سلامت بدن

آیا نور آبی به سلامت شما آسیب می رساند؟

آیا نور آبی به سلامت شما آسیب می رساند؟

امروزه با پیشرفت های تکنولوژی و به ووجد آمدن انواع وسایل ارتباطی وقت زیادی را در مقابل نمایشگرها سپری می کنیم و همین باعث شده است که فشار چشم دیجیتال به یک مشکل شایع تبدیل شود. این شرایط باعث تاری دید و احساس زبری شود. همچنین نور آبی که از نمایشگر دستگاه های مختلف ساطع می شود باعث ایجاد خستگی و بالا رفتن فشار چشم می گردد. چسم های ما به سه رنگ قرمز، آبی و سبز حساس می باشند و هر کدام از این رنگ ها به وسیله گیرنده مخروطی که در پشت چشم قرار دارند دریافت می شوند. در بین این سه رنگ آبی دارای کوتاهترین موج و بالاترین انرژی می باشد. در این صفحه در مورد این موضوع می توانید بیشتر بخوانید.

نور آبی چیست؟

 

نور آبی چیست؟

نور مرئی دارای امواج الکترومغناطیسی با طول موج 380 تا 750 نانومتر می باشد که از هفت رنگ اصلی تشکیل شده است. این امواج انرژی دارند و بر اساس طول موج و قدرت دسته بندی می گردند. در این دسته بندی هر چه طول موج کوتاه تر باشد انرژی آن بیشتر می گردد و هر چه طول موج بلندتر باشد انرژی کم می شود. در این طیف نور دارای طول موج 450 تا 495 نانومتر است که کوتاه ترین طول موج و در نتیجه بیشترین انرژی را دارد. این نور از نمایشگر دستگاه های الکترونیکی، فلوروسنت یا همان لامپ های کم مصرف پیچی و لامپ های LED تولید می گردد که باعث می شود الگوی خواب یا چرخه شبانه روزی مختل شود که باعث می شود انواع بیماری های جسمانی و روانی ایجاد گردد. همچنین تحقیقات نشان داده است که اگر چشم در مدت زیادی در معرض بلو لایت Blue light قرار بگیرد به چشم آسیب های جدی وارد می گردد.

نور آبی چگونه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد؟

نور آبی طبیعی که از خورشید ساطع می شود برای بدن مفید و ضروری است. بلولایت دریافت شده از نور خورشید باعث هوشیاری و سرحال بودن در طول روز می شود اما نور مصنوعی آبی برای بدن مضر است و تولید ملاتونین را با مشکل مواجه می کند. ملاتونین هورمونی است که خواب و ریتم کاردینال بدن را تنظیم می کند. کاهش سطح ملاتونین طبق تحقیقات باعث بروز بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و چاقی می گردد.

چشم انسان دارای ساختار پیچیده ای است که می تواند تا حدود 99 درصد اشعه UV یا فرابنفش را فیلتر کند اما قادر به خنثی کردن نورآبی نیست و همین باعث می شود این نور به شبکیه برسد. اگر بیش از حد در معرض نور آبی قرار بگیرید باعث آسیب رساندن به سلول های حساس به نور آبی خواهید شد و حتی ممکن است منجر به بیماری تباهی لکه زرد (Macular Degeneration) شود و یا اینکه فرد برای همیشه بینایی خود را از دست دهد.  دیگر عوارض بلولایت تاری دید، خشکی، قرمزی، تورم، مشکل در تمرکز و سردرد می باشد. علاوه بر این نور آبی باعث خستگی چشم یا تاثیر جدی بر یادگیری مغز و راندمان یادگیری فرد می شود. این نور برای افرادی که دچار مشکل آب مروارید هستند بسیار خطرناک است و نباید خیلی در معرض این نور قرار بگیرند.

 

نور آبی چگونه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد؟

چگونه می توانید تشخیص دهید که نور آبی به پوست آسیب زده است؟

طبق گفته بلوم تغییرات پوستی مانند چین و چروک زودرس، قرمزی، تجمع رنگدانه ها می توانند از نشانه های آسیب نور آبی باشند.  اما دکتر کاتلین سوزی تاکید می کند که هیچ مدرک علمی دال بر اینکه این نور برای پوست مضر است وجود ندارد. همچنین به گفته او نور آبی ممکن است باعث تجمع رنگدانه و پیری پوست شود اما هنوز به اثبات نرسیده است. او می گوید برخی از متخصصان پوست از نور آبی برای درمان آکنه های خاص استفاده می کنند و گزارشی مبنی بر اینکه این درمان ها باعث آسیب به رنگدانه های پوست می شوند وجود ندارد.

چگونه می توان از پوست در برابر آسیب احتمالی نور آبی محافظت کرد

 

چگونه می توان از پوست در برابر آسیب احتمالی نور آبی محافظت کرد

به گفته دکتر سعیدی بهترین راه برای کاهش آسیب های احتمالی به پوست کاهش زمان استفاده از صفحات الکترونیکی و تلفن می باشد.همچنین با استفاده از یک محافظ که نور آبی گوشی را کاهش می دهد می توان این زیان ها را کاهش داد.

دکتر بلوم نیز در این مورد بیان می کند که می توانید نور صفحه گوشی خود را کاهش دهید و یا از یک هدفون استفاده کنید تا در هنگام صحبت کردن گوشی را به طور مستقیم در مقابل صورت خود نگیرید. همچنین تاکید می کند که استفاده روزانه از ضد آفتاب هایی که حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند باعث مسدود کردن نور آبی کمک کنند زیرا ضد آفتاب های شیمیایی که  UVA و UVB را مسدود می کنند اشعه های مرئی یا نور آبی را مسدود نمی کنند. همچنین بیان کرده است که به دلیل اینکه تحقیقات ناقصی در این زمینه صورت گرفته است نظر قطعی در مورد محصولات ضد نور آبی وجود ندارد و تاکید کرده که ما مطمئن نیستیم این نور چقدر برای پوست مضر می باشد.

چگونه می توان از چشم در برابر آسیب احتمالی این نور محافظت کرد

اگر به طور دائم از گوشی های تلفن استفاده می کنید ممکن است در دراز مدت باعث آسیب رساندن به چشم های خود شوید. یکی از راه های جلوگیری از این آسیب ها استفاده از فیلتر نور آبی است. این فیلترها برای تلفن هوشمند، تبلت و صفحه نمایش رایانه ای در درسترس می باشند که مقدار قابل توجهی از نور آبی را فیلتر کرده و مانع رسیدن آن به چشم می شود. این فیلترها یک ورقه نازک شیشه ای هستند که روی وسایل قرار می گیرند.

یکی دیگر از راه ها عینک های رایانه ای هستند که باعث کاهش این نور و آسیب رسانی به چشم می شوند.

 

چگونه می توان از چشم در برابر آسیب احتمالی نور آبی محافظت کرد

برخی از تولید کنندگان لنزهایی تولید کرده اند که با پوشش های ضد انعکاس دهنده و کاهش دهنده تابش نور باعث جلوگیری از تابش نور خورشید و دستگاه های دیجیتال می گردد.

لنزهای فتومتریک نیز با محافظت کامل در برابر اشعه های فرابنفش و نور آبی در داخل و خارج خانه نیز مناسب می باشند.

برای انتخاب یک راه مناسب برای جلوگیری از آسیب های این نور آبی می توان از چشم پزشک کمک گرفت.

منابع مورد استفاده

 

https://www.asriran.com/

https://www.sums.ac.ir/

https://kalatik.com/mag/ 

https://www.asriran.com/

https://virgool.io/@betadarou/ 

https://www.binaii.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *