفید بود سپاسگزلرم موفق و مانا باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *