سلامت بدن

ویتامین U چیست؛ چه فوایدی دارد و در چه منابع غذایی یافت می شود؟

ویتامین U چیست؛ چه فوایدی دارد و در چه منابع غذایی یافت می شود؟

ویتامین U یا متیل متیونین سولفونیوم پودری سفید یا زرد با بوی خاص می باشد که داری خواص ضد آترسکلروتیک و ضد هیستامین است. این ترکیب در سال 1949 توسط زیست شناس آمریکایی Chini در هنگام مطالعه آب کلم کشف شد. در طی تجزیه و تحلیل این تحقیقات، دانشمند پی برد که یک عامل ناشناخته موجود در سبزیجات خام باعث می شود که زخم معده بهبود پیدا کند.

ویتامین U چیست؟

 

ویتامین U چیست؟

ویتامین U اصطلاحی است که برای اولین بار در اوایل دهه 1950 برای ترکیب جدید موجود در آب کلم شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. برای این ماده از عنوان ویتامین استفاده شده است اما در واقع یک ویتامین واقعی نیست بلکه یکی از مشتقات آمینو اسید متیونین می باشد. برخی از نمونه های مشتقات متیونین که اغلب ویتامین U نامیده می شوند شامل متیل متیونین سولفونیوم (SMM)، S-متیل متیونین (SMM) و 3-آمینو-3-کربوکسی پروپیل دی متیل سولفونیوم می باشند.  ویتامین U علاوه بر اینکه به صورت مکمل و به تنهایی در دسترس می باشد، در غذاهای مختلف مخصوصا سبزیجات چلیپایی مانند کلم، کلم بروکلی، کلم کیل و جوانه بروکسل موجود می باشد. برخی از شرکت های لوازم آرایش در کرم ها، ماسک های صورت، سرم ها و سایر محصولات خود از این ماده استفاده می کنند.

علائم کمبود ویتامین U

افزایش اسیدیته معده همراه با آسیب به سطوح مخاطی معده، دوازدهه با تشکیل زخم، فرسایش شدید بیماری های التهابی دستگاه گوارش.

با کمبود مزمن S-methylmethionine بیش از 2 تا 5 سال فرد به گاستریت و زخم دچار می شود.

محیط اسیدی در معده، شرایط اصلی برای جذب ویتامین می باشد که در صورت ترشح نشدن اسید هیدروکلریک حتی با مصرف مواد مغذی در مقدار روزانه، باعث کاهش جذب این ویتامین می شود.

فواید ویتامین U چیست؟

ویتامین U اغلب به عنوان کمک درمان برای زخم معده به کار می رود اما در موارد دیگری مانند بهبود هضم غذا، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع روند بهبود زخم نیز استفاده می شود. در این زمینه پژوهش های محدودی انجام گرفته است اما برخی از فواید این ویتامین شامل موارد زیر می باشد:

 

فواید ویتامین U چیست؟

بهبود زخم معده

برخی از تحقیقات نشان دهنده این هستند که نوشیدن روزانه حدود 1 لیتر آب کلم باعث بهبود زخم های گوارشی می شود. باید گفت که جای سوال در مورد اینکه آیا ویتامین U باعث بهبود زخم های گوارشی می شود و یا سایر مواد مغذی موجود در آب کلم،  وجود دارد و برای مشخص شدن این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

محافظت از ریه ها، کبد و کلیه ها

ویتامین U با محافظت از ریه ها، کلیه ها و کبد، از آن ها در برابر آسیب محافظت می کند. چند مطالعه حیوانی نشان داده اند که ویتامین U تا حدودی باعث بهبود آسیب های کبدی و کلیوی ناشی از داروی ضد تشنج والپروئیک اسید می شود، و به نظر می رسد که این ویتامین باعث کاهش مارکرهای التهاب می گردد. علاوه  بر این پژوهش های حیوانی نشان دادند که این ویتامین به کاهش آسیب های ریوی کمک می کند.

کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیرید

برخی از شواهد نشان دهنده این موضوع هستند که مکمل های ویتامین U در کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسرید کمک می کنند. اما این شواهد محدود و ضعیف می باشند. برای مثال یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که ویتامین U از ایجاد سلول های چربی جلوگیری می کند و باعث کاهش سطوح تری گلیسرید می شود. در یک مطالعه دیگر افراد با مصرف روزانه 1.5 گرم ویتامین U، سطح کلسترول خوب یعنی HDL خود را افزایش دادند و از طرف دیگر توتال کلسترول دچار کاهش 10 درصدی شد اما تغییری در سطح تری گلیسیرید ایجاد نشد. این مطالعه با حضور شرکت کننده های کمی انجام شده است، بنابراین به تحیقات بیشتری نیاز دارد.

محافظت از پوست

این ویتامین به محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید و تسریع در روند بهبود زخم کمک می کند. مطالعات آزمایشگاهی حیوانی نشان دهنده این هستند که استفاده مستقیم ویتامین U بر روی زخم باعث سرعت بهبود آن می گردد. همچنین این ویتامین نش محافظتی در برابر سوختگی ها و آسیب های دیگر ناشی از پرتوهای فرابنفش دارد.

 

محافظت از پوست

عوارض ویتامین U چیست؟

این ویتامین اگر از مواد غذایی کامل، دریافت شود احتمالا بی خطر می باشد. با این وجود اطلاعاتی که نشان دهنده ایمنی  یا عوارض جانبی این ترکیب زمانی که به شکل مکمل باشد، شناخته شده نیست. به همین دلیل مصرف مواد غذایی مانند کیل، کلم بروکلی و جوانه های بروکسل گزینه بی خطر برای افزایش میزان دریافت آن می باشند. طب گفته آژانس مواد شیمیایی اروپا، این مواد بهتر است با احتیاط بیشتری مصرف شوند زیرا ویتامین U در تماس با چشم، پوست یا ریه باعث تحریک این اندام ها می شود.

میزان دوز مصرفی ویتامین u

درمورد دوز مصرف این ویتامین اطلاعات کافی در دست نیست و تا کنون موردی مبنی بر مصرف بیش از حد این ویتامین وجود ندارد. به طور کلی باید بگوییم که اگر این ویتامین را از غذاهای طبیعی و کامل بگیرید، مشخص نیست مصرف بیش از حد مکمل ها باعث چه آسیب هایی شود. بنابراین برای افزایش سطح ویتامین U بدن بهتر است به جای استفاده از مکمل ها از مواد غذایی طبیعی استفاده گردد.

ایا مصرف ویتامین U در بارداری و شیردهی مجاز است؟

مصرف مواد غذایی که سرشار از ویتامین U هستند مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم و جوانه های بروکسل در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است. با این وجود اطلاعات کمی در مورد ایمنی مصرف مکمل U موجود است. به همین دلیل در دوران بارداری و یا شیردهی باید از مصرف مکمل ها ویتامین U اجتناب شود.

 

ایا مصرف ویتامین U در بارداری و شیردهی مجاز است؟

مصرف بیش از حد

تا به حال موردی مبنی بر مصرف بیش از حد این ویتامین گزارش نشده است و اگر این ترکیب را از مواد غذایی مانند کلم، بروکلی، و کلم پیچ دریافت کنید، بی خطر می باشد. باید بگوییم که مطالعات تا کنون اثرات مصرف زیاد مکمل ویتامین U را بررسی نکرده اند. بنابراین برای بررسی احتمال اوردوز، نشانه ها و علائم آن به پژوهش های بشتری نیاز است.

موارد منع مصرف Vitamin U

  • حساسیت به دارو
  • کودکان زیر 6 سال
  • نارسایی شدید کلیوی یا کبدی
  • آنسفالوپاتی کبدی
  • هپاتیت ویروسی

منابع مورد استفاده

https://drgorji.ir//

http://www.coca.ir//

https://seemorgh.com//

https://sayarak.com/

https://www.darukade.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *